Greenwashing o la prostitució de la RSC

Rebo per email una publicitat d’un concurs organitzat per una marca infantil on, al final de la comunicació ens recorden que fins a final d’any, per cada fan nou que guanyin a Facebook donaran 1€ a una ONG.

Llegeixo al blog Marcas con Alma, un post sobre una campana d’una marca que donarà 2 litres d’aigua potable per cada visita que els usuaris d’internet facin a la seva web.

Aquestes dues accions de marketing entren dins del que es coneix com a Greenwashing: dur a terme accions de RSC (Responsabilitat Social Corporativa) de durada limitada en el temps per millorar la imatge de la marca.

Si bé és cert que el principal objectiu de tota empresa és obtenir beneficis amb la seva activitat, i que l’eina que tenen per fer-ho és el departament de marketing, també s’ha de tenir en compte que les empreses estan en un entorn social i medi-ambiental que necessita ser cuidat i respectat. Les directrius de com es comporta l’empresa en el seu entorn han de ser fixades des de Direcció General per tal que s’integrin als seus valors i siguin compartides per la resta dels treballadors.

Un cop l’empresa ha decidit ser socialment responsable, sí que és tasca del Departament de Responsabilitat Social Corporativa veure quines accions colaboratives es poden dur a terme amb els diferents col·lectius o entorns per tal de beneficiar no només a la societat si no també a l’empresa. Aquestes accions haurien de tenir una continuitat en el temps: si l’empresa decideix reduir les emisions de CO2, reciclar paper, establir una política de conciliació de la vida laboral i familiar dels seus treballadors o col·laborar amb una ONG, s’ha de comprometre. I un cop s’ha compromés s’ha de comunicar.

Cada vegada són més les empreses que estableixen polítiques de RSC que impacten en el seu entorn. Tot i això encara en queden que fan campanyes impactants que criden l’atenció del seu públic objectiu per tal de mostrar la seva cara més bona i han d’anar amb compte: els consumidors cada vegada estem més sensibilitzats amb aquest tema i veiem el llop sota la pell del bè.

Quant a Míriam Algueró Josa

Experta en comunicació on-line i apassionada de la sostenibilitat i la RSC visc a cavall entre la ciutat i la montanya procurant fer que aquest món sigui, cada dia, una mica més colaboratiu.
Aquesta entrada s'ha publicat dins de RSC i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.