Emprenedors: Sergi Moreno i Toni Campos, creadors de Nockin
28 març 2011 per Anna Codina
Reprenem la nostra sèrie d’entrevistes amb emprenedors parlant amb els fundadors gironins de Nockin, un cercador social de serveis entre persones. Podeu veure una descripció en detall de la seva web a Betes i Clicks.
ElGiroscopi: Parleu-nos de vosaltres i de com vau decidir crear Nockin
Nosaltres som en Sergi Moreno i en Toni Campos. Ens và rem conèixer al Mà ster MBA de la Universitat de Girona. Com a projecte final de Mà ster varem treballar en un projecte que va ser l’embrió de Nockin. Després de guanyar el premi al millor projecte de la promoció ens và rem animar a tirar-lo endavant.
ElGiroscopi: Què us va portar a apostar per aquest sector en particular?
Després de rumiar-ho molt ens và rem decidir per apostar pels serveis entre les persones, els serveis de proximitat. Pensem que és un sector en clara expansió. La societat de la informació ens ha fet, en molts aspectes, més lliures, més emancipats. Ja no tenim només el model de empresa i assalariat que hi treballa.  També, hi ha una tendència clara a la independència personal i cap a la cultura de l’hedonisme, a gaudir, a aprendre, a formar-te. Les estructures formals de suport també canvien: es reformulen les famÃlies, les comunitats, les parelles, els veïnats…Tenim també la paradoxa del món global i la hiperconnexió, però alhora la nostra vida dià ria és local.
Al final, la idea en concret, va sorgir de pensar: “Cóm és possible que en l’època de la web 2.0 encara es faci servir el cartellet enganxat a un fanal o a un taulell d’anuncis?”. A partir d’aquÃ, và rem reflexionar i estudiar com es promociona la gent que vol oferir serveis de proximitat; tot el món dels classificats tant en la web com fora, especialment la premsa. També ens và rem inspirar pels bancs del temps, i altres iniciatives, và rem introduir en l’equació el concepte de contacte local, de barri.
ElGiroscopi: Quina és la oferta de serveis que proposeu? Quin valor oferiu als usuaris?
Và rem estudiar el que més valora la gent quan busca un servei de proximitat (cangur, classes, fotografia, etc) i và rem veure que el més apreciat són aspectes relacionats amb la seguretat, la confiança, la qualitat i la informació disponible en referència al servei i a la persona que el proporciona. Això no ho pots obtenir amb un anunci classificat tipus “M’ofereixo per fer de cangur. Noi de 26 anys de Barcelona”. En molts casos el que realment funciona és el “boca-orella” del teu entorn més proper basat en la recomanació, la informació i la proximitat. Per què no intentar fer un “boca-orella digital”?
ElGiroscopi: Com us diferencieu d’altre serveis similars que existeixen a la xarxa o “offline”?
Nockin és un cercador social i per tant el que intentem és oferir la mà xima rellevà ncia. Si tu busques un profe d’anglès a Grà cia, el problema no és tenir opcions (les webs de classificats i els diaris en van plenes) el problema és trobar el millor profe pel que tu cerques i a prop teu. Per proporcionar tota la informació possible hem estructurat Nockin al voltant del perfil personal. D’aquesta manera els usuaris es poden treballar la seva reputació (que proporciona seguretat als potencials clients) i poden col·locar tota la seva informació: foto, vÃdeo, descripció, currÃculum, recomanacions, etc. A part les funcionalitats socials permeten la interacció i participació i podem crear una comunitat.
Per altra banda, Nockin no només aspira al “matching” personal, també com a empresa social que ens definim volem retornar part dels beneficis que la nostra activitat generi a la comunitat. Per això hem adquirit el “compromÃs Nockin“, on entre altres coses, ens comprometen a dedicar el 50% dels beneficis a projectes de foment de l’emprenedoria i de l’entorn de barri i hem promogut, conjuntament amb el llançament de la web el primer “concurs social Nockin per un idea de negoci amb à nima social” dotat amb 6.000€ i un recolzament per la nostra part. A part de ser un lloc de trobada entre gent que ofereix i cerca serveis, ens volem convertir, alhora,  en un “viver d’emprenedors“.
ElGiroscopi: Com valoreu Catalunya en general i Girona en particular com a entorn on emprendre?
Per nosaltres és un fantà stic lloc. De totes maneres, pensem que estem en un paÃs bastant centralista, on tot gravita al voltant de l’à rea metropolitana de Barcelona, però a Girona hi ha una comunitat molt dinà mica i creativa d’emprenedors.
Và rem iniciar el projecte al Parc CientÃfic i tecnològic de la Universitat de Girona. Ara estem vinculats al Viver La Maret, un viver d’iniciativa privada a Salt. Tots aquests són entorns molt dinà mics i que fomenten l’emprenadoria.
ElGiroscopi: Alguna sorpresa (positiva o negativa) amb què hageu topat durant el desenvolupament del projecte? Alguna cosa que no us esperà veu i us hagueu trobat?
La positiva és la bona acollida que ha tingut el projecte i el recolzament que hem tingut i rebut. Ja hem rebut tres premis i tot just fa uns mesos que estem en marxa!
La negativa és, potser, la dificultat per concretar ajuts i finançament. Sembla, per la quantitat de iniciatives, lÃnies i programes que hi han, ha de ser relativament “assequible” aconseguir préstecs i finançament, però no és aixÃ. Creiem que de vegades es parla molt d’emprenedoria i que es fa bastant menys per fomentar-la de manera real. No pot ser que la burocrà cia sigui una constant en la teva activitat dià ria.
ElGiroscopi: Quins canals de comunicació utilitzeu per donar a conèixer Nockin? Utilitzeu les xarxes socials? Com?
Per suposat. Tenim un pà gina de facebook, un perfil a twitter i un bloc. Considerem que han de ser l’entorn habitual per comunicar-nos amb els nostres usuaris. Els mercats són converses, no?.
ElGiroscopi: Per acabar, quin consell (o consells!) donarieu a altres emprenedors catalans que vulguin aventurar-se a crear el seu propi negoci?
Primer de tot, animar-los a que es llancin. El que costa més és abandonar, si és el cas, la teva feina per iniciar l’aventura. Després que els temps de crisi són, encara que pugui semblar el contrari, els millors per emprendre. Les coses estan canviant de manera radical. Estem vivint uns temps disruptius en molts aspectes i ara és el moment de llançar noves idees i maneres de fer.
Altres enllaços interessants: