Premsa
16 març 2009 per Carles Ribera
Al sector de la premsa escrita ens han caigut simultà niament a sobre la crisi econòmica i la fi del model. Com si al teu poble comença a ploure a bots i barrals just el dia que se t’enfonsa el sostre de casa. Quan a una societat que ja fa temps que està perdent les ganes de llegir diaris a més a més la fas anar curta d’armilla, el gest d’anar al quiosc a consumir premsa passa rà pidament a situar-se en els llocs de cua de les prioritats d’inversió de l’euro amb deu cèntims diaris que costaria.
El problema de fons és la devaluació de la informació com a bé de consum. Cada cop hi ha més poca gent disposada a obtenir informació pagant. Es paga pel futbol, per les pel·lÃcules i pel canal Disney, però no pas per saber què passa al món, que ja hi ha televisió en obert, rà dio en obert i la web, la més oberta de totes les possibilitats. Davant d’això, el periodisme escrit s’enrosca apel·lant a una suposada possessió del mètode i el rigor, contra el presumpte intrusisme de qualsevol persona capaç d’obrir una finestra al món a través d’internet per dir-hi la seva.
Hem caigut de l’escambell. Es podria discutir quin grau de responsabilitat hi tenim, però aquest exercici d’autocrÃtica ens portaria a un percentatge molt petit de culpa. El periodisme escrit no ha pas perdut credibilitat, si és que es pot dir que n’ha tingut mai gaire, o que en aquest sector n’ha tingut tothom. En tot cas, no ha pas disminuït la que tenia. El que s’ha perdut és la utilitat. Durant dos segles llargs hem estat intermediaris, mitjancers, transmissors de la informació per una qüestió purament tècnica: fer circular les notÃcies era tan complex i car que només es podia assumir d’una manera organitzada, sistematitzada i sota un cert control. El quart poder, que en diuen, l’hem arribat a ser grà cies a aquest privilegi de canalitzadors. Això va començar a diluir-se, lentament, amb l’aparició de la rà dio i, sobretot, de la televisió. Amb les noves tecnologies el paper imprès està vivint els últims dies com a mitjà de comunicació de masses. Ep, i els grans grups audiovisual també patiran. Res no és més senzill que fer circular notÃcies, informació, dades. Cada cop més lliures i alhora menys: sense parà metres de fiabilitat la veritat cau en un relativisme extrem. Però és el que hi ha.
L’últim cas prà ctic autòcton és l’aparició de Carod TV, on el lÃder independentista exercirà l’acte de la comunicació de la manera que millor li plagui. Les reaccions periodÃstiques han oscil·lat entre la befa més o menys sonora i el menyspreu. És la impotència de constatar que se’ns ha acabat el paper de sacerdots de la informació. Podem enrabiar-nos, estirar-nos els cabells (això jo no ho faré, perquè no en tinc prous) o intentar competir amb les eines que sempre ens hem vantat d’utilitzar tan bé: criteri, rigor i professionalitat. És l’única garantia (això i la hibridació amb altres formats) per allargar la vida de la premsa escrita. Altra cosa és que amb bon periodisme i prou s’hi pugui fer negoci: se’n farà , probablement, però serem menys i lluny del gegantisme empresarial. Ara, que ja se sap que on hi ha poc camp per als diners hi sol haver més trajecte per a la llibertat. (Publicat a Presència, número 1932)