El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/carlesribera
Articles
Comentaris
 

“La nostra experiència històrica ens ha fet comprendre que els homes actuen imitant-se els uns als altres, que les seves actituds es podn calcular estadísticament, que les seves opinions es poden manipular, i que, doncs, l’home és menys un individu (un subjecte) que l’element d’una massa.”

“L’art de la nostra meitat del segle està empastifat d’una logorrea teòrica sorollosa i opaca que impedeix que una obra entri en contactr directe, sense mitjancers, sense interpretacions prèvies, amb el qui la mira (la llegeix, l’escolta).”

“Vet aquí la paradoxa lluciferina: si una societat (per exemple, la nostra) sobreïx de violència i maldat gratuïtes, és que li falta la veritable experiència del mal.”

“La segona meitat del segle anterior va fer que tothom fos extremadament sensible al destí de la gent expulsada del seu país. Aquesta sensibilitat compassiva va enterbolir el problema de l’exili amb un moralisme llagrimós i va amagar el caràcter concret de la vida de l’exiliat que va saber transformar sovint el seu desterrament en una partida alliberadora.”

“En el nostre temps hem après a sotmetre l’amistat al que se’n diuen les conviccions. I fins i tot amb l’orgull d’una rectitud moral. Cal, efectivament, una gran maduresa per comprendre que l’opinió que defensem és tan sols la nostra hipòtesi preferida, necessàriament imperfecta, probablement transitòria, que només els molt curts poden fer passar per una certesa o una veritat. Contràriament a la fidelitat pueril a una convicció, la fidelitat a un amic és una virtud, potser l’única, la darrera.”

“El que els germans Lumière van inventar el 1895 no era pas un art, sinó una tècnica (…) La nova tècnica es va convertir, primer, en l’agent principal de l’estupidització; segon, en l’agent de la indiscreció planetària (…) És veritat que també existeix el cinema com a art: però la seva importància és molt més limitada que la del cinema com a tècnica, i la seva història, certament, és la més curta de totes les històries de les arts.”

“La gent, a pesar de la riquesa de les experiències viscudes, sempre surt d’una prova històrica tan ximple com hi ha entrat.”

L’heu llegit, el llibre? Us ha agradat? No us ha agradat? Els vostres comentaris són benvinguts!

Portada del llibre

Portada del llibre

Una trobada és el títol de l’últim llibre del senyor Milan Kundera, un dels novel·listes europeus vius més grans i últimament un dels més vilipendiats pels perseguidors de fantasmes del passat que confonen la memòria històrica amb la revenja o, encara pitjor, amb l’exercici d’una mena de justícia popular sense garanties. Aquest assaig de poc més de 200 planes pot resultar una mica feixuc perquè l’autor hi bolca sovint unes dèries, unes reflexions particulars, que aparentment només interessen a ell i al cercle més íntim de kunderòlegs. Però la màgia d’aquest autor és que quan la lectura comença a fer-se llunyana de cop executa una giragonsa cap als llocs comuns, cap als temes d’actualitat permanent en l’ànima humana, amb reflexions contundents i brillants sobre  alguns dels temes més visitats per aquest escriptor: la literatura, l’exili, el valor de les relacions entre individus, la misèria de la humanitat com a col·lectiu.

Milan Kundera ha estat un gran novel·lista, sobretot quan escrivia en txec, la seva llengua materna, i és un gran assagista, principalment des que escriu en francès, la seva llengua adoptada, la llengua del seu país d’adopció. No conec prou bé la seva obra ni les seves circumstàncies vitals com per atribuir aquest canvi de tendència en la seva obra al canvi d’idioma d’ús, però és innegable que els seus últims relats de ficció queden a molta distància, i no només cronològica, d’autèntiques obres mestres com La Broma, La immortalitat o El Llibre del riure i de l’oblit. Pel que fa a Una trobada, ben segur que no passarà a la història com una de les obres mestres del seu autor. Malgrat tot, si la llegiu us deixarà en el record unes quantes sentències memorables. En faig la meva tria particular: