El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/carlesribera
Articles
Comentaris
La portada del llibre

La portada del llibre

S√≥n un centenar just de p√†gines amb un cos de lletra prou gran com per fer passar aquesta lectura aparentment densa com un xarrup d’orxata. Sota el t√≠tol La vida feli√ß, Angle Editorial ha publicat aquesta obra del pensador rom√† Luci Anneu S√®neca (4aC-65dC) inclosa en els seus Di√†legs. Una reflexi√≥ sobre la consecuci√≥ de la felicitat a partir de l’austeritat, la resignaci√≥ existencial i el conformisme que serien un model de lucidesa moral si no fos perqu√® en la segona part de les dues que t√© el llibre, el senyor S√®neca, se suposa que esperonat pels farts de riure que es van fer els seus coetanis davant les seves crides a la contenci√≥ dels plaers i la pr√†ctica de la virtud, posa en evid√®ncia (i ho intenta justificar)¬†que una cosa √©s el que predica, i una de molt diferent que hagi de predicar amb l’exemple propi. Aix√≠, el primer tram de l’obra cont√© algunes frases d’antologia, com les seg√ľents:

– “L’home feli√ß √©s aquell per a qui no existeix res de bo ni de dolent, si no √©s que es tracta d’un esperit bo o dolent; un home conreador de l’honestadat, content amb la virtut, que no es deixa exaltar ni abatre per l’atzar, que no coneix cap b√© tan gran com el que podt donar-se a si mateix; un home per a qui el plaer veritable √©s el menyspreu dels plaers

– “Qui s’ha abandonat als plaers, sempre fart i embriac (…)¬†perd l’√ļnic b√© que¬†li qedava entre tots els seus vicis, la vergonya d’obrar malament, at√®s que aplaudeixen tot all√≤ amb qu√® s’enrojolen i es vanen de llurs flaqueses

– “El plaer desmesrurat √©s perjudicial; en canvi, no hem de t√©mer que hi hagi res d’excessiu en la virtut

-“Qui segeix el plaer afanyosament deixa tota la resta en segon terme: la llibertat¬†√©s el primer que desdenya i d√≥na prioritat al¬†ventre, i no es compra els plaers per a ell, sin√≥ que √©s ell qui es ven als plaers

-“Cal entomar amb √†nim gener√≥s tot el que patim per la naturalesa mateixa del m√≥n, ja que estem lligats a aquest jurament: suportar la nostra naturalesa mortal i no deixar-nos trasbalsar per aquelles coses que no podem evitar

Unes frases realment boniques i dignes d’imitar i tenir en consideraci√≥ en la nostra vida, si no fos que, a continuaci√≥, el senyor S√®neca, etziba responent als qui l’acusen de parlar d’una manera i viure d’una altra:

– “Jo parlo de la virtut, no pas de mi, i quan blasmo els vicis, blasmo sobretot els meus: quan en sigui capa√ß, viur√© com cal

-“No, els fil√≤sofs no fan el que prediquen. Tanmateix, ells ja fan molt pel sol fet de predicar i de reflexionar sobre el b√©. Certament, tant de bo que tamb√© poguessin actuar segons els seus preceptes: qu√® els podria fer m√©s feli√ßos?”

Ara en vénen dues de bones, bones, bones:

– “Qui dubta que un home savi troba en la riquesa una ocasi√≥ millor d’eixamplar el seu esperit m√©s que no pas en la pobresa, at√®s que (en la pobresa) l’√ļnic tipus de virtut que s’hi troba consisteix en no acomodar-se ni deprimir-se i, en la riquesa, en canvi, la moderaci√≥, la generositat, la dilig√®ncia, l’ordenaci√≥ i la noblesa tenen el camp obert

– “Nego que les riqueses siguin un b√© perqu√®, si ho fossin, farien tornar bons els homes; ara, com que no es pot dir bo all√≤ que es troba en els dolents, els nego aquest nom. D’altra banda, tamb√© reconec que cal tenir-ne, que s√≥n √ļtils i que fan la vida m√©s c√≤moda

I, finalment, dues perles per acabar:

– “Prefereixo mesurar els plaers abans que calmar els dolors

– “(li pregunten, i ell respon) Qu√® ens separa a tu, savi, i a mi, neci, si tots dos volem tenir possessions? Doncs una gran difer√®ncia: certament, a casa de l’home savi, les riqueses formen part del servei, en canvi, a casa del neci, s√≥n elles qui donen les ordres

En el seu estudi introductori, la traductora N√ļria G√≥mez Llauger qualifica S√©neca com a representant de l’esto√Įcisme ecl√®ctic. No entenc gaire de filosofia, per√≤ si els qualificatius els hagu√©s de posar jo, senzillament, de S√®neca en diria el fil√≤sof barrut.