De malnom, Benjamin Black
11 novembre 2011 per Carles Ribera
Els que teniu el costum d’aturar-vos quan arribeu a aquesta plana de la revista sabeu perfectament que no Ă©s pas la primera vegada que aprofito aquest tros de paper que em cedeix amablement el director per parlar-vos de novel·les de lladres i serenos, per les quals, sense ser-ne un fanĂ tic (procuro no ser fanĂ tic de res) sento una gran predilecciĂł. Una tirada especial cap al gènere negre, què voleu que hi faci. Les novel·les policĂaques em proporcionen unes magnĂfiques vetllades lectores d’aquestes que allunyen la ment de cabòries i maldecaps i reomplen el cervell amb intrigues enrevessades, trames complexes i retrats socials i psicològics moltes vegades d’autèntica antologia. Hi ha de tot, em direu, i alguna novel·leta detectivesca es podria ben bĂ© haver quedat al disc dur de l’ordinador del seu autor o la seva autora. Com en tot, n’hi ha de millors i n’hi ha de pitjors. N’hi ha de bons i n’hi ha de dolents.
N’hi ha un grapat que sĂłn imprescindibles. Com que la llista de preferències ja us l’he fet alguna altra vegada, ara em centrarĂ© en un autor sobre el qual em sembla que no us hem comentat mai res. El trobo senzillament grandiĂłs. Magistral. Potent. Dels millors. Ara us en dirĂ© el nom, tot i que us aviso que en aquest cas el nom no us servirĂ de gaire res, perquè Ă©s un pseudònim. Es diu Benjamin Black. BĂ©, es fa dir Benjamin Black. És irlandès, això no Ă©s inventat, i utilitza aquest alter ego nomĂ©s per signar l’extraordinĂ ria sèrie negra protagonitzada pel senyor Quirke, un forense alcohòlic, maldestre i sentimental que acaba resolent uns casos els quals la majoria del vegades el colpeixen personalment. Descrit aixĂ, Quirke sembla respondre al clixĂ© arquetĂpic de l’antiheroi de gènere. Realment Ă©s aixĂ. Benjamin Black no pretĂ©n ni innovar, ni sorprendre. Simplement, deixa el seu to habitual de novel·lista introspectiu, profund i lĂric, per recrear-se amb un exercici d’estil, un divertimento que pot semblar menys transcendent però que, un cop endinsat en les tèrboles històries que explica, aporta uns retrats psicològics densos i uns escenaris cinematogrĂ fics que no deceben gens. Fent novel·la negra nomĂ©s per entretenir-se i variar una mica el registre, el senyor Benjamin Black ha construĂŻt una sèrie que se situa entre les millors, amb tĂtols com El secret de Christine Falls, L’altre nom de Laura i la que acaba de sortir al mercat, A la recerca de l’April, totes tres publicades per l’editorial Bromera.
Ai. Ja gairebĂ© me’n descuidava. Per si no sou seguidors d’aquest autor, Benjamin Black Ă©s en realitat John Banville (Wexford, 1945), un dels grans autors vius d’una de les literatures de grans autors vius i morts com Ă©s la irlandesa, una de les branques mĂ©s poderoses de les lletres angleses. Responsable de llibres colpidors com El mar, o Els infinits, que tambĂ© us recomano vivament. Mentrestant, endinseu-vos per aquest DublĂn boirĂłs i humit dels anys cinquanta, imaginat en un blanc i negre on el fregadĂs de gavardines i dringadissa de vasos de licor es combina amb els efectes perniciosos del pes de la moral catòlica mĂ©s estricta d’una societat reclosa. (Publicat a Presència el 30 d’octubre de 2011)