Sants i crims polĂtics
20 octubre 2013 per Carles Ribera
1. En general, els crims contra els catòlics no van respondre a motius religiosos sinĂł a causes polĂtiques. Va ser l’opciĂł polĂtica genèrica que acreditaven, o que se’ls suposava, la que va obrir la persecuciĂł.
2. DifĂcilment es pot justificar el crim polĂtic des d’una mentalitat democrĂ tica.
3. Paral·lelament, amb totes les excepcions que hi pugui haver, difĂcilment es poden considerar mĂ rtirs religiosos els que van ser assassinats per motius polĂtics.
4. L’actitud de l’EsglĂ©sia catòlica Ă©s, de facto, un reconeixement de la naturalesa polĂtica dels fets. El franquisme tambĂ© va assassinar capellans, especialment al PaĂs Basc, que encara avui sĂłn bandejats.
5. L’EsglĂ©sia que proclama mĂ rtirs no ha demanat perdĂł per les vĂctimes que va causar, però l’EsglĂ©sia catalana va donar prou proves de concòrdia col·laborant amb la lluita antifranquista. Avui, la distĂ ncia polĂtica respecte de la retrògrada jerarquia espanyola no sembla tan clara.
5. Els defensors de la legalitat a Catalunya van ser, en general, proactius en la salvaguarda del patrimoni religiĂłs i de les persones, en un context revolucionari en què l’autoritat legĂtima estava en disputa. Em disculpareu si ara faig autobombo, però aquest aspecte el desenvolupo a bastament al llibre Cent dies de juliol (Proa, 2007).
6. Admetre els crims polĂtics a la rereguarda republicana, i reconèixer l’evidència que no pas tots els antifeixistes eren demòcrates, Ă©s imprescindible per entendre que hi va haver totalitaristes en tots dos bĂ ndols, contra els quals van haver de lluitar uns demòcrates que van ser els autèntics derrotats de la guerra.
7. No cal que tots homenatgem totes les vĂctimes de la Guerra Civil, però totes mereixen el nostre respecte.
L’espai no dĂłna per a mĂ©s, però hi ha prou consideracions per, si mĂ©s no, abordar l’assumpte evitant incĂłrrer en el maniqueisme. (Publicat a Presència el 20 d’octubre de 2013)