Mirar la tele
25 octubre 2015 per Carles Ribera
La televisiĂł, des que l’aparell receptor va deixar de ser un objecte de luxe, un electrodomèstic car, per establir-se de manera molt generalitzada al centre de les llars del nostre paĂs farĂ una mica mĂ©s de mig segle, ha experimentat diversos canvis. Aparentment trivials, de carĂ cter tècnic o funcional, les mutacions han modificat radicalment la relaciĂł entre emissor i receptor, entre client i consumidor, entre programador i pĂşblic. Entre el que televisa i el que televeu.
El pas del blanc i negre al color, tot i ser una gran fita tecnològica, no va representar cap tipus de canvi en la forma de mirar la tele, tret del fet que molts van descobrir que moltes pel·lĂcules que es pensaven que eren en blanc i negre, en realitat eren en color. Jo en sĂłc un, perquè a casa, seguint el criteri que els electrodomèstics no es canviaven si no es feien malbĂ©, vam constatar la longevitat d’un aparell de marca Iberia a prova no pas de bombes però sĂ d’algun llamp i, anar canviant peces, no vam arribar a l’era del color fins al 1986.
L’arribada del comandament a distĂ ncia sĂ que va començar a modificar els hĂ bits del televident. Ho va fer a poc a poc, perquè inicialment nomĂ©s hi havia dos canals per tombar, però es van acabar algunes discussions sobre qui s’aixecava del sofĂ o de taula per anar a pitjar el botĂł de la UHF. Amb l’apariciĂł de TV3 i de les privades, es va inaugurar la primera era del zapping, la que ens enfonsava en el sedentarisme i fomentava la participaciĂł activa a l’hora de relacionar-nos amb la programaciĂł de televisiĂł. Calia un cert criteri per seleccionar què es volia a veure, per bĂ© que la majoria de dits del paĂs es movien per inèrcia, inconscientment, anar passant d’un canal a l’altre mig d’esma.
Amb l’arribada dels canals de pagament i, actualment, amb el desembarcament de les plataformes de multivisió, Netflix l’última, la televisió a la carta i els suports alternatius com el mòbil o les tauletes, la programació està en mans del consumidor.
En poc mĂ©s d’una dècada hem passat de la frase “a veure què fan ara” a dir “a veure què veurem”, perquè de fet, ara a la tele ens fan de tot i ens ho fan simultĂ niament. Una saturaciĂł que no fa altra cosa que fer-nos gastar mĂ©s (ai, m’he oblidat de dir que hi va haver un temps que tota la tele era gratis), oferir-nos molt mĂ©s del que mai podrem arribar a consumir i, en alguns casos, fer abandonar progressivament l’hĂ bit de mirar la tele a aquells que simplement volĂem obrir una finestra per badar una estona i desconnectar. (Publicat a Presència el 25 d’octubre de 2015)