“Ser o no ser” presents a Internet avui en dia ja no és una opció. Hi som, tant si volem com si no. Tant a nivell personal com a nivell empresarial. Una vegada entès això passem a la següent qüestió: “Gestionem o no gestionem” la informació que apareix a la gran xarxa sobre nosaltres?
Si la resposta és ignorar la nostra identitat digital haurem d’assumir conscient o inconscientment els riscs que la nostra decisió comportarà. Per dir-ho suaument, caldrà esperar que ningú pugui recriminar-nos ni aprofitar-se de la informació que terceres parts puguin publicar lliurement sobre nosaltres, anant des d’una simple foto, vídeo o comentari a una determinada xarxa social fins als registres públics de la nostra relació amb l’estat (llegeixi’s per exemple el www.boe.es).
En cas que decidim treballar la nostra reputació on-line i afrontar personalment aquest nou paradigma social gestionant la informació que apareix sobre nosaltres a la xarxa serà important començar per adquirir les habilitats digitals bàsiques.
Ara bé, si el que volem és aprofundir professionalment en aquesta tasca; si el que volem és comunicar-nos amb eficiència a través de la infinitat de canals existents com son els blocs i les xarxes socials – amb la mateixa facilitat que el qui fa o contesta una trucada telefònica -; si el que volem és fer-ho en nom nostre i també en nom d’una o vàries empreses, està clar que es necessita “alguna cosa” més. Sobretot si pensem que no estem parlant de trucades a dos bandes on hi ha un emissor i un receptor sinó que parlem de converses amb múltiples emissors i receptors que tenen lloc a temps real, entrellaçades dins de comunitats virtuals de seguidors d’un interès o marca concreta que interactuen, s’organitzen i cooperen entre ells.
A aquestes persones capaces de crear, gestionar i mantenir la identitat digital i les comunitats de seguidors on-line pròpies i corporatives les anomenem “Community Managers”, probablement utilitzem aquest anglicisme perquè és una professió tant nova que encara no s’ha arribat a un consens de com traduir-la. El que està clar però, és que la seva funció cada cop és més necessària i, lluny de patir els efectes adversos de la crisis, cada cop estan més sol·licitats.
Acabo reafirmant aquesta realitat amb la meva experiència professional diària en una agència creativa de comunicació juntament amb la tasca formativa en cursos com el de la Universitat de Girona d’Especialització en Blocs Corporatius, Xarxes Socials i Eines 2.0 per a Community Managers, la segona edició del qual tindrà lloc aquesta mateixa setmana.
Ara és el teu torn, quina és la teva opinió? M’encantaria saber si ets conscient de la informació que hi ha a Google que t’afecti, si has pensat mai en gestionar-la o si ja ho estàs fent i quins resultats en treus. La millor manera és utilitzant la secció de comentaris que tens aquí a sota.
L’interès per compartir la meva passió i experiència professional en els blocs corporatius, les xarxes socials i les eines 2.0 va ser la guspira que va encendre ara fa un any un cicle de formacions que s’ha anat propagant ràpidament aquest 2011 i m’agradaria deixar constància de les principals en aquesta entrada:
Gener i febrer de 2011 Taller pràctic a 5è de carrera de Publicitat i Relacions Públiques com a professor adjunt de la Facultat de Turisme de la Universitat de Girona.
Primera experiència docent altament satisfactòria que va ser possible gràcies a una substitució. Tot un repte iniciar-me com a professor en la llicenciatura que havia cursat com a estudiant 7 anys enrere.
Aquest mateix mes de gener, destacar l’obertura d’aquest espai que és “El Fil d’Ariadna” dins dels blocs d’El Punt i Avui i agrair haver-m’ho oferit a l’Eduard Batlle.
————-
Març, abril i maig de 2011 Formació “La utilització dels blocs corporatius, les xarxes socials i les eines 2.0 per afegir valor a l’empresa” per a l’Associació de Comerciants CentreVic.
Una oportunitat per viure de primera mà com està afectant la constant digitalització actual als comerços tradicionals de tota la vida i un plaer poder donar-los una llista d’eines indispensables per a poder afrontar-la. (Podeu descarregar-vos un fitxer .zip amb totes les classes aquí)
————-
Abril 2011 Formació privada a directius de diferents centres Wellness sobre “Yeld Management aplicat als blocs corporatius i les xarxes socials” Sabent els esforços econòmics que havien posat en la realització dels seus llocs web, veure la cara dels hotelers al descobrir que no tenien ni verificada la seva fitxa corporativa al Google Maps no té preu, i ja ni parlem de la fitxa del Foursquare…
Juliol 2011 Professor de la classe “Estratègies i mètodes d’investigació” dins del curs d’estiu de Comunicació 2.0 de la Universitat de Girona. (Pots descarregar-te la classe aquí.)
————
Octubre 2011
Formació de 20 hores sobre “Empreses, blocs corporatius, xarxes socials i eines 2.0” a la seu de PIMEC Girona.
Podeu trobar una valoració i una foto en l’article “Espectacular Social Media” que va escriure l’alumne Eduard Olivares al seu bloc i que agraeixo de tot cor.
Novembre de 2011 fins al març de 2012 Director a la Universitat de Girona del primer “Curs d’especialització en blocs corporatius, xarxes socials i eines 2.0 per a Community Managers” gràcies al suport de la Fundació de la UdG i que té lloc a l’Escola Universitària ERAM.
Tot l’aprés en els més de 4 anys de dedicació professional sintetitzat en un curs essencialment pràctic de 150 hores on l’alumne haurà de contractar un allotjament web i un domini, instal·lar i administrar un bloc corporatiu en WordPress, gestionar-ne els continguts identificant la millor estratègia de difusió on-line, escollir les eines de gestió de xarxes socials en funció dels objectius, vincular-hi el contingut, avaluar els resultats i portar a terme una campanya de publicitat on-line. Tots ells processos indispensables per a poder desenvolupar íntegrament la tasca de Community Manager de la forma més eficaç possible.
Per a més informació entreu al bloc oficial del curs a www.curscommunitymanager.com
Novembre 2011 Presentació d’una càpsula anti-crisi sobre el cas d’èxit de “Som Energia” en l’última jornada del primer cicle d’Idees d’E-Futur al Parc Tecnològic de la UdG organitzat per Catalunya Valley.
Podeu veure la ponència aquí i un vídeo resum de l’acte aquí.
Jornada sobre “Web 2.0 per a tècnics d’orientació en Formació i Ocupació” al Consell Comarcal de La Selva.
Podeu veure un breu resum de la ponència aquí.
Desembre 2011 Taller pràctic “Forma’t en Webs i Blocs Corporatius, xarxes socials i eines 2.0” a la seu de Girona Emprèn de l’Ajuntament de Girona.
Podeu veure el guió del taller pràctic aquí.
————-
Fins aquí el resum del que ha estat aquest 2011 a nivell de formacions. Moltes gràcies a tots els que hi heu participat directa i indirectament i seguim en contacte!
Després d’haver participat en la gestió de diversos projectes a Internet que van des de programacions “a pèl” de webs, blocs i botigues on-line fins a la utilització de sistemes ja predefinits de gestors de continguts com Drupal, Joomla, Flash, Magento o Prestashop, passo a enumerar les 10 raons per les que crec que WordPress és la millor tecnologia existent avui en dia per a dur a terme un bloc i una web corporativa de qualitat:
1) Preparat per a la Comunicació 2.0 i equipat amb diversos elements per fomentar el diàleg, els comentaris i la participació entre persones.
2) Màxim control del Posicionament Natural (SEO). Permet modificar fàcilment el títol, descripció i URL de cada apartat de la web i de cada post, així com afegir-hi categories i paraules clau.
3) Gestor de continguts fàcilment actualitzable, fins al punt que els administradors tenen la possibilitat d’editar els continguts fent doble clic a sobre la mateixa web.
4) Complement a mida per a campanyes de publicitat on-line (SEM) al permetre la creació d’una landing page on aterraran els usuaris que vinguin dels anuncis que hàgim creat al Google Adwords, Facebook, Linkedin, baners en portals, etc.
5) Pensat per a liderar la presència a les xarxes socials i portar-hi a terme diferents estratègies segons els nostres objectius: atraure tràfic cap a la web, augmentar la nostre base de dades, creació de sorteigs o promocions amb la seguretat que s’anirà adaptant a les noves xarxes que vagin sorgint, com és el cas actual del botó “+1” del Google+.
6) Més de 25.000.000 de pàgines web utilitzen ja aquesta tecnologia de programari lliure i gratuït i compta també amb una enorme comunitat de desenvolupadors i dissenyadors que n’asseguren la seva continuïtat així com l’aparició constant de nous widgets, gadgets, plug-ins, themes i actualitzacions en general.
7) Bon amic dels Dispositius mòbils. La nova plantilla que ve instal·lada per defecte, la “Twenty eleven” detecta quin dispositiu està accedint al bloc o la web i s’adapta perfectament a la seva pantalla.
8 ) Inclou un canal RSS per permetre la sindicació de continguts, els pings, retroping i retroenllaços.
9) Estratègia i flexibilitat. Ens permet anar creixent a mesura que avança el nostre projecte, per exemple, creant una xarxa social pròpia per a la nostra comunitat de seguidors amb eines com el Buddy Press o també ampliar el bloc per convertir-lo amb una botiga on-line amb el WordPress e-Commerce.
10) Disposa d’una versió simple per a blocs (www.wordpress.com) i d’una versió professional per allotjar al teu servidor (www.wordpress.org).
INGREDIENTS:
· Marca Peronal
· Identitat Digital
· Habilitats comunicatives
· CMS WordPress
· Api’s, Rss, Themes, Html, Php,
MySQL, Apache, Ftp
· SEO i SEM
· SMO, FEO i SMM
· Google Analytics, Adwords,
Adsense, Alerts, Reader,
Feedburner, Documents,
Webmaster tools, Maps
i Streetview.
· HootSuite
· Networked Blogs
· Facebook, Tuenti, Twitter, Yammer, Google +, LinkedIN, Foursquare, Gowalla, Xing, FlickR, Picassa, Youtube, Vimeo, Blip.Tv, iTunes, SoundCloud, Del.licio.us, Diigo, FriendFeed i SlideShare
ELABORACIÓ:
Comencem l’estratègia culinària amb un principi de marca personal o identitat digital i amb les habilitats comunicatives i les tàctiques SEO, SEM, SMO, FEO i SMM ben preparades.
Agafem el WordPress i el posem sobre la taula per dissociar-ne els principals elements i tecnologies associades a la internet actual com els RSS, API’s, Themes, Web Services, W3C, HTML, XHTML, PHP, MySQL, Apache, FTP i Smartphones.
Utilitzem les eines del Google Analytics, Adwords, Adsense, Alerts, Reader, Feedburner, Documents, Webmaster, Maps, Streetview, Networked Blogs i Hootsuite per potenciar-ne el sabor.
Ho vinculem a les xarxes socials més adients segons l’estratègia com Facebook, Tuenti, Twitter, Yammer, Google +, Foursquare, Gowalla, LinkedIN, Xing, FlickR, Picassa, Youtube, Vimeo, Blip.Tv, iTunes, SoundCloud, Del.licio.us, Diigo, FriendFeed i SlideShare.
I en acabar fem un Mashup de tot plegat i ho posem a la Thermomix. Ajustem el programa entre el 2 i el 3.0, ens n’anem a dormir i (sorpresa!) l’endemà al matí ja tenim un Community Manager per llepar-se els dits!
Em proposo rependre el fil del Fil d’Ariadna després de llegir aquest breu post al bloc Marketing de Guerrilla i quina millor manera de fer-ho que traient a escena una de les meves eines 2.0 preferides: el LiveStream.
Un petit resum d’aquesta gran aplicació:
· Nom: LiveStream · Web: livestream.com · Creació: any 2007 · País: Estats Units (NY) · Treballadors: + de 100 · Eslògan: “Be There” · Idioma: Anglès · Eines Similars: Ustream, Justin.tv, Stickam, Relay · Per a què serveix: Per crear el teu propi canal de televisió professional i emetre en directe qualsevol esdeveniment per a tot el món i de manera senzilla via web, bloc, Facebook i/o smartphones. · Què necessita per a funcionar: Un ordinador, una webcam (o un ordinador amb webcam integrada) i una connexió a Internet. · Quin preu té? La versió estàndard és totalment gratuïta. També disposen d’una modalitat Professional de pagament que permet l’emissió “punxant” varies pistes d’àudio i vídeo en alta qualitat. · Com funciona? Entrar a livestream.com, donar-se d’alta gratuïtament, configurar el teu canal de televisió, decidir si vols emetre via Webcaster (versió senzilla), Studio (Versió més complerta) o descarregar-te el programa també gratuït i emetre des del teu ordinador (no és necessari). Ja només queda seguir els passos per configurar el canal de televisió que has creat per tal que et vegin des de la teva pàgina de Facebook, web, bloc i/o smartphones, obrir el xat que porta integrat i que recollirà els comentaris que et vagin vinguent de Facebook, Twitter i Livestream i avisar a tots els clients, amics i coneguts que comença l’espectacle en directe! (captures de pantalla Livestream) · Adient per a: Retransmetre en directe presentacions, notícies, concerts, accions de màrqueting, rodes de premsa, conferències, classes, esdeveniments esportius, el temps… les possibilitats son infinites i segur que cada empresa pot trobar la seva. · Curiositats: 1) Anteriorment aquesta eina s’anomenava “Mogulus” però aviat els seus creadors van veure que el nom no resumia els beneficis del servei i van canviar-lo per “LiveStream”. 2) L’any 2009 la blocaire Lynsee va ser la primera en retransmetre en directe per a tot el món el part de la seva primera filla… així que compte, utilitzar aquesta eina enganxa i molt. 😉
Per exemple, a nivell professional l’he utilitzat per retransmetre en directe les dues assemblees generals de la Cooperativa Som Energia i permetre així seguir-les des de casa als socis que no podien assistir-hi. Un dels aspectes positius és que a través del Facebook i del Twitter també podien realitzar preguntes que es responien en directe durant el torn de preguntes. A nivell formatiu, trobo que representa molt bé l’essència d’una eina de comunicació 2.0 i m’agrada utilitzar-la al final de les classes per demostrar les grans prestacions que ofereix i el fàcil que és utilitzar-la.
Per acabar, un agraïment molt especial a @losimo que és qui va mostrar-me l’existència d’aquesta brillant eina.
Dimecres passat dia 1 de juny vaig assistir a la primera Jornada d’Orientació i Formació Professional a Santa Coloma de Farners. L’organitzava el Pla de Formació al Llarg de la Vida del Consell Comarcal de la Selva qui em va oferir parlar sobre la nova figura del responsable de mitjans de comunicació socials i d’altres similars com el Gestor de continguts on-line, el Gestor de comunitats socials; l’Especialista en posicionament web; l’Especialista en marqueting digital o l’Executiu de comptes especialitzat en mitjans on-line, que ja s’han guanyat un lloc dins Observatori del Mercat del Treball de la Selva.
És un fet que la popularització d’Internet i la digitalització cada cop més pronunciada d’activitats industrials, mitjans de comunicació i tot tipus de serveis està afavorint el naixement i l’especialització d’aquests nous llocs de treball. Des d’aquí m’agradaria felicitar la Lorena Soria per la seva iniciativa en la difusió d’aquestes noves professions i deixar-vos un vídeo que va enregistrar on sortim l’Oscar Trabazos d’Anpro 21 i jo compartint la nostra experiència en el sector:
P.D.- La Lorena va contactar amb mi per oferir-me la jornada a través d’una cerca de professionals gironins del sector a la xarxa social especialitzada LinkedIN, una prova més de l’eficàcia d’aquestes xarxes i un bon motiu per mantenir-hi els nostres perfils actualitzats o, pels que encara no n’hi tingueu, obrir-lo ara mateix.
😉
Nosaltres els nous, els que no tenim nom, els difícils d’entendre -diuen per allà-, nosaltres, parts prematurs d’un futur que encara no ha tingut lloc, precisem, per un fi nou, també un mitjà nou…”
Nietzche, 1882
Fent gal·la de les millors intencions d’un Fil d’Ariadna passo a donar un seguit de recursos on-line per no perdre’s ni un bocí d’informació i seguir “segon-a-segon” aquest moviment de reivindicació social que no ha fet sinó començar:
Per fer-nos una idea inicial, recomano fer una immersió en aquest mapa (o mashup) de tot el que s’està vivint a temps real en les principals acampades arreu de les ciutats espanyoles retransmès via Twitter en obert: http://www.desarrollosenred.com/yeswecamp Per posar un exemple, si busquem la caixa on posa #ACAMPADAGIRONA estarem veient tots els missatges (o Tweets) que estan enviant les persones en aquest precís instant gràcies a que tots ells en el seu missatge inclouen aquesta mateixa etiqueta (o hashtag).
Per arribar més directament a les experiències que estan compartint on-line les persones entre elles (Internet 2.0) i no haver d’esperar-nos a veure què ens expliquen els mitjans de comunicació convencionals (molts d’ells unidireccionals i 1.0), podem anar directament a http://search.twitter.com (que és d’on beu el mapa que hem vist abans) i posar-hi a la caixa una d’aquestes etiquetes: #acampadas (o si volem concretar més: #acampadabcn o #acampadasol o #acampadagirona) #yeswecamp (o #spanishrevolution per trobar missatges més internacionals) o #nonosvamos o #notenemosmiedo o #nolesvotes o #democraciareal o el que en aquell moment tinguem ganes de saber inclosos noms de polítics, partits, organismes, pobles més petits…
La societat ha canviat molt des d’aquell maig del 1968 a França, però els esdeveniments d’aquests dies arreu d’Espanya mostren que encara necessitem canviar molt més. No estic segur que aquestes acampades es vegin reflectides en els resultats d’aquest 22 de maig – possiblement les haurem d’allargar més dies – però el que sí sé és que han estat una revolució a gran escala en la forma que tenim de comunicar-nos, organitzar-nos i alçar la veu com a poble. I això és bo.
Què podem fer perquè Google mostri la nostra web, bloc o botiga on-line de forma rellevant i gratuïta quan algú busca informació relacionada amb el que nosaltres oferim?
Abans de poder contestar a aquesta pregunta és necessari conèixer la resposta d’una altra: Com ho fa Google (i la resta de cercadors) per seleccionar quines pàgines ensenyen a les primeres posicions i quines no quan realitzem una cerca?
El Posicionament Web sovint s’erigeix com una ciència dedicada a trobar respostes per aquestes preguntes existencials del món digital. Ara bé, realment és tan complexa la resposta a aquestes preguntes? No podria ser que en el fons, la màgia que s’amaga rere Google per ordenar els resultats no fos altra que la utilització del sentit comú?
Per intentar respondre a aquestes i d’altres preguntes us porto avui una de les presentacions que he creat pels cursos de formació que imparteixo a diverses empreses catalanes on m’estic adonant, dia rere dia, que encara ens queda a tots un llarg camí per recórrer en el laberint de xarxes socials i noves tecnologies que ens envolta.
Anem per feina:
*Per a visualitzar correctament la presentació a pantalla complerta
recomano clicar aquí on posa “Menú” i anar a “View Fullscreen”.
Ep! No marxeu sense deixar els vostres dubtes, crítiques o suggeriments de la presentació en els comentaris d’aquesta entrada. Gràcies!
Xerrada-debat a Girona: 10 anys de la Viquipèdia en català
Dia 17 de març Hora 12:00 fins a 13:00hores Lloc Aula Magna de la Facultat de Ciències de la UdG Descripció Presentació del projecte Viquipèdia, projectes germans i aplicació en la docència.
Ponents: Arnau Duran i Marc López (membres d’Amical Viquipèdia) La Viquipèdia en català compleix el dia 16 de març el seu desè aniversari. Durant els dies 16 al 20 d’aquest mes es durant a terme diversos actes de celebració arreu dels Països Catalans organitzats per Amical Viquipèdia, associació sense ànim de lucre que té per objectiu difondre el coneixement lliure en català. A Girona es farà una xerrada-debat oberta a tothom per donar a conèixer el projecte Viquipèdia a qui hi estigui interessat: presentació, edició, fiabilitat, aplicació en la docència i, finalment, ronda de preguntes i trobada amb els membres d’Amical. Es donaran tríptics informatius a tothom qui vulgui iniciar-se a la Viquipèdia, amb instruccions per saber com funciona per dins i per aprendre a editar en pocs minuts.
Més informació Aquí
……………………………………………….
WEB 2.0 i XARXES SOCIALS
Dia
16 i 17 de març Hora
9:30 a 13:30 i 15:30 a 19:30 Lloc Fiss Girona
Descripció Aquest taller l’he trobat buscant per Internet. A través de la exposició i l’anàlisi de casos reals d’èxit o fracàs vol conèixer les implicacions que la web 2.0 té per a les empreses i com extreure’n el màxim profit amb el mínim cost i els mínim risc. Curs a càrrec d’Agustí Lopez, director de Tau Consulting i autor del bloc: “Somos persones, no recursos”.
Més informació aquí i també a fiss.es
……………………………………………….
VIII NITS amb Antoni Gutiérrez-Rubí Dia Dijous 24 de març Hora 20:00hores Lloc Hotel Nord1901 de Girona Descripció Antoni Gutiérrez-Rubí és assessor de comunicació. Director d’Ideograma, empresa especialitzada en comunicació pública i social que ofereix serveis d’assessorament en el disseny i el desenvolupament d’estratègies globals de comunicació dirigides a administracions, entitats sense ànim de lucre i empreses. Com assessor de comunicació poítica, escriu articles per varis mitjans: El Periòdico de Catalunya; El País; Público; Cinco Días; Expansión; Diario Norteamericano Siglo 21; Revista Dosdoce.
Més informació a: http://www.facebook.com/NitsNits
……………………………………………….
VI esmorzar Idees d’e-futur Dia
Dimecres 30 de març de 2011 Hora
de 9:15 a 11 del matí Lloc
Edifici Narcís Monturiol · Parc Científic i Tecnològic UdG Descripció Genís Roca serà el proper convidat dels esmorzars Idees d’e-futur. Serà una bona oportunitat per analitzar i debatre sobre l’ús que les empreses i les institucions poden fer de les xarxes.
Més info a: http://www.facebook.com/catalunyavalley
……………………………………………….
Taller pràctic: creació d’un web amb WordPress Dia 31 de març de 2011 Hora de 10:00 a 14:00 h Lloc Auditori Edifici Jaume Casademont – Parc Científic i Tecnològic de la UdG (Girona) Descripció En aquest taller aprendrem a utilitzar de manera àgil i senzilla el gestor de continguts de WordPress per la creació d’un lloc web. Es tracta d’una avançada plataforma semàntica de publicació personal orientada a la estètica, els estàndards web i la usabilitat, al mateix temps que és gratuït i permet l’actualització constant. Taller impartit per: Montse Peñarroya, directora general de GEA Internet Project Consulting.
Termini inscripció jornada: fins al 26 de març de 2011 (places limitades). La reserva de places es farà seguint l’ordre de recepció d’inscripcions.
Més informació i inscripció a: http://www.costabrava.org/taller/
……………………………………………….
I tu, coneixes alguna altra proposta 2.0 a Girona o província per aquest mes de març? Deixa-la als comentaris d’aquest post i en farem ressò.
A partir del pròxim 10 de març del 2010 entraran en funcionament les noves pàgines de Facebook, aquí us deixo el meu primer video tutorial sobre com avançar-nos a aquesta actualització i quins son els principals canvis que suposarà: