“Oju” amb les balances fiscals!
24 juliol 2014 per Germà Capdevila
Crec que a aquestes alçades ja està tot dit sobre els “comptes territorialitzats” presentats pel govern espanyol amb l’intenció de desmentir l’eslògan “Espanya ens roba” i que Catalunya estigui discriminada en la distribució dels recursos.  Resulta que no és cert que rebem 15.000 milions menys dels que aportem, sinó que son… 8.500! Com si fossin pocs diners!
A partir d’una piulada de Josep Martà Blanch, vaig descarregar-me l’informe complet del ministeri d’Hisenda per comprovar que fos veritat el que deia, perquè no m’ho podia creure. En el document, s’admet sense cap vergonya que alguns cà lculs “han tenido que fijarse un poco a ojo”. D’entrada, hom pot pensar que la barra d’aquesta gent es limita a fer les coses sense rigor, però de la lectura del parà graf sencer es pot extreure un exemple que com s’han manipulat voluntà riament les xifres per reduïr el dèficit fiscal català .
Diu explÃcitament el document que aquests cà lculs “a ull”, s’han fet, per exemple, amb el sistema aeroportuari o la xarxa de carreteres. Segons l’informe, com que resulta complicat calcular on imputar les inversions i despeses que generen (?), el que fan és distribuir-les en funció del trà nsit de tot el sistema. Què vol dir això? Doncs que el cost de construcció i manteniment dels aeroports sense avions de Ciudad Real, Osca o l'”aeropuerto del abuelo”, es distribueix entre les comunitats autònomes en funció del trà nsit aeroportuari de cadascuna. Endevineu quines comunitats tenen més trà nsit aeri? Bingo! El resultat, és que no s’imputa res als llocs on s’han fet aquestes infraestructures (no hi ha vols) i aquests diners serveixen per disminuir el dèficit català , perquè es resten com a inversions. El mateix passa amb les autovies sense cotxes arreu de l’Estat. Se’ns imputa el cost en funció del gran trà nsit de les nostres autopistes (de pagament!).
És només un exemple de com s’ho han fet per baixar dels 15.000 als 8.500 milions.  Manipulacions que ni tan sols amaguen a l’informe. A quina hora surt el nostre vol el 9N?