La mort del paper: hi som molt a prop
7 maig 2009 per Germà Capdevila
[youtube]yEslzNUJUZM&fmt=18[/youtube]
Aquesta setmana Amazon ha presentat una versió millorada del seu “llibre electrònic“. Tot i que és una eina molt potent, i tot i que l’acceptació dels consumidors no para de crèixer (s’han venut 800.000 unitats de la versió anterior), encara som a mig camà de trobar el format que canviarà per sempre més la forma de distribuir continguts editorials. El Kindle DX d’Amazon fa un gran salt endavant. Als EUA fa servir la tecnologia 3G per oferir una connectivitat gratuïta per tal que es puguin descarregar llibres, diaris, documents pdf, i fins i tot els nostres propis documents. No cal Wi-Fi, no cal cap ordenador, i la bateria dura uns quants dies. Un lllibre de 300 planes es descarrega en menys de 60 segons. Tanmateix, encara som a mig camÃ.
El final de trajecte el podem veure en aquest vÃdeo promocional de Microsoft. Mireu amb atenció els pocs segons que van del minut 0:27 fins al 0:33. Aquest és el futur. Una là mina molt prima, flexible, tà ctil i amb connectivitat total.
[youtube]rxVS5nYFnkA&fmt=18[/youtube]
Aquesta serà la real revolució del món dels diaris, de les revistes, dels llibres. No és pas Internet, o els blogs, o els portals de notÃcies. Internet és un nou mitjà que s’acumula als anteriors (premsa, rà dio, tele, etc.) sense reemplaçar-los, com sempre ha succeït. La revolució vindrà de la mà d’un nou suport que suplantarà definitivament el paper.
Els lectors només pagaran pel contingut que oferiran les empreses editores (de llibres, de revistes, de diaris), però ja no hauran de pagar per la impressió, ni pel paper, ni per la distribució. Aquests costos representen una part substancial dels que ara paguem per qualsevol producte editorial. Abans de cinc anys, aquestes despeses desapareixeran, i les editores donaran als seus subscriptors un estri com el que veiem al vÃdeo de Microsoft, d’aspecte molt semblant al paper, i cada matà el nou diari (o revista, o llibre) es carregarà automà ticament. Els lectors (i els anunciants) pagaran menys i les editores augmentaran els seus marges. Les empreses que sobrevisquin els pròxim cinc anys protagonitzaran un renaixement inaudit i veuran els joves incorporar-se definitivament al consum de productes culturals editorials.