Les finances i la Diputació de Barcelona, una gran desconeguda.

La Diputació de Barcelona és una administració poc coneguda, en part perquè és una administració d’elecció indirecta, i els seus presidents no han  retre comptes als ciutadans. L’origen de les diputacions es remunta a la Constitució de Cadis de 1812 i aprovades el 1833 com a element uniformitzador estatal i alhora divisori de la realitat catalana.

Des de l’arribada de la democràcia la correlació de forces que l’ha governat la Diputació de Barcelona sempre ha estat la mateixa, i els seus presidents, malgrat manegar un dels pressupostos més importants de Catalunya, poc coneguts: Francesc Martí, Manel Royes, Antoni Fogué, Antoni Dalmau, José Montilla o Celestino Corbacho.

És curiós que quan circulen aquests emails demagògics sobre el cost dels polítics (parlen de suprimir el senat), mai es parli de les diputacions… serà que no les coneixen… No hi ha cosa més atrevida que la ignorància.

Ja entrant en el tema que ens ocupa, la Diputació de Barcelona té un pressupost per al 2011 de 615 milions d’euros (i de 661 si li sumem els 16 organismes que en depenen). Actualment té una plantilla d’unes 4.000 persones, algunes de les quals haurien de conèixer la esplèndida seu que tenen al centre de Barcelona.

Per fer-nos idea del seu volum hem de saber que el pressupost de la segona ciutat de Catalunya (l’Hospitalet de Llobregat) és de 200 milions i compta amb 1.600 treballadors. Si la Diputació fos un ajuntament, la ciutat on estaria rondaria el 400.000 habitants. Comparat amb Igualada, aquesta representa unes 10 vegades el seu pressupost i la seva plantilla.  Governar això és un bon pessic.

Pel que fa a les finances, el seu rati d’endeutament és baixíssim (un 27% respecte als ingressos ordinaris), recordem que quan la Generalitat estava sanejada el rati era del 50%). I ja no cal dir res si la comparem amb la situació d’alguns ajuntaments. Aquesta avantatjosa situació patrimonial encara es veu més reforçada quan veiem hi ha una partida d’ingressos provinents d’operacions financeres que l’any 2008 (darrer informe del síndic de comptes) donava un saldo de 5 milions d’euros.

I d’on venen aquests interessos? Doncs mentre la majoria d’ajuntaments, empreses i particulars les començaven a passar ben magres, la Diputació de Barcelona tenia uns excedents de tresoreria de 250 milions d’euros. El més curiós és que aquests diners s’han invertit en fons estructurats (si, els d’aquells de la crisi NINJA). Un dels exemples, sembla tret d’una aposta. Va així: Si l’euribor arriba al 4,65% el rendiment del dipòsit és del 8% i si es queda per sota, el rendiment només serà del 1%. És ben curiosa aquesta forma d’invertir el diner públic en bancs. I més si després aquests, no presten aquests diners a les empreses ni als particulars, sinó que els fan servir per tapar els seus propis forats econòmics. Molt bonic!

Una altra de les operacions de tresoreria que proporciona ingressos a la Diputació (300.000 Euros durant el 2008) que s’utilitzen sovint a la tresoreria són els swaps (un derivat financer pel qual s’intercanvien diners futurs). Segons la Sindicatura, aquest instrument financer es va utilitzar 9 vegades durant el 2008, però aquestes dades no apareixien a la Memòria de la entitat. Com diria en Mourinho… Perquè?

Pel que fa als salaris, la Diputació de Barcelona té una política de transparència envejable tot i que això fa visible una certa desproporció. Els sous dels seus alts càrrecs estan publicats aquí. El seu president per exemple, té un sou no massa inferior al de la Generalitat (130 mil versus 144 mil del segon) malgrat que Mas manegui un pressupost 42 vegades superior. Alhora està un 20% pel damunt del de l’alcalde de Barcelona (109 mil) que també té un pressupost 3 vegades superior al seu. Això no ho sap gaire gent, oi?

En resum, la Diputació de Barcelona: una administració intermèdia, de gran pes econòmic i que caldrà revisar algun dia.

Publicat dins de Economia | Etiquetat com a , , , , , , , | Comentaris tancats a Les finances i la Diputació de Barcelona, una gran desconeguda.

Podem viure amb menys si o no?

Aquests dies hi ha un munt de gent concentrada arreu que demana la veritat. Això està bé, perquè a mi la veritat m’encanta. M’agrada conèixer-la i m’agrada compartir-la. De fet si alguna cosa em fa ràbia de la gent és que s’auto enganyi.

Havia promès parlar-vos de les finances de a Generalitat, i és una gran oportunitat per posar al descobert una veritat, una veritat incòmoda.

La riquesa dels ciutadans de Catalunya, com explicava en el meu anterior post és la suma de totes les seves rendes i està al voltant dels 210.000 milions d’euros (és a dir, un 21% del PIB espanyol). El pressupost de la Generalitat representa un 15% d’aquesta riquesa (és a dir 30.000 milions d’euros). Si comparem amb el pes que el pressupost de l’estat a té al PIB d’Espanya (35%) veiem que el pes de la Generalitat a l’economia és menys de la meitat. Recordeu aquesta dada.

El dèficit, és a dir, la diferència entre ingressos i despeses al pressupost de la Generalitat l’any 2010 va arribar a la desmesura passant de llarg els 9.000 milions (un 27% del pressupost, o el que és el mateix: de cada 3 euros gastats un era prestat!). El mateix va passar amb el deute, que també es va disparar i va assolir els 35.000 milions d’euros (un 108% del pressupost!). Si tenim en compte que només dos anys abans, el 2008, el dèficit va ser de 469 milions (1,7%) i el deute estava a 16.000 milions d’euros (un 55% del pressupost) de seguida ens adonarem que van ser dos anys d’allargar els cordons més del compte. I que va passar el 2009 i el 2010?

–  Que hi havia crisi, i la crisi va perjudicar els ingressos de la Generalitat.

Si, i el 2010 també eleccions. De fet, els ingressos per impostos van caure un 25%, però el govern només va decidir reduir la despesa un miserable 0,4%. Perquè un govern suposadament racional va fer aquesta bestiesa?

–  Doncs perquè la crisi els va agafar per sorpresa i no la van preveure prou bé.

No és correcte. El pressupost de 2010 ja preveia un dèficit 7.000 milions, l’error de previsió  era de “només” 2.000 milions. Per tant ja preveien ficar l’olla gran dins de la xica.

Per posar un exemple, el 2006 la despesa del departament de salut era de 8.000 milions. Quatre anys més tard era de 10.000 milions d’euros (un 24% més). Realment havien augmentat les malalties un 24%? O la població?

En nombre d’empleats va passar quelcom similar. Segons els pressupostos de la Generalitat, l’any 2005 hi havia 154.283 empleats públics incloent funcionaris, servei català de la salut, etc. Segons el pressupost del 2010 n’hi havia 226.332 (un creixement del 47%).

–  Fas trampa. El 2010 es compten 40.000 empleats d’altres empreses del Sector Públic que fins aleshores no havien estat incloses.

És veritat, perquè al 2005 aquestes empreses, o bé no existien, o bé tenien menys personal. Sembla una mica incongruent que enmig d’una crisi brutal i imprevista (i amb una caiguda dels ingressos del 25%) es contractessin 4.992 noves persones en aquestes empreses del Sector Públic (Font:  pressupost Generalitat 2010). La meva opinió és que els qui van governar fins aleshores no es guanyaven l’aigua que bevien i ho van pagar a les urnes.

En conclusió, en plena crisi quan ja tothom vivia amb menys opulència, consumint menys recursos i pagava menys impostos es va voler mantenir el mateix nivell de serveis socials. Això no era, ni és sostenible. La Generalitat ha gastat de forma imprudent molt per sobre el que recaptava, ha duplicat el seu deute en menys d’una legislatura i ha gestionat els seus recursos de forma irresponsable deixant la patata calenta als que venien al darrera. Ens agradi o no, ara toca posar les coses a lloc i acceptar que la Generalitat és més pobra. No fer-ho comportaria anar fent una pilota cada cop més grossa, més negra i que ens arrossegaria per una pendent més pronunciada cap al penya-segat. No és cap teoria. Els que no ho han fet, han acabat molt malament. És el cas dels PIG (Portugal, Grècia i Irlanda).

Si no volem acabar com ells, doncs ens cal viure amb menys. Algú en discrepa?

NOTA: Totes les xifres estan arrodonides al miler per a millorar la claretat. Els percentatges són exactes i s’han fet sobre els nombres reals dels pressupostos de la Generalitat que estan publicats aquí.

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , , | Comentaris tancats a Podem viure amb menys si o no?

Retallar o no, aquesta és la qüestió

– Estalviar està bé (però retallar no).

– Construir un aeroport és bo (però malbaratar és dolent).

– Ser auster és bo (però que ho siguin els altres).

– No es pot estirar més el braç que la màniga (excepte si el braç és el meu, és clar!), aleshores cal que busquin roba a on faci falta (que jo no m’encongeixo).

Al final haurem de donar la raó a aquells que no parlaven de “transvasament”, sinó de “captació puntual d’aigua reversible” i creure que tant fa les coses que fem, allò important és com les anomenem.

El Producte Interior Brut (PIB) espanyol, (és a dir, els sous dels espanyols, els dividends dels accionistes, els interessos dels bancs i els lloguers dels pisos) és actualment d’un bilió d’euros, (o bé 1.000.000 de milions d’Eur). El pressupost de l’estat El pressupost de l’estat està al voltant del 35% del PIB (és a dir 350.000 milions d’Eur). L’any 2009 la diferència entre ingressos i despeses d’aquest pressupost va ser de l’11,1% del PIB o del 34% del pressupost (és a dir 111.000 milions). L’any 2008 el dèficit va ser de 41.000 milions (un 13% del pressupost), el 2010 de 91.000 (un 20% del pressupost) i la optimista previsió de dèficit per enguany 2011 és de 62.000 milions (un 20% del pressupost).

Algú s’imagina que passa si durant quatre anys hom gasta DUES VEGADES el que guanya? Doncs que això, òbviament, és insostenible. I quan gastes avui i ho pagues demà et surt més car, perquè hi has d’afegir els interessos, per tant la manca d’austeritat d’avui, et surt més cara demà. Enguany 2011, els interessos que pagarà l’estat espanyol sumen ja 27.000 milions d’euros (un 8,6% del pressupost).

A més, el prestatari s’en malfia perquè se n’adona que malbarates els diners amb aeroports que no tenen ni un vol com els de Ciudad Real o Castelló o amb trens d’alta velocitat que no seran rendibles mai de la vida, com els d’Extremadura, Cantabria o Astúries. Així que quan vas a demanar-li diners l’any següent et cobra un interès més alt. Com a conseqüència, encara pagues més i més i més!!

I on s’acaba això? Malauradament això s’acaba el dia després d’unes eleccions, en què el que arriba li pot donar la culpa a l’anterior de tota la disbauxa, i té 4 anys per recuperar-se. Això és el que ha passat a Grècia (amb un govern d’esquerres), a la Generalitat (un dia parlarem de les xifres de la Gene) i el que passarà a molts ajuntaments de Catalunya i de l’estat.

És molt bonic ser el bo de la pel·lícula i gastar i gastar i gastar pensant que ja vindrà un altre darrera que haurà de pagar la factura (més els interessos) però els votants no haurien de ser tant innocents i creure que viuen al país de les meravelles: O som austers avui, o demà ho haurem de ser encara més!

Publicat dins de Economia | Etiquetat com a , , | Comentaris tancats a Retallar o no, aquesta és la qüestió

L’ajuda externa condemna Portugal a 2 anys més de recessió

Aquesta és la lliçó. Això és el que passa quan hom estira més el braç que la màniga. Portugal haurà de fer un Pla d’ajust dur però necessari” declara el cap de la delegació de la Unió Europea. I no m’estranya. Hem estat dirigits per un munt d’hereu escampa que ens en han deixat la caixa buida i ara encara volen esmenar la plana a tothom.

Tothom sap que no és pot gastar més del que es guanya. A nivell internacional ha passat igual, hem tingut un munt de dirigents amb les mans foradades que han governat els destins de molts països sense mirar si hi havia diners a la caixa i aquest n’és el resultat: Deute descomunal, interessos colossals i la vergonya d’haver de pidolar ajuda externa.

Els casos de Portugal, Irlanda i Grècia (PIG), són l’exemple més proper i més clar que tenim. La recent rebaixa de la qualificació del deute d’EUA n’és un altre.

Fonts del Departament d’Economia em diuen que el cas de la Generalitat és molt similar. M’expliquen que s’han trobat pagaments fins l’any 2027 d’instal·lacions inaugurades poc abans de les eleccions. Alguns d’aquests compromisos sumen més del 50% del pressupost del que “teòricament” disposen. En altres casos s’han trobat “factures al calaix” per un 17% del total pressupostat. És a dir, que dels diners que tenien per a l’any vinent, dues terceres parts ja estan gastades per l’anterior govern.

Si a aquest 67% li sumem la retallada del 10% ja es veu el poc marge que els queda. No els envejo. Com a professor d’economia aquestes coses no les explico. Potser correspondrien a la Càtedra d’Ètica del meu company Norbert Bilbeny.

La raó està molt ben repartida: tothom creu tenir-ne suficient. Però els diners no, els qui els han gastat els deuen i els han de tornar. I Com deia el meu avi, qui té el cul llogat no seu quan vol.

En fi a sota us deixo alguns titulars i llur cronologia perquè veieu els disbarats que s’han fet i dit en el país veí, i no els repetim:

09/01/2011 Portugal rechaza ayuda externa ante el rumor de que será rescatado

10/01/2011 Portugal ‘no necesitará ninguna ayuda externa’, dijo la ministra Salgado

04/05/2011 Las claves del Rescate de Portugal

06/05/2011 Los portugueses aceptan la ayuda externa de 110.000 millones de Euros

07/05/2011 Salgado dice que el rescate de Portugal será el último de la zona

Publicat dins de Economia | Etiquetat com a , , , , | Comentaris tancats a L’ajuda externa condemna Portugal a 2 anys més de recessió

Un gran nombre d’espanyols es passaran la vida pagant una vivenda que val la meitat

L’agència Reuters ha fet un anàlisi sobre la evolució del preu de la vivenda. Aquí el teniu

L’agència creu que els preus de la vivenda han baixat poc (17%), que encara hi ha un gran estoc de vivenda (prop d’un milió encara) i que els grans consumidors de vivenda, que són joves i immigrants, són els qui estant patint més la crisi (taxes d’atur del 40% i del 29%).

Aquests factors seran, segons Reuters els que faran que el preu de la vivenda segueixi caient fins al 40% des dels seus màxims.

D’aquí es dedueix que una gran majoria d’espanyols estarà pagant durant tota la seva vida laboral, una vivenda que pocs anys després d’haver-la adquirit, val poc menys de la meitat.

Publicat dins de General | Comentaris tancats a Un gran nombre d’espanyols es passaran la vida pagant una vivenda que val la meitat

Les pensions… Tema resolt!

El problema de les pensions té una solució!

–       Si! Clar! El govern fa una política de dretes! Sempre paguem els mateixos!

El govern espanyol i els sindicats, han arribat a un acord per reformar un sistema que estava a punt de fer fallida.

–       Aquesta reforma no calia, i a més es fa en un mal moment!

Però que no veus que si no hi ha diners per pagar les pensions, haurem de recórrer a l’endeutament?

–       Doncs ens endeutem!

Però si ens endeutem, cada cop haurem de pagar més interessos! No has vist que està passant amb el deute del “Regne d’Espanya”?

–       Però s’ha retallat un pilar del benestar! No hi ha dret!

“Qui deu diners té el cul llogat, …i no seu quan vol” Suposo que no preferiràs que l’estat estigui en mans dels “malvats mercats” oi?

–       I és clar que no!

Doncs d’on et penses que surten els calers de la Seguretat Social?

– Doncs … dels impostos…no?

No. Surten de les quotes que paguen el treballador i la empresa a l’anomenada “caixa única de la Seguretat Social”. És d’aquesta caixa de la que surten les pensions.

–       I quin és el problema?

Que la relació de cotitzants i pensionistes és cada cop menor, i això fa inviable el sistema a mig termini. El 1975 per exemple, hi havia 6 treballadors per cada pensionista. Avui la relació és de 2,6. I cada any que passa continua reduint-se.

–       …mmm… no ho acabo d’entendre…

T’ho explicaré d’una manera molt gràfica. Com saps, una bona part del teu cost salarial (un 31,5% aproximadament) s’ingressa directament a la caixa de la Seguretat Social.

–       Ah! Si!?.

Si. Imagina que aquests diners són líquids com l’aigua i es posen en una galleda. Tots els treballadors de l’estat aboquen cada mes, la seva galleda en la caixa única de la Seguretat Social.

–       Ho entenc.

I és d’aquesta mateixa caixa d’on surten cada mes les pensions dels que s’han jubilat.

–       D’acord.

Fins ara, la quantitat de líquid que entrava era superior a la que sortia, però la gent ha agafat una costum molt molt dolenta.

–       Ah! Si?  Quina?

Doncs que cada cop viu més anys!! I clar! Cada cop hi ha més pensionistes!

–       Per tant cada cop hi ha més galledes a omplir…

Exacte. I en canvi, cada cop hi ha menys entrades de líquid, degut a la crisi, la demografia, la baixa productivitat…

–       Però aquesta reforma és un pas enrere…

És una possible lectura. Tanmateix també es pot interpretar que amb aquesta reforma es garanteix que molts treballadors demà tindran una pensió, tot i que aquesta pensió sigui menor de la que seria amb la anterior sistema.

–       Ho veus? Ens retallen els nostres drets!

Es retalla la quantia de la pensió, és cert, però en canvi es garanteix que el sistema tingui viabilitat, i  arribi a tothom. Això és una bona notícia, per als treballadors  i  per als futurs pensionistes, perquè almenys podrem estar segurs que tindrem una pensió, mínima, però una pensió.

jordigarcia.cat

PD: No cal dir que aquesta també és una bona notícia per als “malvats mercats” i per a la Cancillera alemana Angela Merkel, que la setmana que ve inicia una “inspecció” a l’estat espanyol.

Publicat dins de Economia | Etiquetat com a , , , , | Comentaris tancats a Les pensions… Tema resolt!

Intervenció Jordi Garcia a Catalunya Ràdio parlant de pensions

Escolta la meva aparició parlant de la reforma de les pensions ahir a Catalunya Ràdio http://bit.ly/gG4h2H (Feu-me comentaris!!)

Publicat dins de Economia | Etiquetat com a , , | Comentaris tancats a Intervenció Jordi Garcia a Catalunya Ràdio parlant de pensions

Intervenció a Catalunya Ràdio

Benvolguts lectors i amics,

Si tot va be avui divendres 28 de gener parlaré de pensions a Catalunya Ràdio a les 18h. Dins del programa de la Silvia Cópulo.

Ja em direu si ho he fet prou be!
Una abraçada!

Jordi Garcia i Serra

Publicat dins de Economia | Etiquetat com a , | Comentaris tancats a Intervenció a Catalunya Ràdio

La millora de la funció pública

Enmig de les festes de Nadal li va sonar el telèfon. El va agafar i era un alt membre del flamant Govern de la Generalitat de Catalunya. Malgrat no tenir cap carnet, va rebre una proposta de càrrec que molts militants de CiU haurien somniat. Duia 24 anys fent carrera en els diferents cossos de la “gene” i ja no podia ascendir més, era un alt funcionari per mèrits i oposició rigorosa. Quan va arribar a la nova feina, els seus subordinats no s’ho podien creure: Els haviat tocat la grossa!! Un alt càrrec que sabia llegir i escriure… ADOP!!*

Només cal fer un repàs als nomenaments que ha realitzat el Govern de la Generalitat de Catalunya per adonar-se que l’anècdota inicial no és un cas excepcional. Malgrat el malestar que s’ha produït en alguns sectors de la federació  de CiU, el govern de Mas ha prioritzat la qualificació tècnica abans que el sectarisme i ha nomenat alts càrrecs a persones, preparades, amb la capacitat adequada i amb una dilatada experiència. Una considerable quantitat d’aquestes sense carnet de CiU.

Entre aquests nomenaments i la reducció de càrrecs de confiança és comprensible que el llargament esperat desembarcament massiu de dirigents desde el carrer  Còrsega,  hagi esdevingut un “coitus interruptus”.

Tanmateix hi ha una lectura positiva. Mentre els tres partits del Govern han practicat una versió ampliada del sectarisme après a les administracions locals, CiU ha estat sempre un partit amb vocació transversal, que ha traspassat sempre que ha pogut les fronteres ideològiques per sumar voluntats. Ho feia Jordi Pujol quan recol·lectava vots en territoris anomenats “comanxes”, i ho feia l’Artur Mas amb la seva Casa Gran del Catalanisme. Però també és bo per un altre motiu. I és que  l’avís per a navegants que llença el govern de Mas és meridià: Militants si, però preparats.

L’ascens a llocs d’alta responsabilitat de personal qualificat és quelcom que en el fons, hauria de fer contents a tots: militants de CiU, oposició, funcionaris i ciutadans. És una qüestió d’eficiència i de coneixement posat al servei de la ciutadania…  perquè posem-nos en situació: Era lògic que una persona sense un mínim coneixement de lleis fos el President de la Cambra del Parlament que aprovava les lleis? Era lògic que un defensor dels col·lectius okupas i antisistema, fos el cap de la policia que els havia de reprimir i desallotjar?

Estic segur que el funcionament de la Administració catalana millorarà, i ho farà molt aviat. La vàlua i el currículum de les persones que són nomenades, tant amb carnet com sense, no m’en deixa cap dubte.

Ànims i endavant!

(*) ADOP, Abreviació de les fases d’un expedient de pagament: Autorització, Disposició, (reconeixement de la) Obligació i Pagament, en el llenguatge pressupostari de la administració.

Publicat dins de Economia | Etiquetat com a , , , | Comentaris tancats a La millora de la funció pública

El Punt Sanitari (2 de 2)

Ja fa alguns dies vaig fer una proposta sobre el copagament sanitari. Veient que el debat va en augment, m’atreveixo a presentar millor la meva solució.

Mireu, al contrari del que molta gent pensa, la economia no tracta de diners. Quan els economistes parlem de riquesa, no estem parlant del valor pecuniari (monetari), sinó simplement d’equivalència (equi=igual, valència=valor). La funció del diner, és assignar una equivalència  fàcil respecte a la resta de béns i serveis. Sense diners tornaríem al “troc” (trueque).

El valor no és una cosa objectiva, sinó subjectiva. El valor és una percepció i depèn tant de cada persona com del moment, com del lloc en que ens trobem. L’aigua, per exemple, no és igual de valuosa per a nosaltres com per a un beduí, i jo mateix no la valoro igual a casa, que si estic al desert.

Un gran exemple de canvi de percepció ha estat el de les sancions per infraccions de trànsit. Ni les campanyes més polèmiques, ni les tremendes sancions econòmiques, ni retirades de carnet temporals han reduït tant els accidents com la entrada en vigor del carnet per punts. Cap mesura ha incidit tant en la disciplina vial com la percepció de “perdre punts” del carnet. Però… perquè?

Doncs perquè dóna visualització i plasticitat a la possibilitat de perdre quelcom que ja teníem. És a dir, assigna un valor d’equivalència entre la nostra conducta i el nostre carnet de conduir. Agafeu la idea? De fet, el sistema de punts de fidelització per als clients ja fa anys que s’utilitza en moltes empreses (si algú ha vist “Up in the air” ja coneix el cas extrem). Probablement molts de vosaltres heu rebut algun regal comprat amb “punts estrella de la caixa” o coneixeu qui ha viatjat amb bitllets d’avió pagats amb “punts IBERIA Plus”. El sistema de punts augmenta la percepció de guany/benefici… quan fem una despesa! I alhora fidelitza el client! La pregunta és: Podria funcionar “el sistema de punts” en l’àmbit sanitari? És clar que si! Només caldria adaptar-lo!

Els punts evitarien tres problemes que presenta el copagament:

1r. Evita la disjuntiva monetària en la assistència urgent: “Negarem assistència a qui no porti diners?”.

2n. No premia el frau. Com demostra una recent enquesta del CIS (*), en aquest país “Tothom qui pot declarar (guanyar) menys, paga menys!”.

3r. Augmenta la assistència a les visites concertades: “Les persones que no avisen ni acudeixen a les visites ronden el 10-15%”.

En fi, seguiré profunditzant en aquest tema més endavant, si algú vol contribuir al debat, o fer més preguntes, aquí està aquest espai.

(*) Segons el Baròmetre de l’Instituto Estudios Fiscales del Ministeri d’Hisenda, el 43% dels espanyols justifica el frau fiscal http://www.ief.es

PD: imatge provinent de www.laverdad.es

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , , , , | Comentaris tancats a El Punt Sanitari (2 de 2)