Fa uns dies us parlava del Greenwashing, aquelles campanyes de Responsabilitat Social Corporativa (RSC) que neixen al Departament de Marketing o de Comunicació de l’empresa i que busquen aconseguir un objectiu relacionat amb les vendes. Per norma general són campanyes de durada determinada en el temps que funcionen de la següent manera: per cada unitat venuda del procudte X, l’empresa es compromet a donar certa quantitat de diners a la ONG escollida.
Us deia, també en aquest article, que la RSC ha de néixer de la Direcció General de l’empresa. Ha de ser un valor corporatiu que es transmeti de dalt a baix. Un valor en el que creguin tots els directiurs i els treballadors. Si no és així, si no es transmet, si no s’implica als treballadors a tots nivells, serà més difícil aconseguir els objectius marcats.
En els últims anys moltes empreses, tant grans com mitjanes i petites empreses, s’han enfilat al carro de la RSC i han desenvolupat programes d’acció que passen per oferir millors condicions laborals als seus treballadors, col·laborar amb entitats i associacions que duen a terme tasques socials i a reduir la seva empremta al medi ambient.
Ha arribat el moment de deixar de parlar de Responsabilitat Social Corporativa i parlar de Responsabilitat Social Global. Segons Lars Mortensen, Responsable de Consum Sostenible de l’Agència Europea de Mèdi Ambient, cada ciutadà europeu genera, de mitja, 6 tonelades de residuus l’any. Amb aquesta dada a la mà hem de començar a ser també socialment responsables: és a dir hem de col·laborar dins del que ens sigui possible amb aquelles asociacions que duen a terme una tasca social (ja sigui a través de donacions o a través del voluntariat) i alhora hem de ser més cuidadosos amb el medi ambient.
Tenir bona cura del medi ambient no es tracta només de reciclar, reutilitzar i reduir el consum. Es tracta també d’escollir els productes que comprem tenint en compte l’empremta ecològica que generen les empreses, deixant de comprar aquells productes d’empreses que no cuiden el medi ambient. Només així, tocant-los la butxaca, motivarem a les empreses que ja són responsables a continuar-ho siguent i a les que no ho són a posar fil a l’agulla per ser-ho.