Dir que un blogtrip és un viatge organitzat al que s’hi convida a un sèrie de bloggers triats en funció de la seva influència en determinades comunitats de viatgers, és explicar-se molt justet. La millor definició d’un blogtrip potser sigui la de Tirso Maldonado. Indica que és una acció de comunicació promoguda per organitzacions de promoció de un destí (DMO) en el que participen influenciadors multicanal que utilitzen les tecnologies socials per arribar a un major nombre de persones. Sé que molta gent dubte d’aquest concepte. Sempre hi ha qui creu que no poden ser gaire sincers quan a tot se’ls convida. Aquest és un concepte equivocat dels bloggers i dels blogtrips. Aquesta sèrie de bloggers en concret, els influenciadors, necessiten ser creïbles perquè la seva comunitat continuï creient en ells. La seva credibilitat és la que els fa estar dins del ventall de possibilitats que alimenta la seva feina, el seu modus vivendi. No representen a un medi de comunicació encara que col·laborin per ell: és representen a ells mateixos. Ostenten una gran credibilitat com a viatgers experimentats que són, és més, són reconeguts com a rellevants per influenciar en qualsevol fase d’un viatge, tenen la capacitat d’impactar en un segment de mercat molt concret.
El proper dilluns 26 de setembre 2011, comença el BlogTrip #inPyrenees . Després dels bons resultats de l’ #inCostabrava , on, en una setmana els tweets, vídeos i cròniques dels bloggers van recollir 17 milions de comentaris i va ser TrendingTopic quatre cops a la prestigiosa llista de viatges a Twitter, Wanderlisting, el Patronat de Turisme Costa Brava Girona engega una nova acció de promoció del territori amb la participació de 10 bloggers internacionals: són Annie Bennet (@anniebennett i @TelegraphTravel) del Regne Unit , Abigail King (@insidetravellab) també del Regne Unit, Julie Collazo (@MatadorNetWork i @collazoprojects), Kathryn Marie Halverson (@NatGeoTraveler) -editora de la revista National Geographic– , Rich Whitaker (@BrilliantTips) dels Estats Units, Lea Hajner d’Austràlia (@TripWolf i @TripWolf_de), Nelly Huang (@Wildjunket) -col·laboradora de la guia Lonely Planet– de Singapur; Ivonne Zagermann d’Alemanya (@justTravelous), i la seva coordinadora (l’única espanyola) Arantxa Ros (@ArantxaR), de Tenerife (Illes Canaries). Entre els seus blocs i enllaços a Facebook i Twitter sumen un total de 594.969 seguidors. Tots es passejaran a frenètic toc de tweet pel Pirineu de Girona: la Garrotxa, la Cerdanya, el Ripollès i arribant fins el Cap de Creus, el dilluns 3 d’octubre.
Darrera d’un blogtrip hi ha tota una feina d’equip de moltes persones. Es comença destriant els bloggers, visitant els seus perfils, el perfil de les comunitats on interactuen, es valora el pes d’aquesta comunitat dins la difusió del destí, es crea una balança adequada d’influenciadors en diferents àrees… Es comença a solapar l’organització del viatge i de les experiències en sí, el calendari i l’horari, s’organitzen els trajectes, qui els acompanya, com, on s’allotgen, on dinen, on sopen, quines estones tindran per escriure i garantir que hi hagi possibilitat de cobertura d’internet arreu…
Durant el blogtrip, la tasca es diversifica. No només és in situ, darrera, seguint per pantalla, hi ha algú que escorta l’esdeveniment. Abans s’ha seleccionat quina serà la tecnologia que seguirà i monitoritzarà l’esdeveniment. Controla les puntes d’atenció, la conversa que és genera, atén les diferents manifestacions de reputació de l’event que puguin sorgir (bé siguin de sentiment positiu com negatiu), genera estadístiques diàriament varies vegades al dia, està en contacte permanent amb els organitzadors-guies, atén possibles converses paral·leles que s’hi generin, valora els hashtags que es van creant o els existents i per acabar, fa una valoració del rastreig de l’esdeveniment.
Potser no sabeu que tant al blogtrip #inCostaBrava com en el #inPyrenees, els bloggers no saben exactament on van. Cada nit se’ls hi explica l’horari de punt de trobada del matí i quatre recomanacions del tipus “porteu el banyador a punt” o bé “preneu roba d’abric”, o bé “esmorzeu fort que demà probablement dinarem una mica més tard”, “demà serà un dia més tranquil que pas avui”… s’intenta que passin la mateixa experiència que un turista i no només per això sino a més pel fet que, sí, se’ls acompanya, però deixant que el blogger faci una immersió del destí al seu aire.
Us puc assegurar que hi han moments apassionants a seguir un BlogTrip d’aquestes característiques. Si esteu a Foursquare i seguiu a Visit Costa Brava, els podreu anar seguint en les seves geolocalitzacions. A Twitter podeu seguir la llista Bloggers #inPyrenees que tant hi és a @CostaBrava com a @VisitCostaBrava, o també seguir el hashtag #inPyrenees. I a Facebook és pujaran continguts tant a la plana de Costa Brava Pirineu de Girona com a la plana Visit Costa Brava.