No hi ha res gratuït

Quan falta menys d’un any perquè la TDT sigui l’única manera de veure la tele, el govern espanyol ha  obert la porta a la TDT de pagament. O el que és el mateix: pagar per a veure partits de futbol, pel·lícules d’estrena… Des de la lògica empresarial té el seu sentit: els esdeveniments esportius són productes d’un alt cost econòmic i s’han de rendibilitzar. La decisió del govern de Zapatero beneficia a un grup empresarial Mediapro, accionista majoritari de La Sexta, canal que manté una guerra oberta amb Sogecable per l’emissió dels partits de futbol, i perjudica, precisament, al grup Prisa que, en ple procés de venda de Digital+, veu devaluat encara més el valor de la plataforma de pagament. 

Les lluites empresarials poden semblar guerres alienes als espectadors, però aquests són  els primers en rebre les conseqüències. Beneficiant-lo o perjudicant-lo. Per exemple, l’enfrontament entre Sogecable i Mediapro -que es pot veure clarament si es llegeix la notícia a El País o a Público o en els informatius de Cuatro o de La Sexta- ha fet que la temporada 2008/09 el futbol hagi estat com un regal diví pels aficionats que han pogut enllaçar  partits, sense pagar ni un duro,  els dissabtes a la nit, al vespre, i diumenges a la tarda.  Però la decisió política de fer possible la TDT de pagament tanca l’aixeta a aquesta disbauxa futbolística.

L’estiu passat, Jaume Roures, l’amo de Mediapro -titular dels drets de la majoria d’equips de la Primera Divisió a partir de la pròxima temporada- ja volia vendre partits a un euro amb un nou canal que s’havia inventat -Gol TV- i que ha anat a parar a les xarxes de cable i d’ADSL. Però Roures està de sort i els espectadors, no tant. Per la pròxima lliga, el Consell de Ministres ja haurà formalitzat la TDT de pagament, per molt que ho hagi criticat Prisa, que ha recordat que s’ha de canviar la llei. Però les lleis, com els governs, canvien i La Sexta ja s’ha afanyat a demanar el canvi de Canal Hogar per transformar-lo en Gol TV.  I què fa Zapatero per compensar tot el rebombori generat a la resta de cadenes privades?  Anuncia a toc de fanfàrria i amb molta claca que reduïrà dràsticament la publicitat a RTVE.