Quan he d’explicar als meus alumnes què és la investigació de mercats i com es fa, constantment utilitzo exemples paradoxals per poder fer més fàcil la seva comprensió. Un dels exemples que utilitzo és la similitud amb un armari de roba.
Tenim dos grans gèneres dins el màrqueting; el màrqueting estratègic i el màrqueting operatiu. Per entendre’ns el màrqueting estratègic equival a la preparació a llarg termini. En la paradoxa de l’armari el màrqueting estratègic comença quan tinc l’armari buit i m’han contractat per una nova feina. Quina imatge vull donar? Què vull transmetre? Qui haurà de veure’m? Com són les persones que treballaran amb mi? Aquestes i moltes altres preguntes, son les que obligatòriament hem de respondre abans de triar la roba que comprarem. Es tracta de definir quins son els nostres valors, que es plasmin amb la roba i quin objectiu volem assolir al llarg del temps, per exemple; arribar a director de departament a 5 anys vista.
Segurament també, demanarem consell als amics, parella o experts que ens puguin ajudar i que hi entenguin en roba, seria el procés d’investigació de mercat, perquè abans de comprar observem, preguntem i comparem; què porta la nostra competència, què considera el mercat que és correcte, els colors més adequats pels valors que vull transmetre,…
Finalment quan ja tinc la roba comprada i a l’armari, és hora de passar al màrqueting operatiu, els plans d’acció. Es tracta de determinar a curt termini què faré; és a dir, avui fa sol i calor? Doncs em posaré una camisa prima. Que avui plou i fa fred? Triaré doncs les sabates gruixudes i apelfades…
A vegades passa també que les empreses tenen una barreja tal de roba, estils, colors… que han anat adquirint amb el temps. Davant aquestes situacions, recomano el que recomana tota mare o pare al seu fill adolescent; fes neteja de l’armari i queda’t únicament amb el que et posis!