Veure i mirar les obres del TGV
21 abril 2009 per Carles Gorini
Les obres del tren d’alta velocitat són visibles des de molts punts del territori. Es veuen des de la carretera en passar-hi pel costat, a cua d’ull, amb un cotxe veloç. Es veuen des de lluny, des dels turons. Apareixen com un tall del color de la terra que trenquen, enmig d’un territori que en la seva immensa majoria, és d’un verd ben viu. Són una fita visual en el paisatge, un referent ineludible.
Les obres del tren no nomĂ©s es veuen, tambĂ© es poden mirar. És una diferència subtil però important, perquè per mirar-les cal proximitat. Apropar-s’hi representa un exercici fĂsic quan hi caminem pels voltants. TambĂ© Ă©s un exercici mental quan, com a resultat de mirar-s’ho amb detall, es pot començar a entendre la dimensiĂł del que tenim al davant. Encara hi ha temps per les sorpreses, i Ă©s caminant per aquest espai en construcciĂł que trobem en Joan i en LuĂs, dues persones que en tot aquest moviment de terra, ciment i diners, han trobat i han perdut alguna cosa.
En Joan vivia al mig del camp, en el que havia estat un molĂ d’ençà el segle XII. La seva propietat va topar de ple amb la lĂnia que els enginyers havien dibuixat. La casa havia d’anar a terra i el van expropiar. Ara hi viu en una de nova al poble veĂ, amb calefacciĂł, mĂ©s confortable. Ell no acaba d’entendre del tot per què el TGV se li va tirar al damunt. Recorda que fa vint anys ja es parlava del tren i que aleshores havia de passar per l’altra banda de la vall, en terra ferma i no com ara, sobre els arenys d’una riera. La casa-molĂ, en el darrer moment, es va salvar per la intervenciĂł de Patrimoni. En Joan ensenya orgullĂłs les voltes que li han dit que sĂłn tan antigues. El cup i el rec que l’abastaven d’aigua sĂłn, però, un record sota centenars de metres cĂşbics de terra. Avui, tot i que ja no Ă©s formalment seu, continua tenint cura de l’edifici sense saber molt bĂ© quina serĂ la soluciĂł final d’aquestes pedres: han quedat tan a prop de les futures vies que el seu antic propietari tem el pitjor, perquè li han dit que el tren generarĂ intenses turbulències i camps magnètics.
La història d’en LuĂs Ă©s la d’un home lligat, d’alguna manera, al destĂ dels trens. Com a soldador va treballar tota la vida a la Maquinista Terrestre y MarĂtima, construint i reparant vagons i locomotores. Jubilat prematur, busca pedres per a col·leccionistes al bell mig d’una trinxera per la qual passarĂ un nou ferrocarril. És allĂ amb el martell, el pic i un sac, en el qual hi duu la collita del matĂ. Mentre parlem amb ell, ens regala un tros de quars transparent com el cristall. Diu que les pedres les paguen poc però que sĂłn la seva gran passiĂł. Coneix bĂ© aquest territori, s’hi passeja des de fa temps i reconeix que les rases que han obert pel TGV li han facilitat la feina.
Malgrat tot, sempre hi ha inconvenients i, per demostrar-ho ens revela que tot just on ens trobem hi havia una font magnĂfica, on acudia molta gent a passar el dia sota l’ombra dels plataners que l’envoltaven. Explica que els de l’ADIF hi van connectar un tub d’acer inoxidable i la van fer rajar dos-cents metres mĂ©s avall, però que ja no Ă©s el mateix, que no tĂ© aquell no-sĂ©-què que posseeixen alguns indrets, i que ara la gent no hi va. A la fi, quan li diem adĂ©u, no pot mĂ©s i es decideix a preguntar què hi hem anat a fer allĂ , estranyat de veure’ns en un indret que, ben bĂ©, encara no Ă©s res. “Nosaltres hem vingut a mirar,” li diem. DesprĂ©s de tot, quan mirem, veiem un paisatge que aviat serĂ dels trens i dels seus viatgers i que, des d’allĂ on som ara, no es podrĂ trobar mai mĂ©s.
Publicat originalment a la Revista de Girona, nĂşm. 251. Novembre-desembre 2008; 15