El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/carlesgorini
  • Inici
  • Quant a mi

Revista de Ferrocarrils

Articles
Comentaris

Com una bèstia cega i sorda, deixada anar enmig de la mort

25 desembre 2014 per Carles Gorini

A Jacques Lantier

Som a Sant Pol i el tren no arrenca. Tots els viatgers sabem que la línia de la costa discorre a tocar de mar. Les onades s’acosten i s’allunyen de la via amb un ritme desigual. Avui, el ritme el marca la rissaga, record del temporal d’ahir.

Fa ben bé vint minuts que ens hi hem aturat, a l’estació, i tot just ara brunzeix la megafonia del tren, com el senyal que anuncia una veu que ens ha de parlar: “El tren se halla detenido hasta nuevo aviso por causa de un arrollamiento en Pineda. Disculpen las molestias”. És una manera com qualsevol altra de dir que algú ha caigut a la via, però el vocabulari expeditiu de la RENFE em fa present l’insomni de llunyanes nits castrenses. A la via s’hi pot caure de manera voluntària o involuntària. El que sé és que el tren no té per costum perdonar les vides dels que se li posen al davant.

El nostre vagĂł va mig buit i els viatgers que seien al costat de la muntanya es canvien de banda, per distreure’s amb el mar mentre durin els protocols de la fatalitat, que acostumen a ser llargs. Com fan els altres, la Laura i jo mirem per la finestra. No es divisa cap barca feinejant, no es veuen banyistes a la sorra. La meva amiga tĂ© un posat distret, com si no li haguessin fet cap efecte les paraules que ens han dit. Ha mantingut la mirada perduda en l’horitzĂł, fins que s’ha girat i m’ha dit:

— Saps què he pensat quan han dit que el tren ha matat algĂş? Que no he vist matar… Cap ni una mort, ni molt menys una de violenta… Que al mĂłn deu haver dues menes de persones: les que han vist una mort violenta i les que no l’han vista… Les que tenen experiència amb la maldat i les que no la tenen. Puc trobar-me la maldat escrita als llibres, però no estic gaire segura que sĂ piga reconèixer-la en la realitat… Si et confesso que sĂłc absolutament incapaç de reconèixer-la, què em diries? SĂ­, em deixaria matar pel primer que estiguĂ©s disposat a fer-ho, fins i tot per tu… Sense voler morir, Ă©s clar… Però et veuria amb l’arma a la mĂ  i no pensaria que vols fer-me mal… La qual cosa, com endevines, constitueix un desavantatge terrible.

Des de l’anunci de l’atropellament que imaginava el tren com un botxí, però la possibilitat que la Laura pugui creure que puc ser, jo mateix, un botxí, el seu, em desconsola. La miro i penso que pot tenir raó, que seria ben fàcil matar-la, ara mateix, en aquest vagó gairebé sense gent, o en qualsevol altre moment, mentre estem sols.

— Matar mecĂ nicament, com mata el tren, deu ser una cosa fĂ cil— li torno desprĂ©s del que m’ha fet saber, com si volĂ©s advertir-la que en la fi de la nostra relaciĂł jugarĂ© amb avantatge.

Potser, perquè vull aprofitar-lo, afegeixo que sé una història antiga que vaig trobar en un arxiu, i li explico que Carlota Gorgollon va morir el 26 febrer del 1849, quan tenia sis anys, quan la locomotora de l’últim tren de la tarda va esclafar-la. Li relato com se li va abraonar la màquina del tren, li dibuixo una escena d’ombres fantàstiques en què, jo mateix, descric el moment fatídic com el que va imaginar Zola quan va decidir la destrucció de La Lison, quan avançava com una bèstia cega i sorda deixada anar enmig de la mort.

— La nena creuava les vies confiada, ho imagines? Devia haver vist cent vegades els trens, no els tenia cap por. M’escoltes, Laura?— Li ho remarco perquè s’adoni que no els tenia cap por com ella no me’n té a mi. I prossegueixo amb una excitació creixent:

— Però un vespre el tren la va matar. I el tren també havia passat cent vegades per davant de la nena sense saber que un dia la mataria. I quan ho va fer, quan el tren la va matar, la va abandonar al mig de la via sense cap remordiment, perquè la trobés el fill del mestre d’aixa Joan, que la va treure d’entre els carrils sangonosos i la va ajaure a la sorra de la platja.

I m’adono amb vergonya que he aprofitat que, a tocar nostre, hi ha un tren botxĂ­ que exhibeix la seva ira amb una vĂ­ctima cisellada a la via, per fer valer l’argument de Zola. I em puja pel pit una glopada de pena que crema. Per la nena del segle XIX, per la persona que jau morta a la via a Pineda i per la possibilitat de perdre la Laura. Perquè hagi pensat que podria morir a les meves mans mentre els seus ulls em preguntaven: “Per què?”. Com ho fan ara, que interroguen el mar entre l’onada que es dilueix a la sorra i l’horitzĂł en el qual es perd tota esperança.

Afegit a ferrocarril | No hi ha comentaris



Els comentaris estan tancats.

  • Arxius

    • juliol 2016
    • febrer 2015
    • gener 2015
    • desembre 2014
    • octubre 2014
    • setembre 2014
    • agost 2014
    • juliol 2014
    • juny 2014
    • maig 2014
    • abril 2014
    • març 2014
    • gener 2014
    • octubre 2013
    • setembre 2013
    • agost 2013
    • juny 2013
    • maig 2013
    • abril 2013
    • febrer 2013
    • gener 2013
    • desembre 2012
    • novembre 2012
    • octubre 2012
    • setembre 2012
    • agost 2012
    • juliol 2012
    • juny 2012
    • maig 2012
    • desembre 2011
    • octubre 2011
    • setembre 2011
    • juliol 2011
    • maig 2011
    • març 2011
    • febrer 2011
    • gener 2011
    • desembre 2010
    • novembre 2010
    • octubre 2010
    • setembre 2010
    • juliol 2010
    • juny 2010
    • maig 2010
    • abril 2010
    • març 2010
    • febrer 2010
    • gener 2010
    • desembre 2009
    • novembre 2009
    • octubre 2009
    • setembre 2009
    • agost 2009
    • juliol 2009
    • juny 2009
    • maig 2009
    • abril 2009
    • desembre 2006
    • novembre 2006
    • setembre 2006
  • Entrades recents

    • Sense pietat
    • El tren de la costa
    • Som com el fum d’una espelma
    • Amb tren, camĂ­ de NĂşria
    • Com una bèstia cega i sorda, deixada anar enmig de la mort
  • Comentaris recents

    • Meta

      • Entra
      • SindicaciĂł de les entrades
      • SindicaciĂł dels comentaris
      • WordPress.org (en anglès)

    Tema: MistyLook by Sadish. WPMU Theme pack by WPMU-DEV.