Un enginyer infatigable i crĂtic
21 maig 2009 per Carles Gorini
Carles Gorini
No fa pas gaire temps que LluĂs Batlle i Gargallo s’ha jubilat desprĂ©s d’haver treballat tota la vida com a enginyer a la RENFE. Aquest gironĂ, al qual la feina es va endur lluny de la seva ciutat, va anar ocupant diversos cĂ rrecs a la companyia, fent una trajectòria comuna a tots els enginyers de ferrocarrils. Ja l’any 1965, quan començaven les declaracions triomfalistes respecte del futur del ferrocarril a Girona, les va matisar des de les pĂ gines de Los Sitios.
Batlle ha publicat diversos estudis sobre la xarxa catalana de ferrocarrils. Per exemple, l’Institut CatalĂ de Desenvolupament del Transport li va encomanar, el 1986, una diagnosi de la situaciĂł en què es trobava el transport ferroviari a Catalunya. El llibre, voluminĂłs i ple de dades, Ă©s un clĂ ssic del gènere que fa temps que dorm a les prestatgeries dels entesos. MĂ©s endavant, en el marc del Pla territorial de l’à mbit metropolitĂ de Barcelona, va ser el responsable d’estudiar la viabilitat de dur a terme el canvi d’amplĂ ria de via a Catalunya, un estudi que, desprĂ©s, es va estendre a una tercera part del territori de l’Estat Espanyol. Els seus cĂ lculs demostraven que, aprofitant els perĂodes de renovaciĂł dels carrils, en uns vint anys es podia realitzar el canvi d’ample a tota Espanya amb un cost que no superava el 0,025% del pressupost de l’Estat. Si s’haguĂ©s acceptat la proposta, avui, estarĂem connectats a Europa per no gaires diners. Infatigable, Batlle ha continuat publicant estudis i divulgant-los en els mitjans. La seva postura crĂtica davant de projectes que, sovint, s’han executat contra les recomanacions dels tècnics i dels economistes ha fet que, en diverses ocasions, alguns polĂtics es molestessin. Reconeix que ara, com abans, no hi ha persones independents en els llocs de decisiĂł que puguin aportar una visiĂł tècnica al planejament del transport.
Quan el TGV s’acostava a Girona, Batlle va presentar al·legacions al Ministerio de Fomento en contra del traçat que es proposava. No va obtenir cap resposta, segons diu, perquè els seus arguments eren irrebatibles. Afirma que desviar la lĂnia principal pel centre de la ciutat suposa un augment del cinquanta per cent sobre el cost de fer una variant en superfĂcie i un accĂ©s al centre de Girona i Figueres. A mĂ©s, el traçat escollit obligarĂ els combois a aminorar la marxa, perquè al tĂşnel hi haurĂ diversos revolts poc oberts. Tots els trens, encara que siguin directes, hauran de reduir la velocitat a uns cent quaranta quilòmetres per hora, “suposant que aquesta velocitat la puguin suportar els viatgers que sĂłn a les andanes de l’estaciĂł,” puntualitza, mentre recorda a tots aquells que hagin notat la clatellada que venta el Talgo quan passa per l’estaciĂł de Passeig de GrĂ cia que, allĂ , nomĂ©s va a setanta. L’error que Batlle veu un en tot això Ă©s que s’ha estat volgut fer un tĂşnel on no calia. Un tĂşnel, explica, Ă©s mĂ©s perillĂłs que un traçat de superfĂcie perquè les conseqüències d’un accident sĂłn mĂ©s greus. Per disminuir aquest perill Ă©s necessari instal·lar i mantenir tot un seguit de mesures de seguretat que fan molt mĂ©s cara l’explotaciĂł ferroviĂ ria.
DesprĂ©s de tants anys de professiĂł contempla atònit la gran sensibilitat que s’ha desfermat en aquest paĂs, què obliga a soterrar totes les infraestructures. “De fer molts de tĂşnels en fem una bandera, un èxit, la qual cosa no passa a la resta d’Europa. Sospitem!” adverteix.
Publicat a la Revista de Girona, Núm. 254. Maig – Juny 2009