El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/carlesribera
Articles
Comentaris

Dels pocs assumptes en què conflueixen intel·lectuals de dretes, d’esquerres i del mig, en un acord que admet a desgrat la dissidència, és que l’afició al futbol és un fenomen sociològicament estimulant que no cal menysprear, ni reprimir, ni considerar cap simple passatemps, cap entreteniment opiaci per a adults amb síndrome de Peter Pan. És per això que mou passions irracionals i aconsegueix que persones fetes i dretes, algunes amb estudis universitaris, o càrrecs polítics, adorin uns nois capriciosos que guanyen una quantitat de diners que la majoria de mortals no veurem mai junta, per més que treballem, ni arribant a la provecta edat del senyor Matusalem, personatge al qual la Bíblia, un altre subministrador de trankimazin existencial, atribueix una longevitat de 969 anys. Capaços n’hi ha de votar Podem o la CUP i alhora venerar un grapat de milionaris consentits. A Catalunya, al fervor genèric pel futbol se suma la devoció pel Barça. La falta de poder polític s’ha hagut de canalitzar en imaginaris paral·lels. El Barça, exèrcit victoriós d’un país derrotat, orgull col·lectiu d’una comunitat incapaç de bastir un projecte comú. Bla, bla, bla. Avui el gran succedani nacional torna a submergir-se en una d’aquelles periòdiques crisis de campionat. Tenint en compte l’evolució política recent, es podria pensar que el futbol hauria de restar en segon terme, residu d’una mentalitat autonomista en vies de periclitació. Ben al contrari. Només cal que llegim premsa o que escoltem radiopredicadors assegurar, sense el més mínim sentit del ridícul, que aquest any hi haurà quatre cites electorals decisives, incloent-hi la blaugrana. Qui pensi que el procés sobiranista ha quedat encallat potser és que havia pecat d’optimista. Mentre el Barça domini l’actualitat informativa de la manera que ho fa, és que encara vivim en l’acomplexada regió espanyola que vol i dol, que no gosa, d’almogàvers de pa sucat amb oli incapaços de veure que la realitat es juga en una altra lliga. (Publicat a El Punt Avui el 10 de gener de 2015)

El senyor Pablo Iglesias va aterrar la setmana passada a Barcelona i amb un parell de declaracions vistoses en va fer prou per esvalotar el galliner independentista. Entre el míting de la Vall d’Hebron i les dades demoscòpiques amb què ens han amanit els butlletins de notícies i les tertúlies subsegüents, hi ha una certa tremolor de cames en alguns sectors que pensen que se’ns està covant l’arròs i que si no es convoquen aviat les plebiscitàries aquest senyor de la cueta ens passarà la mà per la cara i potser ens la hi passarà igualment encara que es convoquin eleccions aviat, perquè hi ha una part de la ciutadania d’aquest país que ha quedat ben encaterinada pel missatge de Podem.
Cal patir? Depèn de què s’entengui per patir. No tinc cap dubte que farà forat aquesta mixtura ideològica que barreja el lerrouxisme més seductor i la cara més revolucionària del falangisme primigeni, amb aquest odi primari a la democràcia liberal i aquest menyspreu pel sistema tradicional de partits. El mateix odi populista que, salpebrat amb una mica de nacionalisme i un molt de catolicisme, va sorgir als anys trenta del segle passat. Vuitanta anys després sabem que tant el lerrouxisme com el populisme (per dir-ho finament) primoriverista van ensibornar prou gent per fer-nos desviar del camí nacional i tornar-nos a la casella de sortida en el terreny social.
Probablement ara ens passarà el mateix, o almenys passarà que els cants de sirena seduiran prou gent per fer-nos embarrancar una temporada. Heu de pensar que si fóssiu espanyols us costaria molt resistir-vos a aquest clau roent, vista la misèria política dominant. Tanmateix, veient la consistència ideològica del fenomen Podem, hi ha pocs dubtes que l’experiment acabarà entre malament i fatal. Això sí, fins que no se n’adonin prou electors, hi haurà hagut un cicle electoral pel mig. Podem tornar a topar amb la mateixa pedra del populisme?: Podem. Paciència i resignació. Com més de pressa pugin, com més expectatives generin, més aviat baixaran. (Publicat a El Punt Avui el 29 de desembre de 2014)

Els pitjors enemics de l’independentisme són l’avorriment, la incertesa o, pitjor encara, una barreja de totes dues coses. És el que està passant aquestes setmanes. Després de la pujada d’adrenalina iniciada ara fa un any amb l’anunci de la data i la pregunta de la consulta, la V de la Diada i tota la campanya del 9-N, en aquest últim tram del gloriós 2014 vivim un període de descompressió, amb una certa atonia i la previsible i necessària baixada de la tensió un cop assolida la fita. Com passa en el futbol, no es pot mantenir el mateix ritme de joc tota la temporada i menys quan tots som jugadors i afició alhora.

Amb aquest ambient enrarit, aquesta depressió solsticial, el dinar de Nadal arriba en el pitjor moment. Els Mossos han classificat la jornada d’alt risc, el Meteocat anuncia sobretaules tempestuoses i Protecció Civil ja té activat el pla BroncaCat, nivell 1. No ho diuen per no fer alarmisme, però és així. D’entrada tot són petons, abraçades i tió, tió, caga torró (qui no l’ha fet afluixar la nit abans), però a mesura que avança la pantagruèlica entaulada familiar, els galets, la carn d’olla, el capó, la torronada, les neules, el cava i els estomacals van emboirant l’enteniment i carregant el ventre. Fins que salten espurnes, mecàsums, ferros i claus, improperis que volen de cap a cap de taula entre el germà d’ERC i el pare convergent, el nebot de la CUP, els sogres de l’ANC, la mare d’Òmnium i la xicota nova del fill petit, que comença a sentir-se seduïda per la cua mefistofèlica de Podem. Hi ha el perill, benvolguts lectors i estimades lectores, que el dinar se’ns entravessi. Evitem, doncs, la temptació de parlar del procés. Deixem-lo arrecerat al pessebre, a tocar del caganer. Ara ho veiem tot negre. Segur que passat festes es tornarà a encarrilar. Siguem optimistes, no hi ha marge per no ser-ho. I si teniu necessitat de discutir amb el cunyat, parleu del futur prometedor del Barça o de com carai se sintonitza la TDT. Conflictes menors per als que necessiteu brega familiar de baixa intensitat. Tinguem la festa relativament en pau. Bon Nadal. Sigueu feliços. (Publicat a El Punt Avui el 25 de desembre de 2014)

L’ensalada russa

Per als que no sou pas lectors habituals de diaris, ni seguidors fidels de programes informatius, que ara jo us digui que la borsa de Moscou està tenint una caiguda acumulada del 60 per cent des del començament del 2014,d’entrada, segurament, no us farà ni fred, ni calor. Si heu seguit, en canvi, l’actualitat informativa segur que esteu perfectament al cas dels efectes de la caiguda de la borsa moscovita, amb la crisi de cavall que això comporta per als soferts súbdits del senyor Vladímir Putin i, de retruc, entre altres, a casa nostra.
En aquest món d’avui quan Rússia esternuda, el risc d’agafar una calipàndria arriba, sense anar més lluny, que ja és anar prou enllà, als més de 3.000 quilòmetres de distància que ens separen d’aquell indret. Així, doncs, el parquet rus està glaçat però el perill de relliscar-hi el tenim també nosaltres, sobretot els que tinguin algun negoci relacionat amb el sector turístic, l’immobiliari i el comerç, especialment el comerç de luxe. Aquella tropa simpatiquíssima de nou-rics que tan acostumats ens tenen a deambular passeig de Gràcia amunt i avall, i a comprar casalots a la Costa Daurada i la Brava, tots aquells senyorassos lluents i grassos (i senyorasses lluentes i primes, per adaptar a la correcció política la recordada i més vigent que mai lletra de Quico Pi de la Serra) de cop i volta han passat a anar curts d’armilla comprovant amb estupor com el ruble es devalua a ritme de crescendo de balalaica. Tot i que la nuvolada és amenaçadora, cal tenir en compte, però, que molts dels potentats esteparis no tenen els seus fons en rubles sinó en fiables dòlars. Per altra banda, ja se sap que en un sistema de capitalisme salvatge com és el rus, tants milionaris cauen, tants en tornen a sorgir. En tot cas, mentre l’especulació planetària va fent la seva, per aquests verals ens va tocant ballar-la magra amb una crisi que és com una d’aquelles matrioixques que en destapes una i te’n surt una altra de dins. (Publicat a El Punt Avui el 22 de desembre de 2014)

La Catalunya guerrera

portada-i6n10014955 Tots els ciutadans i ciutadanes de Catalunya que hem voltat una mica fent turisme més d’un cop hem tingut la sensació que en qualsevol racó del planeta t’hi pots trobar un català. És una constatació empírica de caire lúdic i recreatiu que, tanmateix, té una llarga historia empírica en un país que sempre ha sigut terra de trobada però paral·lelament no ha deixat mai de ser un punt de partida per anar a veure i viure món. La tradició i l’imaginari col·lectiu tenen tendència a dibuixar els catalans viatgers com a negociants, comerciants, emprenedors atrevits que navegaven o cavalcaven a la recerca de la fortuna, personal i col·lectiva, amb el típic esperit bonhomiós i despert d’una nació pacífica i laboriosa.
La realitat, tanmateix, inclou aquest perfil però també un altre tipus que xoca amb la visió que els catalans tenim de nosaltres mateixos. En contrast amb aquest concepte un tan naïf de gresol del pacifisme i la no-violència l’últim mil·lenni ha vist com, pràcticament fins a la segona meitat XX, ha existit el català aguerrit, el lluitador a la recerca de causes perdudes per defensar arma en mà, el mercenari cruel al servei del millor postor, l’eixelebrat somiatruites sense ofici ni benefici que s’apuntava a la trifulga internacional més de moda en el seu temps per poder marxar de casa a buscar-se la vida. Aquesta fins a cert punt incòmoda i sense cap dubte apassionant visió de la catalanitat més bel·licista i arrauxada és la que retraten Josep Maria Solé i Sabaté i Eduard Puigventós en el llibre Els catalans a les guerres del món, editat per Ara Llibres.
Des de l’expedició contra el califat de Còrdova l’any 1010 fins la poc coneguda participació de voluntaris en el conflicte balcànic de la primera meitat de la dècada dels noranta passada, els dos historiadors, d’una manera amena, documentada, amb algunes aportacions inèdites i un bon índex de recomanacions bibliogràfiques per al lector amb ganes de saber-ne més, recorren les gestes i els fracassos militars de la catalanitat arreu del món. Guiats per Solé i Sabaté i per Puigventós revivim la prodigiosa aventura dels almogàvers, la conquesta de Califòrnia, la presència de soldadesca catalana en llocs tan insospitats com Dinamarca, la guerra Franco-Prussiana o exercint el bandolerisme reaccionari al sud de la Itàlia de l’època del Risorgimento. Catalans revolucionaris, catalans contrarevolucionaris, pinxos, aventurers, militants per l’alliberament de pobles oprimits o saquejadors a sou o per compte propi, la catalanitat ha escrit una llegenda negra, o si més no grisa, en països tan allunyats com Grècia, Colòmbia o el nord africà.
El llibre no és cap treball d’historia militar i defuig incórrer en una tronada successió de batalles i batalletes (tot i que les utilitza amb voluntat il·lustrativa) per centrar-se a contextualitzar els protagonistes en l’entorn polític i social on són localitzats. No és, tampoc, per tant, una historia anònima, sinó que es citen noms i cognoms d’un bon nombre de protagonistes, la qual cosa permet saber, o recordar, per exemple, el paper clau d’individus com Domènec Matheu o Joan Larreu en el procés d’independència argentina, el de Manuel Gual i Josep Maria España en la insurrecció veneçolana, o l’intent d’un barceloní de nom Josep Plantí de fundar una colònia catalana als confins de l’imperi austríac amb exiliats de la Guerra de Successió, que va arribar a establir unes 800 persones i que va acabar sobtadament com el rosari de l’aurora.
Els catalans a les guerres del món desmunta el tòpic del poble que no ha trencat mai cap plat que presideix avui l’imaginari col·lectiu, però no deixa de situar l’agressivitat nostrada en un context on el bel·licisme ha estat norma durant centúries i on Catalunya, senzillament, no ha estat cap excepció. En tot cas, afortunadament l’excepció ho som ara. El treball es pot llegir no només com una realitat catalana sinó que, per mitjà de la petja catalana, permet al lector repassar els principals episodis polítics de la història general, fonamentalment europea i americana. Una guia amb noms d’aquí i fets d’arreu per entendre l’evolució d’alguns dels principals conflictes mundials des de l’edat mitjana fins la contemporaneïtat. (Publicat a la revista Cultura, el 19 de desembre de 2014)

La divisió del temps és una convenció que serveix per organitzar el món i tenir punts de referència per explicar-lo. Sobre les hores i els dies no hi ha massa discussió perquè tenen una base científica. Els anys, en canvi, van per barris, de manera que els xinesos, per exemple, en tenen de menys jornades i els distribueixen en cicles de dotze amb noms d’animals, els hebreus els compten a partir del dilluns 7 de setembre del 3760 abans de Crist, i així un llarg etcètera que inclou la nostra civilització, que agrupa els anys en dècades, segles i mil·lennis. Tot plegat facilita la feina a l’hora de situar en el temps els successos de la nostra història i ens estalvia haver de dir que un fet va passar la tercera lluna després del primer regnat de la cinquena dinastia posterior a les grans pluges.
Desconec, però, si en altres civilitzacions passa que hi hagi historiadors estiracordetes com tenim aquí. Sempre surt el savi que diu, ep, una cosa és la divisió purament cronològica i l’altra, la que marquen els fets. Hi ha corrents, per exemple, que situen la Primera Guerra Mundial, tot i que va començar el 1914, com a episodi de clausura del segle XIX. Altres especialistes liquiden el segle XX amb la fi de la URSS, el 1991. N’hi ha que compren les dues teories i parlen del curt segle XX, que, fet i fet, hauria durat menys de 80 anys. Altres retarden l’entrada al segle XXI fins a la caiguda de les Torres Bessones. Podríem continuar i entraríem en un bizantinisme historiogràfic que ens entretindria fins al dia del judici final, esdeveniment que, com bé sabeu, encara no té data. Posats a afegir-me a la rastellera de llepafils que no es conformen que tots els segles vagin de cent anys en cent anys, gosaria dir que ahir Barak Obama i Raúl Castro van posar fi al segle XX, a l’última de les escorrialles d’una guerra freda que, paradoxalment, ha sobreviscut en estat de congelació en el tòrrid Carib durant un quart de segle de propina. Siguem tots benvinguts, doncs, al segle XXI, ara que, amb el permís de Kim Jong-un, els últims han començat a tancar la porta. (Publicat a El Punt Avui el 18 de desembre de 2014)

Ara que s’acosten eleccions, siguin plebiscitàries, siguin municipals, siguin generals, siguin una rere l’altra, començaran a sortir de sota les pedres. Tots els partits n’incorporaran un bon grapat, especialment si s’acaben fent llistes sense sigles, com per fer l’efecte que estan lluny dels caus sectaris i els vedats tancats de la partitocràcia. Els escollits, circumspectes, amb cara de no haver trencat cap plat, marcaran una perceptible distància respecte de l’ortodòxia militant.
Em refereixo als independents.
De tot el procés engegat, més que patir per si junts o separats, més que frisar per quan votarem, el que més em neguiteja és el desembarcament massiu del que ara es coneix com a societat civil. No els he entès mai, els independents. Comprenc les persones a les quals fa ànsia militar en un partit polític. Però se’m fa difícil concebre com algú pot presentar-se sota un paraigua i, alhora, evidenciar un grau de desconfiança tan alt, una prevenció tan extrema, respecte de l’organització que apadrina la plataforma electoral on s’enfila. Mentre als partits hi hagi la possibilitat, definida per paraules tan genuïnament catalanes, de “desapuntar-se” o “desfer-se’n”, costa d’entendre com és que algú que té interès a presentar-se a les eleccions no es pot fer militant. Si un partit presenta algú amb el qual ha establert una relació de complicitat tan dèbil que no es pot ni treure el carnet, què voleu que us digui. En un moment històric en què caldrà cohesió interna per resistir, hi ha el risc que el Parlament sigui un caos d’egos incontrolables i figures amb molt predicament individual però poca tirada a la disciplina de grup. Com a humil votant preferiria tenir certa seguretat que no votaré una llista on al cap de quatre dies tot plegat sigui un guirigall de personalismes, tants caps, tants barrets, ciris trencats i culs de mal seure. Sé que vaig a contracorrent de la desafecció partidista, però si als partits ja costa mantenir la gent a rega, imagineu-vos el que pot passar amb una tropa gaire gran d’independents. (Publicat el 15 de desembre a El Punt Avui)

Jo no sé qui escriu els discursos al rei d’Espanya però el d’ahir sembla fet per algú amb un macabre sentit de l’humor, d’un humor negre tan recargolat que si no va generar la hilaritat generalitzada de la claca monàrquica catalana de Foment és perquè els assistents a l’acte o eren massa llagoters o, confiem que la majoria, prou educats per no riure’s d’un parlament fet amb la solemnitat que pertocava.
No val la pena entrar a valorar l’enèsim bla, bla, bla sobre la unitat d’Espanya i i tota la retòrica immobilista del constitucionalisme hispà. El que resulta realment curiós de l’al·locució és la referència al seny que va fer don Felip. No només és previsible com a campió del tòpic que és un rei, sinó que mai no pot ser criticable perquè és un dels valors més preuats d’un poble que, per exemple, vol marxar d’Espanya aplicant un assenyat sentit de la supervivència nacional. El que resulta còmic és que el Borbó citi el general Prim com a exemple de seny. Quan el rei es posa a la boca el nom del general Prim, ja sap de qui parla? Perquè citar Prim és referir-se a un conspirador compulsiu que va encadenar exilis, contubernis, retorns, condemnes i enfrontaments civils i militars durant pràcticament tota la seva carrera política. Citar Prim és mencionar el responsable d’un d’aquells criminals bombardejos periòdics a Barcelona que molts dirigents espanyols han declarat que haurien de ser reglamentaris cada cinquanta anys. També deu saber el rei que aquest assenyat general és recordat al Marroc per la seva crueltat en les campanyes nord-africanes. (Publicat a El Punt Avui el 12 de desembre del 2014)

La tendència periodística, allò que els moderns en diuen trending topic, que es porta aquests dies en el gènere d’opinió és el debat sobre la necessitat que hi hagi una llista única de cara a les plebiscitàries. No hi ha pràcticament cap opinaire, tertulià, analista o expert a Catalunya amb un mínim de ganes de figurar que no enforquilli el tema o hi fiqui cullerada des d’un punt de vista o des d’un altre, o des de tots els punts de vista alhora, que ja se sap que hi ha ànimes volubles i altres que abans d’escriure primer es llepen el dit i miren d’on bufa el vent i ja se sap que aquests dies són de ventades molt variables, ara tramuntanada, ara llevantada, ara caps de fibló i llamps i trons.
Hi ha l’articulista de partit, aquell que passa a rebre les instruccions i si no hi passa és perquè ja té les instruccions tan interioritzades que recita la lletania de memòria, sovint amb un excés de genuflexió i llagoteria que el delaten. D’aquests n’hi ha a totes bandes. Són els aspirants a tenir un bon lloc en possibles llistes úniques, en futures canongies o, simplement, panxacontents que necessiten l’escalf de qui mana o de qui pugui manar per poder anar fent la viu-viu per aquest món tan complicat de la paraula escrita. Si garbelleu bé també trobareu el torracollons professional que dispara a tort i a dret i que procura carregar contra tots alhora, perquè té vocació d’enfant terrible o simplement perquè és un esperit de contradicció incorregible. N’hi ha que miren de tenir un criteri propi i n’hi ha que no saben què dir, bé perquè no tenen criteri, bé perquè no és fàcil dir blanc o negre, o gris, però han de dir alguna cosa perquè tenen el full en blanc esperant, impacient. El pitjor és que aquests dies l’atribolat lector està assistint a una pirotècnia periodística extraordinària, a un foc encreuat, a una visceralitat hiperventilada, a un to major descordat, que val més que no s’hi faci mala sang provant, infructuosament, entre tot el garbuix, de treure’n l’aigua clara. Ja tornarà la calma, la concòrdia. Ara toca esbravar-se una mica. És l’hora del pati mediàtic, mentre els que han d’entendre’s fan feina. (Publicat a El Punt Avui el 8 de desembre de 2014)

650_RH29723.jpg

Que Javier Cercas publiqui un llibre és, des de fa molts anys, una invitació a la lectura. Una aposta segura. Una promesa certa de satisfacció. Amb El impostor no hi ha novetat, per tant. Forma part d’aquella categoria d’obres de l’autor que, com fins a cert punt Soldados de Salamina i, especialment, Anatomía de un instante, podríem anomenar falsa realitat, ficció realista o (personalment em quedo amb aquesta) fricció literària, producte del frec constant entre diverses disciplines, entre el món de debò i l’inventat, que no deixa de formar part del món de debò perquè està inventat per algú de debò. Sigui com sigui, Cercas no en diu ni falsa realitat, ni ficció realista, ni encara menys literatura de fricció, en diu relats reals, per tant escriurem relat real, concepte que ha fet fortuna com a subgènere híbrid del gènere híbrid per excel·lència que és la novel·la.
Quan un comença a llegir El impostor, com havia passat quan un començava a llegir Soldados… o, anys més tard, se submergia en Anatomía…, pensa que l’obra de l’autor gironí, o del gironí d’origen extremeny, o de l’autor extremeny d’arrels gironines, o de l’autor que és una mica de tot plegat, pensa que Cercas hauria de ser lectura obligatòria no només a les facultats on s’ensenya literatura sinó també en totes les d’Història i també en les de Periodisme. Els estudiants aprendrien com es fa recerca documental, com es recull la memòria oral, com es contrasta una cosa i l’altra i, finalment, com es presenta tot plegat escrit de forma rigorosa i alhora amena, trepidant. Llegidora. Una lliçó integral per a molts redactors que sovint incorren en la superficialitat per guanyar amenitat; un model per a un bon grapat d’investigadors del passat que topen contra la inintel·ligibilitat quan han de posar l’erudició negre sobre blanc.
Per tant un comença a llegir Cercas pensant que El impostor, i abans Anatomía… i anteriorment Soldados…, per aquest ordre o per qualsevol altre, haurien de ser lectura obligatòria, però a mesura que es van passant pàgines la impressió va canviant; a mig llibre, la convicció s’escrostona; quan s’arriba a l’última pàgina el lector no només no ha abandonat la idea que Cercas hauria de ser lectura obligatòria per als aprenents d’historiadors i/o de periodista sinó que està completament segur que hauria d’estar prohibit. Totalment. Hauria d’estar proscrit d’aquests estudis perquè una cosa és aprendre d’un bon model i cosa ben diferent que un bon model et pugui convertir no pas en un bon historiador o en un bon periodista sinó en un historiador o un periodista frustrat. És el risc que corren aquests professionals, o aprenents de professionals, davant la constatació que l’obra de Cercas no només és qüestió de mètode sinó de creativitat. Una sobredosi de Cercas pot inocular la malaltia més terrible del món de la creació: la síndrome de Salieri, aquell músic notable al qual, segons la llegenda, o, millor dit, segons la llegenda sorgida de la pel·lícula Amadeus de Milos Forman, vivia rosegat per l’enveja que li causava el geni Mozart. No diré que Cercas sigui Mozart (o fins i tot diré que Cercas no és pas Mozart) però sí que confessaré que algú que, com en el cas d’un servidor, es guanya la vida o intenta guanyar-se-la fent d’historiador a estones i de periodista a temps complet, pot arribar a veure l’autor extremeny o gironí, o una mica de totes dues coses, o molt de totes dues coses, com a propagador d’un salierisme galopant.
Bromes a banda. A hores d’ara qualsevol persona mínimament interessada per l’actualitat literària sap que El impostor explica la història d’Enric Marco, aquell senyor que va passar de ser un heroi nacional a un indesitjable després que es descobrís, ara fa una dècada, que la seva història com a presoner dels camps nazis havia estat una enganyifa, una ensibornada, una mentida de dalt a baix. Cercas esventra aquesta mentida i, com passa amb algunes intervencions quirúrgiques, descobreix que aquella mentida forma part de la metàstasi de falsedat que ha estat la vida de Marco. La trajectòria durant la Guerra Civil, el franquisme, la transició i més enllà queden detallades gràcies a la perícia de cirurgià, de forense, d’entomòleg, de l’autor.
Una cosa a tenir en compte. Que El impostor explica la història d’Enric Marco és cert, però no és pas tota la veritat. O, millor dit, que Enric Marco sigui el protagonista de la novel·la que ressegueix la vida d’Enric Marco és una certesa a mitges. O una veritat incompleta. El nonagenari impostor és el nom central d’un relat on comparteix protagonisme amb el personatge habitual en les obres de Javier Cercas: Javier Cercas. Desconec si aquest autor passarà a la posteritat com a un dels més brillants de la literatura en llengua castellana d’aquests temps. Del que no tinc cap dubte és que Javier Cercas és ja actualment un personatge literari amb dret a figurar entre els clàssics, de Spade a Ripley, de Smiley a Maigret. El Cercas personatge és, al meu parer, el gran secret de l’obra del Javier Cercas escriptor, el Cercas touch, el fil conductor, el guia dels lectors, als quals Cercas, el personatge, estira de les solapes i arrossega a la realitat paral·lela del llibre, que no és altra cosa que una paral·lela de la realitat.
Cercas, el personatge: aquest individu neuròtic i lúcid, insegur i convençut, tímid i xerraire fins a la pedanteria, eixelebrat i reflexiu, desmanegat i convencional. Odiós i entranyable. No sé si té alguna cosa a veure amb el Javier Cercas real, si és el seu alter ego, o si el Javier Cercas real s’ha anat convertint amb el temps en un clon del personatge que ha creat; no ho sé ni m’importa, ni hauria de treure gaire la son al lector. El impostor podria ser simplement un bon llibre perquè explica amb profusió de dades fruit d’una recerca exhaustiva una gran història. Però la diferència entre un bon llibre i el llibre excel·lent que és El impostor l’aporta Javier Cercas l’autor, amb la seva tècnica del mirall narratiu, del work in progress que no només ens explica uns fets sinó que, per mitjà de Javier Cercas el personatge, veiem com es va construint des de dins. No és pas l’inventor d’aquest mecanisme, del qual en destacaria obres mestres recents com Dues vides, de Vikram Seth, Novel·la familiar, de John Lanchester, o HHhH, de Laurent Binet. Però Cercas és qui millor dóna unitat a tota una obra per mitjà d’aquest recurs narratiu. Escriu Cercas sempre la mateixa novel·la? Sí, afortunadament per als seus seguidors.
És aquesta excel·lència que ens permet portar a rebatre, si més no des de la controvèrsia recreativa, algunes de les tesis principals del llibre, com la que compara Enric Marco amb Don Quixot. Home, no. A mesura que el relat avança, i avança sota la permanent i reiterada comparació quixotesca, Enric Marco es va allunyant cada cop més, en opinió d’aquest lector, de la figura cervantina. De fet, aquesta distància entre el mentider català i el delirant manxec la marca diverses vegades Cercas mateix quan qualifica Marco de “pícaro profesional» (p. 212) o “pícaro sobresaliente” (p. 270). Si una cosa no és Don Quijote, o si un qualificatiu resulta més allunyat de quixotesc, aquest és pícaro. Don Quixot és tot al contrari d’un pícaro. Marco és un pinxo indomable, un entabanador. Un il·luminat i un idealista? Potser sí. Potser també. Però gens quixotesc, molt més lazarillesc, o molt més dickensià.
Algunes reflexions sobre el rol paradigmàtic d’Enric Marco en el relat de l’antifranquisme també costen de pair: “Podía el país entero reconocerse honestamente como lo que era, en todo el horror y la vergüenza y la cobardía y la mediocridad de su pasado.” “Marco reinventó su vida en un momento en el que el país entero estaba reinventándose. Es lo que ocurrió durante la transición de la dictadura a la democracia en España. Muerto Franco, casi todo el mundo empezó a construirse un pasado […] deseosos de demostrar que eran demócratas de siempre y que durante el franquismo habían sido opositores.” “Al fin y al cabo, a mediados de los años setenta el país entero cargaba a cuestas con cuarenta años de dictadura a la que casi nadie había dicho No y casi todos habían dicho Sí, con la que casi todos habían colaborado por fuerza o por gusto y en la que casi todos habían prosperado, una realidad que intentó esconderse o maquillarse o adornarse como Marco había adornado o maquillado o escondido la suya.”
La recuperació de la memòria històrica, com tot allò que té relació amb la construcció dels relats col·lectius, està subjecta a manipulació, distorsió i aprofitament partidista i individual, certament, però aquesta és una visió força reduccionista, o provocadora si es vol, perquè abans que la política, abans que la justícia, i fins i tot contra la justícia i al marge de la política, la recuperació de la memòria històrica és una necessitat humanitària, una qüestió de dignitat personal i social.
A diferència del que Cercas conclou a partir de l’estudi d’un sol cas, em sembla inexacte dir que abans de la mort de Franco “casi nadie había dicho No”, i excessiu sostenir que després de la mort del dictador la societat es va construir un passat heroic adornant o maquillant el passat. En primer lloc, bona part de la ciutadania venia de l’anonimat i va continuar en l’anonimat un cop va passar el franquisme. No pas perquè no fossin mediòpates (com qualifica ell Marco) ni exhibicionistes, no pas perquè molts no tinguessin un passat heroic (molts l’havien tingut i no el van explicar mai), sinó perquè bona part dels que haurien pogut lluitar contra la dictadura simplement eren morts. Literalment morts, com els milers de víctimes del franquisme o, encara pitjor (tot i que amb aquest pitjor probablement els primers no hi haurien estat d’acord) molts eren, i aquesta va ser la gran victòria del franquisme, morts en vida.
El franquisme no va causar majoritàriament ni adhesió (tot i que va haver-hi molts afectes) ni indiferència (tot i que molta part de la població va acabant convivint-hi); ni connivents, tot i que la connivència no va ser pas menor. El secret del franquisme i la seva perdurabilitat va ser la capacitat d’inocular el terror en la ciutadania. Franco no va tenir prou oposició no pas perquè no hi hagués prou antifranquistes sinó perquè els antifranquistes tenien massa por, derivada no pas de la incertesa que els provocava la idea de combatre la dictadura (això potser encaixaria en alguna accepció del concepte covardia) sinó justament per tot el contrari, per la certesa i la seguretat de què els passaria si ho feien, que era el mateix que havia passat als seus pares, als seus germans, als seus amics, als que ho havien provat abans.
Molts dels que vam ser infants a finals dels seixanta i a principis dels setanta tenim el record d’haver passat aquells anys més feliços o menys infeliços però sobretot amb l’estranya sensació de viure envoltats de morts, dels morts absents i dels morts presents, dels absents que parlaven a crits i dels vius que proferien els seus silencis evidents. Els que vam néixer en els últims anys del franquisme, i potser els que van néixer una mica abans i tot, segurament no recordem gaires lluitadors, o potser en recordem menys dels que després ens han explicat, amb sinceritat o amb impostura, que ho havien estat. Però recordem el terror incrustat al rostre de molts. De molts i, especialment, de moltes. Filles de morts, germanes de morts, esposes de morts, massa joves la majoria per haver estat mares de morts, però prou espantades per no haver volgut parir candidats a morts polítics. Allò no era pas un terror de vençuts, ni de convençuts, sinó purament el pànic eixut i fred que incrusta en les persones allò que en argot jurídic es diu por insuperable. Crear una categoria, un arquetipus, a partir del retrat d’un impostor com Marco resulta, com a mínim, un exercici de frivolitat ideològica. O, si es vol, una provocació per incitar a la legítima polèmica.
La història d’Enric Marco que ens explica Cercas, tot i ser un magistral exercici d’investigació i un brillant exemple de relat periodístic, respira millor en el terreny de la literatura de ficció, o potser seria millor dir-ne, recuperant la idea inicial, literatura de fricció, que és el resultat de fregar la creativitat amb la realitat per alimentar amb prou versemblança el món paral·lel que és la novel·la. No es pot acusar Cercas d’allunyar-se de la veritat, perquè la veritat que conté la novel·la és la seva legítima veritat, una veritat absoluta, indiscutible i irrefutable. Altra cosa és utilitzar una novel·la per aportar conclusions sobre la realitat. Acostar-se a Cercas és, sovint, discrepar-ne del fons i admirar-ne la forma. És la gràcia. És la gràcia perquè si fos a l’inrevés, si n’admiréssim el fons i en qüestionéssim la forma, estaríem davant d’un bunyol. O, pitjor encara, d’un bunyol amb missatge. I El impostor és un llibre excel·lent. (Publicat a la revista Cultura d’El Punt Avui, el 5 de desembre de 2014)

« Articles més nous - Articles més antics »