El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/carlesribera
Articles
Comentaris

L’any dels catalans

No és pas cap norma escrita però sí consuetud que els diaris fem uns resums de tancament de l’any repassant què ha estat el més noticiable i quins personatges públics, per bé o per mal, han destacat especialment. En l’edició d’avui podeu llegir una quinzena de perfils d’homes i dones que han sigut d’actualitat. Alguns deuen estar satisfets i contents de la feina feta. Altres preferirien haver passat més desapercebuts perquè la causa de la seva notorietat els hauria de fer caure la cara de vergonya. Podeu determinar quin és cada cas a mesura que aneu girant plana. Hi ha una altra galeria de personatges que és més difícil d’arrenglerar, d’identificar i de valorar. És la llista dels noms que seran notícia l’any vinent. Ens en vénen uns quants al cap sense haver de rumiar-hi gaire. Alguns segurament seran repetits. Altres ja fa més d’una temporada que despunten s i, si tot va com sembla que ha d’anar, continuaran. No em feu dir noms perquè encara semblaria que tinc favoritisme cap a aquella o aquella altra persona. D’aquí a 365 dies els podreu llegir al resum que vindrà. Tanmateix, el 2014 que comença demà passat tindrà un protagonista indiscutible. No té rostre únic, ni personalitat individual. És el poble català, que es conjuga en plural i té moltes veus, tot i que últimament sembla que van força a l’uníson, almenys les que circulen pel carril de la centralitat, que és la via catalana cap a la independència. Aquest any és el nostre. Aquest i uns quants més. Però tot dependrà, en els pròxims mesos, de la capacitat de resistència col·lectiva que tinguem. Disposem lideratges sòlids, plurals i complidors. Però en els moments difícils i alhora esperançadors que s’acosten la força determinant no serà de qui estira, sinó de qui empeny. Comença el 2014, l’any dels catalans. (Publicat a El Punt Avui el 30 de desembre de 20139

Mas a Israel

La meva àvia Teresa explica que, quan era petita, al pati de l’escola la mainada jugava a italians i bissinis. Escarnien el deliri imperialista de Mussolini a Abissínia, també dita Etiòpia, un conflicte en voga en aquells temps previs a les catàstrofes concatenades de la Guerra Civil i la Segona Guerra Mundial. El Duce era el feixisme rampant, l’imperialisme voraç. El règim del dèspota Haile Selassie representava els anhels de llibertat dels pobles oprimits. Com que els nens solen imitar el que veuen fer a casa, la disputa reproduïa una de les grans tertúlies de sobretaula del moment, controvèrsia remota a les quals els catalans continuem abonats a l’hora d’emmirallar, o substituir, les contradiccions i rivalitats pròpies.

Un grapat de dècades després, ara és, per exemple, l’enquistada confrontació entre palestins i israelians que ens motiva. Periodistes abrandats, ortodoxos de la política, tertulians a sou i polemistes vocacionals es llancen els plats pel cap en una batussa que no voldria comparar mimèticament amb la dels anys trenta perquè no sabria amb qui identificar uns i altres. Aquests dies el galliner està esvalotat pel recent viatge del president Mas a Israel. N’hem sentit a dir de l’alçada d’un minaret, hem llegit murs i murs de lamentacions a les xarxes socials i el foc creuat ha animat les ones i omplert els papers. Més o menys tothom ha perbocat prejudicis, fílies i fòbies sobre els arguments. Com a recreació dialèctica la cosa seria passable si no fos que a casa nostra el que toca no és embrancar-nos en disputes bizantines sinó anar fent via buscant pragmàticament els aliats que ens puguin ajudar a fresar el camí. (Publicat a El Punt Avui el 18 de novembre de 2013)

La Justícia, en majúscules, avui s’entén com un sistema contraposat a l’arbitrarietat, l’imperi del més fort i el revengisme. Tenim lleis que tipifiquen conductes censurables i procediments per perseguir aquests comportaments sota la premissa fonamental que tothom és innocent fins que no es demostra el contrari. Per reblar el clau garantista, el dubte beneficia l’imputat, in dubio pro reo, si em permeteu la llatinada. En aquest context, l’administració de justícia és un complex engranatge en què compten més les proves que les ganes, les evidències que les sensacions, l’objectivitat més que l’animositat, en uns processos en què la raó la té, dreta llei, qui la demostra o la defensa millor. Això quadra fins que ve la sentència del Prestige i tot són estirades de cabells i trucs al pit d’indignació.
Molt bé. Sense el sistema judicial actual, el capità del Prestige estaria criant malves (o algues) al fons de l’Atlàntic, dins un sac ple de rocs o amb unes sabates de ciment. I els gestors de la crisi ecològica jaurien de per vida envoltats de polls en una masmorra recòndita d’un castell llunyà. Són estils. Fórmules periclitades per més que, socialment, encara tinguem necessitat de fer justícia trobant un culpable que purgui, un nom que expiï la responsabilitat. La justícia sense condemna és incompresa. Dit això, no pot provocar altra cosa que unes basques incontenibles veure com en cas de dubte el plat de la balança cedeix sistemàticament cap al poderós, el fort. In dubio pro reo? In dubio pro domino, més aviat, siguin fils de plastilina, banquers, infantes o lladres de guant blanc. No acaba de fer el pes, aquesta balança. (Publicat a El Punt Avui el 15 de novembre de 2013)

Marcar perfil

Quan una pregunta com ara “quina opinió té el govern sobre…” no obté com a resposta un missatge únic és que alguna cosa no acaba de rutllar. En tot grup humà hi ha opinions diverses. L’executiu d’un país no és, però, cap fòrum de debat entre iguals, sinó un espai de presa de decisions amb distribució competencial determinada i jerarquia encapçalada pel president. És normal que el responsable de les infraestructures opini sobre carreteres, el de cultura sobre teatre, el de governació sobre funcionaris, per posar tres exemples agafats a l’atzar. En les línies polítiques mestres, en canvi, la dispersió de declaracions confon una mica l’opinió pública. Un equip dirigent sol funcionar mentre hi ha una certa moral de victòria compartida i, sobretot, mentre els membres del gabinet són capaços de contenir la temptació de marcar perfil propi. Ai, el concepte perfil propi. Ja se sap que els periodistes som molt emprenyadors i que un micròfon fa salivar. I que en els aparells polítics en caiguda lliure, siguin governs o bé partits, la polifonia és inexorable perquè tothom s’aferra al clau roent de la seva pròpia notorietat per sobreviure a l’ensulsiada. En aquest sentit, per exemple, l’olla de grills en què s’ha convertit el PSC té una explicació. En canvi, el govern actual és el que ens ha de conduir a l’estat propi. Se suposa, doncs, que cal un discurs clar i uniforme. El president Mas ja ha tocat el crostó als consellers sobre el tema de la consulta. A veure si se’n surt. Si fins i tot a Esquerra, històricament el partit amb més bocamolls per metre quadrat de la política catalana, han aconseguit disciplinar-se, és que no deu ser tan difícil. (Article publicat a El Punt Avui el 8 de novembre de 2013)

¿Vostè considera (en atenció a la llibertat de consideració, si ho prefereix, pot considerar-se tractat de tu, de camarada, col·lega, amic/amiga, compatriota o federalista, esculli l’opció que més li plagui); considera, doncs, en tant que ciutadà o ciutadana d’aquest país, en el benentès que estigui d’acord que el país del qual vostè és ciutadà o ciutadana, sobre el qual es formula la pregunta, clara i directa, és sense cap mena de dubte Catalunya, una regió del nord-est de la península Ibèrica actualment integrant del Regne d’Espanya com a nacionalitat històrica que va accedir a l’autonomia d’acord amb l’article 151 de la Constitució, carta magna incorruptible per molts anys a major glòria de la transició i la unió indivisible de la comuna unicitat sobirana única i unitària; tenint en compte, a més, que després de múltiples interpretacions s’ha arribat a la conclusió que cal una via per preguntar als catalans, sense perjudici que la sobirania resti en mans de la totalitat dels espanyols i no pas únicament de la part consultant de la primera part, que serà considerada la part consultant de la primera part, i, finalment, sense oblidar que de tot això no se’n derivarà cap decisió vinculant sinó merament orientativa de les polítiques que caldrà seguir en atenció a la legalitat vigent, vostè considera, doncs, que els catalans i les catalanes han de poder decidir si poden formular una pregunta que els permeti decidir en un futur quina ha de ser la qüestió a debatre en relació amb la voluntat majoritària expressada en referèndum?
1. Sí.
2. No.
3. Podria repetir la pregunta?
(Publicat a El Punt Avui el 4 de novembre de 2013)</strong>

Gossos al metro

Hi ha dos temes sobre els quals un opinador prudent no hauria d’escriure mai: mascotes i religió. No busqueu cap analogia entre un i altre excepte en el fet que són àmbits d’epidermis finíssimes i voravius d’una extrema sensibilitat. Per tant, l’anunci sobre l’accés de gossos al metro de Barcelona garanteix polèmica per dies.
Al marge de si els quissos ens fan més o menys gràcia, és evident que les instal·lacions del transport subterrani tenen unes característiques que les fan especialment difícils de gestionar en aspectes com ara la ventilació, la mobilitat i la neteja. Voltant una mica pel món, podem constatar que hi ha xarxes de suburbà molt més descurades que les de la capital de Catalunya. Això no obstant, les incomoditats higièniques, les estretors físiques i les limitacions ambientals són prou evidents per imaginar que si a tot plegat hi afegim els ciutadans canins el problema només pot tenir tendència a créixer. Per posar un exemple, n’hi ha prou que sota terra es mantingui la proporció d’orins i defecacions que trobem en superfície perquè l’efecte sigui devastador sobre narius d’usuaris i pressupostos de neteja. Una altra qüestió no menys important és la de la igualtat. No pas de gènere sinó d’espècie. Qui dóna drets d’entrada a gossos entenc que vol dir a mascotes en general. Ja m’imagino andanes i escales mecàniques curulles de barcelonins traient a passejar gats, iguanes, canaris, porcs vietnamites, peixos de colors, cucs de seda i un llarg etcètera de bestioles de companyia. Una arca de Noè amb rodes digna d’admirar, en la qual, com sempre, els més animals seran alguns dels amos. (Article publicat a El Punt Avui el 31 d’octubre de 2013)

Una d’espies

Un dels avenços decisius de la humanitat ha estat l’expansió dels sistemes de clavegueram. Res no seria igual sense la claveguera. Permet fer circular la corrupció fisiològica, pestilent, fastigosa i mòrbida, a un nivell que manté allunyada i canalitzada la matèria execrable, els focus d’infecció, i evita la indisposició dels narius i el fàstic visual. En resum, sabem que la merda hi és, però vivim com si no hi fos, tot i els diners que costa el manteniment. Hi ha moltes variables per identificar el progrés, però cap com la netedat i la higiene indiquen la presència irrefutable de la civilització.
Si passem al territori de la metàfora, sembla que últimament hàgim descobert, escandalitzats, que sota l’aparent harmonia d’uns estats endreçats, polits i democràtics, s’estén una xarxa per on circula un fètid detritus polític en forma d’espionatge. Ara resulta que aquest espia l’altre i que els Estats Units espien a tothom. Potser n’hi ha que hem llegit massa novel·les de Graham Greene o John LeCarré, però els fets reals no haurien de sorprendre ningú mínimament instruït.
A què vénen, doncs, els escarafalls de Merkel, Hollande, Rajoy, etcètera? Per què criden a capítol ambaixadors nord-americans per tocar-los el crostó? No res. Teatre. Ha sobreeixit una tapa de claveguera i ha regalimat una mica de purí emanant fetor. Com sempre passa, tots els veïns d’escala gesticulem i demanem explicacions al president de la comunitat. Ara hi haurà una reunió, es discutirà qui acciona el desembussador i d’aquí a quatre dies tornarem a estirar la cadena del vàter, com si res no hagués passat, còmodament asseguts sobre el mateix femer de sempre. (Publicat a El Punt Avui el 28 d’octubre del 2013)

Xammar? Xammar!

DIBUIX: RAMON BUCH

DIBUIX: RAMON BUCH

El cap de setmana passat vaig enfilar amb el cotxe cap a l’Ametlla del Vallès interessat per assistir a l’acte d’obertura de l’Any Xammar, dedicat a un dels periodistes que hauríem d’haver llegit tots els que ens dediquem a aquesta feina de veure, escoltar, i que, amb un mínim de criteri i un màxim de claredat, volem explicar allò que hem vist i escoltat. L’acte estava organitzat per l’Ajuntament vallesà i forma part d’un petit però intens programa que permetrà disminuir una mica el greuge oceànic que manté aquest país amb alguns dels seus genis, especialment amb aquells que van haver de marxar a l’exili i molt especialment els que no tenien una adscripció política que els permetés ser etiquetats per un grup o altre de salvament intel·lectual.
Eugeni Xammar (1888-1973), home de món, d’un món que tenia per pàtria Catalunya, poliglot, irònic, independent, contundent i elegant. El seu amic Josep Pla el considerava la persona més intel·ligent que havia conegut, compliment enorme tenint en compte que el murri de Palafrugell n’havia conegut molta, de gent. L’acte de dissabte passat, doncs, va posar fil a l’agulla amb la presència entre el públic d’alguns xammarians destacats, destacadíssims, com Quim Torra, ànima de tot allò que tingui flaire de periodisme català d’entreguerres en general i del savi de l’Ametlla en particular; l’editor Jaume Vallcorba o el jove historiador i periodista Joan Safont, nom a seguir i a llegir.
Hi va haver diversos parlaments, fins i tot algun d’interessant, com el del senyor Amadeu Cuito, que va conèixer personalment Xammar, del qual va fer una glossa amena. Especialment lluïda la projecció d’un documental que de moment es podrà veure al Born i confiem que aviat a la televisió nacional. Bona feina de la productora Sabem.com: repàs ben explicat de la intensa vida d’un periodista de raça, agut i profund, el corresponsal estranger més ben informat a la perillosa Alemanya nazi i que, exiliat després de la Guerra Civil, va mantenir una insubornable militància lingüística que li va impedir tornar a exercir el seu estimat ofici. Gentleman cosmopolita des de la catalanitat més radical, professional lliure i erudit, sense elitisme. Paraules del senyor Cuito: “Xammar era un home fet al carrer, i això el protegia de la pedanteria dels erudits.” Clavat. Correu cap a la llibreria, o a la biblioteca, i llegiu Xammar, benvolguts. Us farà més savis, més intel·lectualment rics i més orgullosament catalans. Què més es pot demanar a una lectura? (Publicat a Presència el 27 d’octubre 2013)

Té tota la raó el senyor Narcís Serra quan, amb aquell posat perplex i atribolat de qui no entén què fa una persona com ell en un lloc tan vulgar com un jutjat, assegura que els emoluments seus i dels altres manaires a Catalunya Caixa no només complien la legalitat vigent, sinó que s’ajustaven a la franja mitjana salarial del mercat del ram, per evitar, agafeu-vos fort, que els bons directius no fugissin a la competència atrets per pastanagues encara més formoses.
Aquest és el problema.
El problema és que el senyor Narcís Serra, i el senyor Todó, tècnicament, tenen raó. Tenen la raó cínica derivada d’un sistema financer que no només ha dinamitat el model de caixes català, sinó que ha volatilitzat la confiança dels impositors i clients en unes entitats que, en teoria, tenien com a objectiu fundacional obtenir uns beneficis adequats per poder complir l’obra social estatutàriament encomanada. Ja sabem com va anar tot plegat, o sigui no cal que entrem en detalls.
És, per tant, la raó que té Narcís Serra la que ha esclatat a la cara d’una ciutadania que, per cert, quan les vaques campaven amb sobrepès tampoc feia gaires escarafalls ni retrets, immersa en la cultura del parar la mà a veure què cau i ximple l’últim. I el ximple no només no ha estat Narcís Serra, sinó que ara té raó. Una raó basada en lleis que poc tenen a veure amb el seny, l’ètica, la prudència, el sentit comú, el capitalisme sostenible o la justícia social. Tots els pobles tenen els delinqüents que es mereixen, però no pas sempre els delinqüents són els que ho mereixerien ser si la vara de mesurar fos la decència i no la impunitat moral. (Publicat a El Punt Avui el 24 d’octubre de 2013)

DIBUIX: RAMON BUCH

DIBUIX: RAMON BUCH

La beatificació massiva de víctimes catòliques de la Guerra Civil que es va fer ara fa una setmana a Tarragona ha generat la previsible controvèrsia i ha revifat els enfrontaments entre rosegaaltars i menjacapellans. Exceptuant els dogmàtics, costa formar-se una opinió sobre el tema monolítica i imparcial, i potser caldria tenir en compte algunes consideracions que ajuden a perfilar les arestes de la disjuntiva i alhora a posar-ho difícil al simplisme.
1. En general, els crims contra els catòlics no van respondre a motius religiosos sinó a causes polítiques. Va ser l’opció política genèrica que acreditaven, o que se’ls suposava, la que va obrir la persecució.
2. Difícilment es pot justificar el crim polític des d’una mentalitat democràtica.
3. Paral·lelament, amb totes les excepcions que hi pugui haver, difícilment es poden considerar màrtirs religiosos els que van ser assassinats per motius polítics.
4. L’actitud de l’Església catòlica és, de facto, un reconeixement de la naturalesa política dels fets. El franquisme també va assassinar capellans, especialment al País Basc, que encara avui són bandejats.
5. L’Església que proclama màrtirs no ha demanat perdó per les víctimes que va causar, però l’Església catalana va donar prou proves de concòrdia col·laborant amb la lluita antifranquista. Avui, la distància política respecte de la retrògrada jerarquia espanyola no sembla tan clara.
5. Els defensors de la legalitat a Catalunya van ser, en general, proactius en la salvaguarda del patrimoni religiós i de les persones, en un context revolucionari en què l’autoritat legítima estava en disputa. Em disculpareu si ara faig autobombo, però aquest aspecte el desenvolupo a bastament al llibre Cent dies de juliol (Proa, 2007).
6. Admetre els crims polítics a la rereguarda republicana, i reconèixer l’evidència que no pas tots els antifeixistes eren demòcrates, és imprescindible per entendre que hi va haver totalitaristes en tots dos bàndols, contra els quals van haver de lluitar uns demòcrates que van ser els autèntics derrotats de la guerra.
7. No cal que tots homenatgem totes les víctimes de la Guerra Civil, però totes mereixen el nostre respecte.
L’espai no dóna per a més, però hi ha prou consideracions per, si més no, abordar l’assumpte evitant incórrer en el maniqueisme. (Publicat a Presència el 20 d’octubre de 2013)

« Articles més nous - Articles més antics »