El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/germacapdevila
Articles
Comentaris
El TSJC ha confirmat per enèsima vegada el model d’immersió del sistema educatiu català, al rebutjar la demanda d’una mare que se sentia “humiliada” per una escola on el català és la llengua vehicular. Pot semblar una victòria, però llegint la lletra petita de la sentència es pot advertir un altre dels moviments imperceptibles de la justicia espanyola que tard o d’hora declararà inconstitucional el sistema català i obligarà a instaurar un sistema de doble línia com el basc o el valencià. És la gota que forada la roca. Temps al temps. 

Aquí es qüestiona l’immersió. A Estrasburg els eurodiputats es deixen enredar i també censuren el sistema. A Gran Bretanya, però, estan descobrint el avantatges del sistema. A Gal·les, Escòcia, i a Irlanda del Nord les escoles amb immersió en gal·lès, en gaèlic escocès o en gaèlic irlandès.

En Irlanda del Nord, els alumnes inscrits en escoles d’immersió s’han multiplicat per 7 des de 1992. En Escòcia, s’han multiplicat per 24 en només 10 anys. On les xifres són encara més espectatculars, però, és en el País de Gal·les, amb 1 de cada 5 alumnes ja estudiant en escoles d’immersió en llengua galesa. Això vol dir que més de 55.000 nens aprenen la majoria de les assignatures en gal·lès. Des de la “devolution”, les barreres i prejudicis respecte a la llengua pròpia han desaparegut en Gal·les, i son molts els pares monolingües en anglès que envien els seus fills a escoles d’immersió en gal·lès. 

Els resultats en pocs anys són molt encoratjadors. Mentre que nomès un 20 per cents dels adults tenen un nivell acceptable de gal·lès, un 40 per cent dels menors de 16 anys hi tenen fluidesa completa. La demanda de places en les escoles d’immersió és tan gran que a Cardiff s’estan plantejant seriosament passar tot els sistema educatiu de la ciutat al model d’immersió lingüística. 

A la Gran Bretanya, hi ha coincidència entre els experts sobre els avantatges del sistema d’immersió, perquè els alumnes adquireixen habilitats en dos llengües i milloren les seves capacitats d’aprenentatge. El professor Colin Baker, un expert en biligüisme de la Universitat de Bangor, va dir a la BBC que hi ha evidència científica que a acredita que els nens capaços de parlar més d’un idioma tenen un nivell intelectual més elevat, raonen millor i són més hàbils per resoldre teories i problemes complicats.

Malauradament, Espanya no és Gran Bretanya, i en el cas de Catalunya, l’unica possiblitat de construir un sistema educatiu genuÏnament català, tant en la llengua com en els continguts, es  amb un estat propi.