El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/germacapdevila
Articles
Comentaris

Volia escriure quelcom¬†relatiu a la decisi√≥ de Ryanair de reduir les rutes des de l’aeroport de Girona en favor del de Barcelona. ¬†Sortosament, em puc¬†estalviar¬†gran part del que volia dir, reproduint part de l’editorial d’El Punt del 17 de febrer, que complementa l’ampli desplegament informatiu del diari per explicar el ¬†fet:

“Com s’ent√©n la voluntat d’Aena de convertir el Prat en un gran aeroport de vols de baix cost i deixar, d’aquesta manera, el paper d’aeroport principal espanyol a Barajas? Si no √©s aix√≠, com √©s que el de Barcelona √©s l’√ļnic dels grans aeroports europeus que reuneix tants vols de baix cost i en canvi aquests, com passa a Londres, Mil√†, Frankfurt o Par√≠s, no s√≥n desviats a aeroports secundaris com el mateix de Girona o Reus? I com √©s, finalment, que Ryanair ha trobat portes obertes i totes les facilitats del m√≥n per implantar-se al Prat en detriment d’altres companyies del pa√≠s, a les quals sovint s’han posat obstacles per iniciar determinats vols? Els problemes, doncs, s√≥n ben clars i estan ben determinats. Com solucionar-los? Que siguin les institucions catalanes les que gestionin els aeroports del pa√≠s. Si no √©s aix√≠, temem molt que el futur dels nostres aeroports ser√† m√©s aviat negre: Girona i Reus, aturats, i Barcelona, convertit en una instal¬∑laci√≥ de segona fila.”

Com dirien els americans, “crystal clear”. Est√† m√©s que clar qui √©s el responsable de tot plegat. Primer, la decisi√≥ pol√≠tica de Madrid de fer de Barajas el gran hub de la pen√≠nsula, alimentat per la resta d’aeroports perif√®rics, El Prat incl√≤s. ¬†Segon, la gasiveria catalana en permetre-ho. Mentrestant, anem posant diners en una l√≠nia a√®ria catalana que no pot decidir a on volar des de Barcelona, condemnada a ser una altra¬†companyia¬†regional.

En fa gr√†cia que tothom se’n faci creus de la marxa de Ryanair de Girona. Si jo fos directiu de Ryanair, i em donessin els slots de l’aeroport de Barcelona a preu de fira, alhora que no em baixen els preus de Girona, est√† clar√≠ssim que faria el que fa Michael O’Leary: marxar de Girona i anar-me’n a Barcelona.

Un pa√≠s seri√≥s amb poder sobre el sistema aeroportuari, faria de Barcelona un hub intercontinental amb tres aeroports sat√®l¬∑lits (Reus, Alguaire i Girona) que l’alimentarien amb passatgers de vols regionals europeus. Com que deixem que aix√≤ es decideixi des d’un despatx d’AENA a Madrid, tots els aeroports catalans s√≥n sat√®l¬∑lits de Barajas. ¬†La culpa no √©s de Ryanair.

M√©s informaci√≥ en aquest treball de l’especialista Pere Suau.