Llibres, silenci i concentració. Són tres de les paraules que em vénen al cap quan penso en les biblioteques. Temples del saber on aquest queda suspès en les prestatgeries esperant a que algú el recuperi i li doni vida. En aquest sentit, em ve a la ment la pel·lícula Àgora, on podem veure que la gran biblioteca d’Alexandria prèn gran importància a l’hora de narrar la història de la filòsofa Hipàtia.
Centrant-me en l’entorn publicitari, les biblioteques també han tingut presència en el meu desenvolupament dins d’aquest entorn. Recent entrada a la Facultat de Comunicació, una de les primeres tasques que vaig dur a terme va ser una proposta de falca per a una biblioteca. D’un mes ençà, torno a tenir l’ull posat en la comunicació que aquestes institucions fan per donar-se a conèixer, i vull compartir amb vosaltres un parell de virals amb els que he topat. La xarxa és un element que les biblioteques han hagut d’incorporar des de fa temps. Com ja sabem és un indret on també s’hi mou, s’hi genera i s’hi diposita molta matèria, i això no ho poden obviar. Alhora, no ens poden passar desapercebuts fets com que grans biblioteques com les de la Universitat d’Oxford, la Universitat de Harvard, la Universitat de Princeton, entre d’altres, ja són institucions que comparteixen llibres digitalitzats amb Google, això vol dir moltes coses, i el fet que cada dia és més gent la que incorpora lectures a partir de dispositius electrònics en la seva vida quotidiana.
A Irlanda, aquesta setmana s’ha celebrat la Library Ireland Week 2011, i en motiu de promocionar-la, entenent que cal adaptar-se a les noves maneres de fer, han fet aquest vídeo:
[youtube]WWiALTHIJLo[/youtube]
Res a dir, em sembla fantàstic i el missatge queda clar. El mateix vídeo fa ús tant de recursos tradicionals d’una biblioteca, com recursos electrònics de caire més actual.
Per altra banda, el segon vídeo amb el que he topat és d’una biblioteca d’àmbit català.
[youtube]2eEqrW4bl-U[/youtube]
Clau d’humor, distintiu que no m’havia plantejat per una biblioteca potser pels valors que jo hi atribueixo, i recursos més tradicionals. En podríem dir moltes coses, tanmateix, emergeix el convenciment que molts treballem amb la xarxa i que tot i no ser un canal majoritari cada dia més són els que el fan servir. I a nivell publicitari cal dir que el format vídeo per a Internet és un dels formats que millor funciona a l’hora d’impactar i aconseguir els valorats actes de : compartir i que se’n parli.