El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/olgadomenech
Articles
Comentaris

Jamina Oms, fisioterapeuta especialitzada en pediatria

Primer de tot voldria aclarir que cada nen té el seu ritme de desenvolupament maduratiu i que és important  respectar-lo. Les taules de protocols de desenvolupament són pures estadístiques, de manera que tan pot ser que un nen camini als 10 mesos com que ho faci als 18. Ho farà quan el seu sistema nerviós estigui preparat per fer-ho. 

A partir de l’any el nen està totalment obert al seu món extern. Té la necessitat i la capacitat de relacionar-se. Millorarà la comprensió i la intenció comunicativa i més endavant apareixerà la parla i el llenguatge.

Els estímuls procedents d’aquest món extern els ha de gestionar amb els recursos que té, les emocions. Al principi són dos de bàsiques: plaer i “desplaer”. I poc a poc n’anirà aprenent d’altres. La capacitat de relacionar conceptes i integrar-los ens mostrarà el nivell de desenvolupament cognitiu.

A nivell motriu, s’enfila i demana ajuda per posar-se dret. Quan la posició sigui més estable començarà a desplaçar-se lateralment agafat a la taula, al sofà, o on tingui l’oportunitat de fer-ho.  Quan les cames i la pelvis hagin guanyat força començarà a caminar, primer amb ajuda i quan es senti segur ja ho podrà fer de forma autònoma. Al principi la marxa serà poc estable, separa molt els peus i compensa amb els braços. Amb l’experiència guanyarà equilibri i seguretat.

És normal que quan un nen es comença a posar dret ho faci amb els genolls i els turmells cap a l’interior, el que pot semblar que provoqui un peu pla. També realitza un augment de la corba lumbar. Li falta guanyar to muscular a cames i abdomen, i ho anirà fent amb el temps.

Amb poc temps el nadó ha après a autorregular-se els ritmes interns, ha desenvolupat els òrgans dels sentits, ha après a controlar el seu cos i moviment i es relaciona i aprèn del seu entorn. Ja ha adquirit una bona base per continuar aprenent i creixent dia a dia durant la resta de la seva vida.

Què podem fer per ajudar-lo?

Adaptar un espai i deixar-li un temps per a que pugui experimentar per ell mateix a nivell motriu.

Estimular l’atenció, la comprensió i la comunicació. Dedicar-li temps de qualitat que afavoreixi el desenvolupament cognitiu i emocional.

I, sobretot, respectar en tot moment el seu ritme de creixement i desenvolupament.