Ja fa vuit mesos del primer Estrategias de #hashtags i arran del post publicat a El País “Verdades y mentiras de los trendingtopics” el passat diumenge 15 de maig per Delia Rodriguez ( @delia2d ) i la resposta de @twittboy “Qué son y como funcionan los temas del momento (trends) en twitter“, em venia de gust comentar unes quantes reflexions.
Com molt be diu @twittboy , un trendingtopic ho és per la velocitat de pujada continuada dels tweets (la emergència de la seva pujada) i el seu corresponent hashtag. És a dir per la seva acceleració continua respecte al la resta de hashtags que també es troben en el timeline en tot moment. En base a això, esdeveniments puntuals lligats a aconteixements poden ser trendingtopics en el seu dia o moment sense que en molts casos l’abast dels seus tuiteros pugui ser molt elevat. Sí, es converteix en trendingtopic però en realitat no ho es tant pel poc alcanç de difusió (seguidors) dels seus tuiteros. En alguns trendingtopics, casi recorda a ser el borni en el país dels cegs. La frase de @twittboy “…la lista favorece la novedad sobre la popularidad” és sens dubte molt encertada. I insistint, la novetat en tot moment. Aquest punto és absolutament de inflexió, ja que si tenim un grup de tuiteros on el nombre de seguidors es molt elevat però la emergència continuada dels seus tweets no ho es tant respecte a la coexistència dels altres hashtags del moment, no s’aconsegueix arribar a la llista de trendingtopic.
Els trendingtopics fora d’esdeveniments de gran abast geogràfic i que responen a interessos en alça en moments molt puntuals (com han pogut ser # terremotolorca, # spanishrevolution o # fcb) no són només el resultat d’un moviment d’un grup més o menys ampli de tuiteros que, espontàniament o no, pugen el hashtag bé sigui per indignació, empatia, interès o estratègia de màrqueting cap a una determinada circumstància. El tema és que tot és relatiu i tenint en compte que, realment, no té res de simple el fet que un hashtag en concret arribi a ser trendingtopic, vaig a intentar esmicolar una mica la complexitat del que passa quan un “tema del moment “arriba ser trendingtopic (valgui la redundància), tenint en compte els esdeveniments en twitter que sí que ha estat de gran abast geogràfic, en aquest cap de setmana d’eleccions municipals del 22 de maig.
D’una banda, es van crear diversos hashtags amb la finalitat que, en no poder calcular quin seria el que arribaria a trendingtopic ni tampoc preveure com fluiria l’esdeveniment, s’anaven, per dir-ho d’una manera entenedora, “llançant apostes”. L’evolució de les impressionants dades que s’anaven estudiant durant la setmana les recopila ALT1040 en Las estadísticas de #spanishrevolution en twitter, de lectura recomanada.
Sumar que #spanishrevolution va ser a més comprat (enllaç patrocinat) pel diari El Mundo, i que les diferents #acampades es van anar afegint com topics, contribuint a una segmentació però que van concentrar igualment l’atenció en el fenomen de conjunt, que era del que es tractava.
Aquest és el quadre de Topsy a les 23:30 h del 2011.05.20 en què s’analitzen tres dels diversos hashtags del cap de setmana. El trendingtopic va ser #sinbanderas perquè la seva velocitat d’acceleració de pujada del hashtag era superior que no #spanishrevolution o #yeswecamp, malgrat que les mentions dels dos últims eren clarament superiors al trendingtopic.
Segona medició, entre #sinbanderas i #spanishrevolution però aquesta vegada, el tercer en discòrdia fou #acampadasol . Segueix passant el mateix, les mentions segueixen sent molt superiors en els hashtags que no arriben a trendingtopics.
I finalment, l’abast de les impressions dels tuiteros la nit del divendres 20 de maig on l’expectació dels esdeveniments era molt elevada en el hashtags #sinbanderas i #spanishrevolution. En la nit del 20 de maig #sinbanderas ja era trendingtopic sense cap altre hashtag de l’esdeveniment que li fes competència entre la llista existent en aquell moment.
Aquestes captures són les que en trendingtopics d’esdeveniments o esdeveniments sense l’abast del que hem viscut aquest cap de setmana, ens ajuden a saber si un trendingtopic ho és realment o no. En aquest cas, observar que el nombre d’usuaris únics tant en un com en altre hashtag és reduït. Va ser el seu impressionant acceleració qual el va portar a aconseguir el trendingtopic. Chameleon Tools monitoritza 12 paraules i els resultats són els següents:
Els nombres al segmentar, són impressionants.
Així que imagina la quantitat de possibilitats que se t’obren davant d’un hashtag o topic: fomentar empatia o irritabilitat / eufòria de forma puntual o contínua, o la de proveir un punt fix d’informació en tot moment, o si tens capacitat d’inversió, patrocinar- aprofitant la onada. Si a més aconsegueixes l’anhelant trendingtopic, serà com haver arribat a recollir la cirera fresca més madura i més dolç com la mel i alhora més alta i amagada en el gran arbre. I recorda que el cirerer és més aviat de secà i la seva temporada molt curta. Per tot això, no oblidis considerar certs aspectes col·laterals de fomentar un estratègia de màrqueting o una altra. M’explico. Si un hashtag no potencia la creació d’opinió en forma de post o arxius (i-books, imatges o vídeo) potenciant la conversa en més fronts, l’esforç i retorn en aquest esdeveniment pot arribar a ser fins i tot poc estimulant per a una empresa o organització. Qüestionar l’impacte dels trendingtopics, relativitzar.
Que el socialmedia és una poderosa eina per donar viralitat a les accions d’una empresa o organització, de tots és ben sabut a hores d’ara, però que l’únic objectiu de màrqueting sigui el d’arribar a ser trendingtopic, abans pensa-ho dues vegades, hi ha molt on triar i molt bo. Un hashtag (o més) poden ser un gran topic.
Pd: agraïments per l’ajuda en aquest post a @svilalta, @ArantxaR i a @virginiaborges