El ferrocarril del rerepaĂs
23 maig 2009 per Carles Gorini
M’atrau especialment la lĂnia de tren que des de Manresa s’enfila cap a Calaf per arribar a Lleida. M’interessa perquè ha quedat despullada de la seva història i es deixa contemplar amb tota la seva nuesa. Construir el ferrocarril per aquestes terres va ser una proesa de la qual encara no hem pres la necessĂ ria consciència. En darrer terme, aquell esforç va dibuixar els lĂmits del què podien assumir els capitalistes barcelonins de la segona meitat del segle XIX. Les infraestructures, els camins del progrĂ©s, havien de convertir la plana lleidatana en el rebost de la Ciutat Comtal. Fet i fet, Barcelona va estendre els seus ferrocarrils com un pop estĂ©n els tentacles però tot va ser molt d’estar per casa, senzillet, en un moviment molt diferent d’aquell altre que va enviar una colla de paĂŻsos a la conquesta de l’Àfrica o l’Àsia. Els d’aquĂ semblava que es conformaven a domesticar un rerepaĂs eixut i magre amb el què es podien entendre perquè parlaven una mateixa llengua.
Â