El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/carlesgorini
Articles
Comentaris

Adif ha contractat avui la redacció del projecte de protecció acústica del tram de la línia del TGV entre Riudellots i Figueres. L’estudi ha de definir les proteccions necessàries per a minimitzar l’impacte acústic dels espais que travessa la línia. Els treballs han estat adjudicats a la unió temporal d’empreses formada per Apia XXI i Geoplan per un import de 440.538 euros. La companyia pública justifica aquesta inversió perquè la responsabilitat mediambiental forma part del seu “ser social.”És per això que en la construcció de noves línies s’incorporen un seguit de mesures encaminades a “respectar escrupolosament l’ecosistema de les zones per les quals discorren i a minimitzar el seu impacte visual, sonor i paisatgístic.”

L’any 2003, el doctor Josep Arnau, catedràtic de la Universitat de Girona, i Director del Grup de Recerca en Enginyeria de Fluids, Energia i Medi Ambient, va publicar un estudi en què demostrava que l’ús d’unes pantalles acústiques al viaducte que travessa la ciutat de Girona, reduiria considerablement l’impacte sonor dels trens que hi circulen. En tot aquest temps i malgrat que l’estudi està, es podria dir, fet i pagat, els responsables de les successives administracions competents no li han fet cap mena de cas. Sorprèn que una actuació tan senzilla i necessària per a la línia d’alta velocitat pugui haver estat tan menystinguda quan se la reclamava pel ferrocarril convencional.

Possiblement, quan el Dr. Arnau va presentar el seu estudi ja se sospitava que el viaducte aniria a terra, però han passat sis anys, més els que encara passaran abans que tots els trens circulin pels túnels que estan en construcció. Si es volia que els ciutadans veiessin amb bons ulls l’arribada d’unes obres que els posarien la ciutat potes amunt, potser primer hauria estat bé emprendre algunes mesures que els fessin més fàcil la convivència amb el ferrocarril que sempre havia estat allà al mig, per alguns, emprenyant. Ara bé, podria ser que el “ser social” d’Adif només tingués una manera d’entendre la realitat, basada en mirar al futur prescindint del passat.

 

El viaducte al seu pas pel centre de Girona

 

Â