Un escenari embolicat
22 juny 2009 per Carles Gorini
La situaciĂł ferroviĂ ria que es viu a Reus i a Tarragona exemplifica la forma en què es pot arribar a embolicar la troca al nostre paĂs. L’una i altra sĂłn dues ciutats importants que tenen tot el dret d’estar comunicades de la millor manera possible. El problema Ă©s que no resulta fĂ cil resoldre la qĂĽestiĂł satisfactòriament per a totes les parts.
Encara no queden tan lluny aquells anys en què Reus era la segona ciutat de Catalunya, quan la seva burgesia va ser capaç d’impulsar la construcciĂł d’un ferrocarril de via ample que la va unir amb Lleida, i d’un tramvia que la va portar a Salou. Era un temps en què l’empenta de la ciutat va convèncer el capital barcelonĂ que la lĂnia de Los Directos, que havia d’unir la Ciutat Comtal amb Madrid, havia de passar pel centre de Reus, ignorant una Tarragona que nomĂ©s tenia divuit mil habitants. Lleida, aleshores, en tenia vint mil i Girona, mĂ©s petita, quinze mil. Reus, la del Reus-ParĂs-Londres, en comptava gairebĂ© trenta mil. Avui Tarragona tĂ© uns cent trenta mil habitants i Reus,  cent deu mil.
L’esquema ferroviari d’ample ibèric Ă©s hereu d’aquest moment històric, amb l’afegitĂł que el 1952 es van comunicar ambdues ciutats per tal que els trens que provenien de Madrid passessin per la capital de la provĂncia. A partir d’aquest moment es va iniciar un estira i arronsa que va modificar el mapa ferroviari de la zona. Algunes vies van variar el seu traçat. D’altres es van perdre per sempre.
Quan arriba la nova lĂnia sorgeix, per primer cop, la necessitat que el TGV doni servei a dues ciutats de mida similar, separades per una distĂ ncia molt curta. Des de que ha sortit de Madrid aquest tren no ha vist res de semblant. D’aquesta manera el ferrocarril que ha estat dissenyat per escurçar les distĂ ncies entre ciutats allunyades, davant de Reus i Tarragona, no sap que fer. Però a diferència del que va passar cent anys enrere, ara el tren ve de lluny, cap iniciativa local tĂ© prou força per endur-se’l cap a casa i es pren la decisiĂł de construir un baixador a mig camĂ de cada una. El resultat, previsible, no satisfĂ ningĂş. Potser els promotors del TGV no es van fixar en el garbuix que descrivien les lĂnies antigues i el missatge que amagaven.
Han passat tres anys des de que els trens van començar a parar a l’estaciĂł Camp de Tarragona, la que Ă©s a mig camĂ de cap lloc. L’escenari actual, lluny d’haver quedat estĂ tic, no para de moure’s i dibuixa la construcciĂł d’una nova estaciĂł a Reus, prop de l’aeroport, ja concedida per cinquanta cinc milions d’euros, i possiblement una altra a Tarragona. Ambdues, a mĂ©s, hauran de connectar amb l’Eix Mediterrani que s’ha de construir en via ample, però que ja es pensa reduir a l’internacional. Encara pel mig, la Generalitat ha manifestat el seu desig de construir el Tramvia del Camp de Tarragona. Tot plegat, sembla tan embolicat…
Un tren de mercaderies travessa el pas a nivell que dóna accés al port de Tarragona. Any 2003