Quaranta anys sense els trens petits
1 juliol 2009 per Carles Gorini
El dia 15 de juliol farĂ quaranta anys que el tren d’Olot va deixar de funcionar. Va ser l’últim dels trens que van construir els gironins gratant-se les butxaques. TambĂ© va ser el mĂ©s gros. El seu tancament va ser el mĂ©s injustificat de tots perquè ni feia nosa al creixement de la ciutat de Girona, ni el transport pĂşblic per carretera podia fer-li la competència. Això sĂ, perdia diners. Tretze anys abans l’estat havia fulminat el trenet de PalamĂłs desprĂ©s d’haver posat la mel als llavis dels empordanesos amb les promeses que d’aquell ferrocarril, gairebĂ© de miniatura, en farien un de gros, modern i electrificat. L’ampliaciĂł que havia de tenir lloc al port palamosĂ necessitava d’un gran tren, els deien. Pocs mesos abans que el d’Olot, havien clausurat el de Sant Feliu. Des del 1949 que es demanava la unificaciĂł de la xarxa gironina però tot va quedar en paper mullat.
Avui s’ha posat a la venda el nĂşmero de juliol de la Revista de Girona en què hi ha un dossier que descriu els darrers anys de vida dels trens petits i, a mĂ©s, allò que n’ha quedat: les vies verdes. El proper diumenge Presència tambĂ© els dedicarĂ un reportatge. No haurĂem de tenir, però, una mirada melancòlica, ni descobrir en aquells trens tan simpĂ tics allò que els seus contemporanis no van veure. Els trens petits van anar perdent els viatgers perquè la majoria els veia com unes andròmines passades de moda. Encara es recorda aquell rodolĂ que deia “El tren d’Olot surt quan vol i arriba quan pot.” Als anys seixanta als trens els deien borregueros i, els somnis, tenien forma de cotxe. La gent volia poder anar allĂ on fos i, sobre tot, volia evitar la companyia forçosa que representava fer-ho al compartiment d’un vagĂł. NomĂ©s els que havien pogut viatjar als paĂŻsos en què els ferrocarrils de via estreta havien aconseguit modernitzar-se van poder arribar a entendre el potencial que tenien, tot i que en aquells anys, els d’aquĂ viatjaven poc. De tota manera, els trens van desaparèixer perquè aquells que manaven a Girona i a la DiputaciĂł no van saber, o no van poder, defensar un paquet d’infraestructures que eren del tot imprescindibles pel desenvolupament equilibrat del territori. Per la raĂł que fos es va fer una tria i, els trenets, en van quedar fora.
Â
Â