Testimonis que estem esborrant
15 juliol 2009 per Carles Gorini
Molt sovint s’escriuen articles sobre ferrocarrils que no van existir, que van córrer per una taula de dibuix però que no van arribar a fer-se realitat. Als arxius n’hi ha un munt. Quan el tren feia furor redactar projectes es va convertir en una moda. Una moda que ni era nova aleshores ni ha desaparegut en els nostres dies i que consistia en especular, en projectar itineraris possibles i impossibles i esperar a rebre una concessió que, sumada a la preceptiva subvenció, possibilités l’operació de venda del projecte amb uns bons beneficis. El negoci va punxar diverses vegades però els que hi volien fer l’agost no es desanimaven i ho provaven una vegada i una altra. Sobre tot va passar en els primers anys de l’invent, quan molts imaginaven el món entapissat de ferrocarrils. Ferrocarrils de tota mida i de tota mena per anar a qualsevol lloc. Entre tots els projectes fantà stics que es van somiar per aquà em quedo amb el que volia anar de Barcelona a França travessant el que ara en diem Costa Brava, tirant pel dret de Blanes a Palamós.
Cap al tombant del segle, amb l’apariciĂł dels ferrocarrils econòmics, el desig de tren es va reviscolar. Altre cop tothom volia construir un trenet o un tramvia. Fins i tot es va fundar una companyia que havia de construir un de via estreta entre Madrid i Saragossa, gairebĂ© paral·lel al de via ampla. Uns visionaris, queda clar. El cant del cigne dels projectes no nascuts es va sentir en temps dels dictadors Primo de Rivera i Franco. De tant en tant, encara hi ha qui treu la pols dels projectes faraònics que van donar a llum l’un i l’altre. Per exemple, els nou-cents quilòmetres d’un ferrocarril que havia d’anar de Baeza a Saint Girons passant per Fuentealbilla. Si volen, agafin el mapa i tirin una lĂnia entre els dos extrems. Veuran per quantes capitals havia de passar aquest tren.
No he trobat, en canvi, que les obres que fa un segle es van emprendre per modernitzar la xarxa catalana de ferrocarrils despertin cap interès. De testimonis encara n’hi ha, tot i que cada cop sĂłn mĂ©s difĂcils de trobar perquè l’oblit i la ignorĂ ncia els van destruint. La construcciĂł de la Barcelona OlĂmpica es va endur per endavant l’estaciĂł de mercaderies del Poble Nou i el Bogatell. Ara, la nova estaciĂł de la Sagrera esborrarĂ l’antiga. TambĂ© el pla d’estacions que ha previst la RENFE a les lĂnies de Rodalia ha de contribuir a liquidar una altra bona colla de rastres d’aquell esforç: les estacions. Queden a diverses lĂnies, i ja veurem què duren, les obres de fĂ brica que es van fer per establir la doble via. SĂ, sĂ, fa cent anys. Entre Arenys i Blanes sĂłn ben visibles. En aquest cas, una ampliaciĂł que no es va arribar a materialitzar. El que aquest conjunt de restes semblen indicar Ă©s que l’autonomia del paĂs, quant al ferrocarril, era molt mĂ©s gran del que es podria pensar. Si mĂ©s no, Ă©rem mĂ©s autònoms que ara. I les estem esborrant.
Obres de fĂ brica, molt malmeses, que mostren com fa cent anys es van iniciar els treballs per duplicar la lĂnia de la costa del Maresme.