Els ponts del TGV
20 juliol 2009 per Carles Gorini
«Els ponts sĂłn la construcciĂł sintètica per excel·lència, arquitectura en estat pur que esdevĂ© testimoni explĂcit, en tant que fòssil viu, de la història de la civilització». La reflexiĂł Ă©s d’Antonio González Moreno-Navarro, comissionat per a la PromociĂł del Patrimoni Arquitectònic Local de la DiputaciĂł de Barcelona i l’he trobada en el pòrtic del llibre Ponts de la provĂncia de Barcelona. Comunicacions i Paisatge. La història dels trens Ă©s plena de grans ponts, com el Forth Railway Bridge, una de les fites del paisatge escocès; o el del Garabit, una magnĂfica realitzaciĂł d’Eiffel al bell mig de la França eterna que fou el pont mĂ©s alt del mĂłn i avui Ă©s patrimoni nacional. Un grup d’entusiastes ha demanat que la lĂnia del Tren Groc de la Cerdanya, amb ponts impressionants, sigui declarada Patrimoni de la Humanitat.
El meu estimat pont de Colera no Ă©s gran cosa al costat dels que he anomenat. A Girona, no hi ha grans ponts de ferrocarril i els promotors de la nova lĂnia del TGV no s’han preocupat de construir-ne cap d’espaterrant. De tota manera, la importĂ ncia dels ponts en l’imaginari d’un paĂs Ă©s prou evident. ÂżPer què, si no, LluĂs Lloret, l’alcalde de BĂ scara, desprĂ©s de claudicar en l’intent de voler barrar el pas al nou tren, va demanar un pont que posĂ©s el seu poble en el mapa del mĂłn com ho ha fet el de Millau amb aquella petita ciutat? Però no se’l van escoltar i tindrem un pont avorrit.
Cap dels ponts del TGV no farĂ passar a la posteritat els enginyers ni l’Estat. Potser des de Madrid pensen que la mediocritat no Ă©s en els seus ponts sinĂł en el nostre paĂs, que no obliga al lluĂŻment. De fet, el pont que remunta la riera de Santa Coloma, al terme de Sils, es troba «en un punt on no hi ha cap accident geogrĂ fic ni paratge caracterĂstic». La cita Ă©s d’ADIF. AixĂ justifiquen haver-lo batejat amb el nom de Viaducto de JosĂ© Antonio FagĂşndez Vargas. Sembla l’eco d’un altre temps.
D’aquĂ a tres-cents anys, els que es miraran els ponts gironins del TGV potser hi veuran un testimoni explĂcit de la nostra civilitzaciĂł i, aleshores, descobriran les diferències que ens separen dels que van construir els ponts del nord que ens emocionen.
Â
Â
Publicat originalment a la Revista de Girona, nĂşm. 255.
Il·lustració de Duixans per aquest article