Publicitat no, grĂ cies
24 novembre 2009 per Carles Gorini
Amb motiu del saló BCN Rail 09, El Periódico obsequiava ahir els seus lectors amb un suplement dedicat a la indústria ferrovià ria. En ell hi ha més de publicitat que de periodisme. De la utilitat d’aquesta mena de publicacions, de si serveix de res fer-les aparèixer entre les planes d’un diari, se’n pot parlar molt. Potser es podria iniciar una reflexió al voltant dels motius que fan que les empreses ferrovià ries triïn aquest camà de la propaganda, i no un altre, per acostar-se al públic.
En fi, que no sĂ© si sĂłc l’únic que se l’ha llegit, el suplement. Podria ser. Si un visquĂ©s de llegir fulletons d’aquesta mena arribaria amb facilitat a la conclusiĂł que viu en el millor dels mons possibles. Com que aquest va de trens viuria feliç, convençut que tenim al davant un gran futur ferroviari. Les frases altisonants hi sĂłn abundoses. Una mostra: “Espanya estĂ considerat un paĂs lĂder en la indĂşstria ferroviĂ ria.” Una altra: “El model Barcelona s’imposa.” I encara una tercera, definitiva: “Amb la tecnologia, rumb al futur.”
Si, en efecte, es tracta d’una campanya de publicitat no la puc imaginar mĂ©s mal organitzada perquè el tren, mĂ©s enllĂ del suplement citat, tĂ© mala premsa. Els titulars que produeix sĂłn, en la seva immensa majoria, negatius. En cas contrari no Ă©s notĂcia. En canvi, el missatge que s’emet des de les empreses relacionades amb el transport ferroviari s’entesta a presentar el sector com el rovell de l’ou d’un progrĂ©s destinat a produir grans satisfaccions, gairebĂ©, a tota la humanitat. Em sembla una mica exagerat.
L’existència d’un divorci tan gran entre el missatge que s’emet i les opinions dels usuaris, que coneixem per les enquestes, hauria de cridar l’atenciĂł dels analistes. Ara, en calent, diria que el problema rau en el caire monopolĂstic del ferrocarril espanyol. En aquest paĂs el viatger emprenyat no es pot baixar d’un tren, fer-li botifarra, i pujar a un altre de la competència. Potser aquest Ă©s el motiu i, perquè els que maneguen els afers dels trens sĂłn conscients de l’avantatge que tenen, que els importa un rave si el missatge tĂ© a veure amb la realitat o no. Sobre tot, que un bon reportatge no els espatlli una publicitat mediocre. El que fa una mica de por Ă©s pensar que poden acabar per creure que la realitat del ferrocarril Ă©s com l’expliquen els pamflets que ells mateixos produeixen.