Els espanyols es preparen per a la independència
26 novembre 2009 per Carles Gorini
El ministre de Fomento, JosĂ© Blanco, va presentar fa un parell de setmanes l’eix ferroviari que unirĂ València i Bilbao a travĂ©s d’una nova lĂnia d’alta capacitat. Va dir el ministre que la nova infraestructura “es una de las principales apuestas del Plan EstratĂ©gico de Infraestructuras y Transportes (PEIT) para configurar un eje transversal de primera magnitud que modifique la geometrĂa tradicionalmente radial de la red existente.” A mĂ©s, va explicar que servirĂ per posar en comunicaciĂł centres amb una elevada presència industrial i sis ports d’importĂ ncia internacional com sĂłn els de València, Sagunt, CastellĂł, Bilbao, Pasajes i Santander. La nova lĂnia, apta per trens d’alta velocitat i de mercaderies, permetrĂ viatjar del Mediterrani al CantĂ bric en quatre hores, contra les mĂ©s de nou que es triga en la actualitat.
Sorprèn que el govern espanyol, havent previst la construcciĂł de l’Eix Mediterrani i la d’un by-pass al Camp de Tarragona, des del qual els trens que provenen del sud podran anar, o bĂ© cap a Saragossa i Bilbao, o bĂ© cap a Barcelona, anunciĂŻ ara la construcciĂł d’una altra nova infraestructura que, en el millor dels casos, estalviarĂ molt poc temps i, en canvi, exigirĂ unes inversions multimilionĂ ries per superar les dificultats que presenta el terreny. Per exemple, entre Sagunt i Terol, cal fer pujar el tren a mĂ©s de mil cent metres d’altitud, per fer-lo baixar rĂ pidament abans d’arribar a la ciutat aragonesa. NomĂ©s cal anar per la lĂnia fèrria que avui connecta ambdues capitals per veure el trĂ nsit que hi ha: tres trens al dia. Si, en canvi, es vol anar amb cotxe per la magnĂfica autovia construida al costadet no cal patir, perquè no hi ha gaires retencions. Caldria advertir als promotors del projecte que, per al ferrocarril, el millor trajecte no Ă©s sempre el mĂ©s curt.
Ens trobem, amb tota seguretat, davant d’una proposta demagògica que respon mĂ©s a determinats interessos polĂtics que no pas a les necessitats reals del transport. Ara bĂ©, tambĂ© podria ser que el motiu de la lĂnia dreturera fos que els espanyols s’estiguessin preparant per a una possible independència de Catalunya. Ja se sap, per allò de la frontera i que quedarem al marge de la UniĂł Europea.
Malauradament, el comunicat del ministeri no fixa una data precisa, no diu quin dia circularan els trens a travĂ©s d’aquest corredor de set-cents quaranta quilòmetres de longitud. I Ă©s una llĂ stima que no hi hagi dates perquè, ara, no sĂ© si he d’avisar un amics que, desprĂ©s de sentir parlar el ministre, havien posat el cava a refredar. De ben segur que encara s’hauran d’esperar una miqueta…