2010, arriba la competència
21 desembre 2009 per Carles Gorini
Llegeixo als diaris que el desenvolupament del nou aviĂł de Boeing, el 787 Dreamliner, ha costat mĂ©s de set mil milions d’euros. Encuriosit, busco i descobreixo que posar al cel l’Airbus 380 ha costat mĂ©s d’onze mil milions d’euros. A ran de terra, per exemple, la T4 madrilenya ha costat uns set mil milions d’euros i la T 2 de l’aeroport del Prat s’acosta als quatre mil milions. Em semblen unes xifres molt gruixudes com perquè, desprĂ©s, es pugui adquirir un passatge d’aviĂł per una ridĂcula quantitat de diners.
Aquest Nadal volia viatjar amb tren fins a BerlĂn. Hi volia anar acompanyat de la meva famĂlia. Salvat el primer escull que representa el fet de viure ferroviĂ riament aĂŻllats d’Europa, el cost econòmic dels bitllets ha resultat un obstacle definitiu i infranquejable. En el millor dels casos, viatjar dos adults amb dues criatures amb tren fins a BerlĂn resulta tres o quatre vegades mĂ©s car que fer-ho amb aviĂł.
Què ho fa que anar amb tren sigui tan car i fer-ho amb avió tan barat? És possible que, si els costos dels uns i dels altres són similars, el que marqui la diferència sigui el fet que en el sector aeronà utic la competència és ferotge i, en canvi, aquest tipus de guerra encara no existeix en el ferroviari. És més, sempre que s’ha parlat de liberalitzar el sector ferroviari ha faltat temps per cridar a l’alarma tot assimilant la liberalització a la inseguretat. En canvi, en el sector aeri no s’observa aquesta dicotomia, és més, els avenços tecnològics fan que volar sigui cada dia més segur i també més barat.
Aquest 2010 la UniĂł Europea es proposa iniciar la desregulaciĂł del sector ferroviari per obrir el camĂ de la competència. S’espera que els canvis que introduira la competència seran un pas previ per assolir una mĂ©s gran interoperativitat. Es pretĂ©n, tambĂ©, que el procĂ©s afavoreixi el desenvolupament de les infraestructures ferroviĂ ries. Fet i fet, es vol que el ferrocarril segueixi l’estela que deixen els avions. Si tot surt bĂ©, potser d’aquĂ a uns anys podrĂ© planejar un viatge familiar a BerlĂn amb tren, comprant els bitllets a preus de riure des de l’ordinador de casa. O potser no.