El destĂ del modelista
25 desembre 2009 per Carles Gorini
Aquest any 2009 va començar amb la notĂcia de la fallida de Märklin. Han passat els mesos i s’ha discutit a bastament sobre si la causa ha estat el mercat o la gestiĂł, si Ă©s que els peixos petits s’han menjat la gran balena i si, a la fi, sĂłn els xinesos els que tenen la culpa de tot. Però tambĂ© Ă©s possible que la causa de la fallida del gegant dels ferrocarrils en miniatura resideixi en algun aspecte mĂ©s Ăntim, en la mateixa raĂł de ser del modelisme.
Va escriure Jorge LuĂs Borges en Del rigor en la ciencia que “en aquel imperio, el arte de la cartografĂa logrĂł tal perfecciĂłn que el mapa de una sola provincia ocupaba toda una ciudad, y el mapa del imperio, toda una provincia. Con el tiempo, estos mapas desmesurados no satisficieron y los colegios de cartĂłgrafos levantaron un mapa del imperio, que tenĂa el tamaño del imperio y coincidĂa puntualmente con Ă©l. Menos adictas al estudio de la cartografĂa, las generaciones siguientes entendieron que ese dilatado mapa era inĂştil y no sin impiedad lo entregaron a las inclemencias del sol y los inviernos. En los desiertos del oeste perduran despedazadas ruinas del mapa, habitadas por animales y por mendigos; en todo el paĂs no hay otra reliquia de las disciplinas geográficas.”
Ja em perdonaran per haver fet servir Borges, però malgrat la distĂ ncia entre el que ell escriu i el tema que tracta aquest blog, no puc deixar de veure una certa semblança entre aquells cartògrafs i els que es dediquen a reproduir models a escala i en el destĂ dels uns i els altres, que Ă©s el mateix. El fracĂ s Ă©s inevitable, com ho Ă©s la disgregaciĂł de les col·leccions que atresoren els modelistes. Tot aquell que vol reproduir la realitat es condemna des del moment en què s’hi posa, des del precĂs moment en què –ignorant però satisfet- agafa amb les mans les eines per reproduir el primer model.