Les coses que perdrem amb el TGV
5 març 2010 per Carles Gorini
Ara sé que hi ha coses que les perdrem amb l’arribada TGV. Una d’elles és el ritual dels acomiadaments i les benvingudes a l’andana. A partir del moment en què arribarà el tren veloç, els adéus, si calen, ens els direm en una sala vulgar, lluny de les vies. S’acabarà aquell veure venir i marxar el tren i el xiulet que ho anunciava. Digueu-me romà ntic o passat de moda o totes dues coses alhora, però és que em costa evocar el ferrocarril sense barrejar-lo amb la sensació estranya que té deixar passar el temps a l’andana, al davant de la via, mirant l’horitzó en què es fonen els rails. Mirant-lo fixament fins que apareix el petit punt, els tres llums si és de nit i dir-me, “el tren ja ve.” I tot seguit preparar-me, posar-me a lloc, prendre els paquets si és que hi són o agafar la mà de les meves filles com ho feia amb la de la mare quan era un nen. Què serà del TGV sense tots aquests detalls?
Què serĂ del TGV sense la mĂ gia dels holes i els adĂ©us a les andanes, els petons, les llĂ grimes, els “mamĂ , cuida’t i telefona quan arribis,” mentre els frens s’afluixen i el comboi comença a lliscar. Veure’l arribar o marxar. Veure les cares, els gestos dels que sĂłn dins, alguns despreocupats, altres embadalits. Els que van de passada, els que busquen seient i caminen pel passadĂs del vagĂł mentre el tren es posa en marxa i sembla que vulguin tornar però no poden evitar ser cada cop, una mica mĂ©s lluny. Què serĂ del TGV si li neguen tot allò que el faria ser un tren?
A vint metres sota terra, sol, el passatger de Girona pujarĂ al tren sense poder dir adĂ©u a ningĂş. Quan s’assegui al costat de la finestra no tindrĂ els amics a l’andana, la novia, els pares… Tampoc no tindrĂ amb qui parlar perquè al davant nomĂ©s hi tindrĂ el revers d’un seient. MarxarĂ amb la sensaciĂł que haver embarcat en el tren no tĂ© cap mena de valor, que l’experiència estĂ immergida en la mĂ©s terrible de les banalitats, que forma part d’un temps perdut, d’un parèntesi.
En darrer terme m’és igual si era necessari enterrar l’estació o no. A mi em molesta que amb aquesta acció, repetida en una ciutat darrera l’altra, es van perdent les oportunitats de recuperar la litúrgia que envoltava el viatge amb tren. És per aquesta mancança que la imatge del ferrocarril es va dissolent en la dels altres medis de transport, sobre tot, en la de l’aviació. No pretenen assemblar-se les noves estacions als aeroports i, els trens d’alta velocitat als avions? El millor dels trens, desorientat, va perdent sense remei la seva identitat.