Per la grandesa de França
26 abril 2010 per Carles Gorini
Josep Duran ha publicat l’excel·lent Passeig per l’invisible. Itinerari quĂmic per la ciutat de Girona. Forma part de la sèrie Girona. Itineraris que, amb aquest volum, arriba al nĂşmero setze de la col·lecciĂł. L’autor explica que la guia pretĂ©n “transmetre una altra cara de la quĂmica i fer-la veure com una ciència amable.” L’obra es divideix en onze capĂtols, que sĂłn parades en què aquells que els segueixen podran observar fins a quin punt, la quĂmica, Ă©s present en el mĂłn que els envolta.
Escriu Duran, a propòsit dels diferents elements metĂ l·lics que hi ha a la plaça de Jaume Vicens Vives, que NapoleĂł III disposava d’una coberteria d’alumini, una raresa que reservava per a les ocasions mĂ©s transcendents perquè l’apreciava mĂ©s que l’or. Encara no se sap, afirma el cientĂfic, com s’ho van fer per obtenir el metall i, a mĂ©s, fer-ne uns coberts. Tot i el meu desconeixement de la ciència, potser em servirĂ un succĂ©s ferroviari per entendre el misteri dels coberts. La història em pot donar un cop de mĂ . Ho farĂ , Ă©s clar, sense sortir de França.
El 1955 els francesos van batre el rècord mundial de velocitat ferroviĂ ria. Van projectar, la cosa no tĂ© un altre nom, la locomotora CC 7107 i tres cotxes de viatgers fins a la velocitat de 331 km/h. L’endemĂ van fer el mateix amb la BB 9004. Si s’observen l’aspecte d’ambdues locomotores, el de les instal·lacions ferroviĂ ries o la fesomia dels enginyers, amb la boina al cap mentre preparaven els instruments mecĂ nics que transportaven en caixes de vĂmet, ens resultarĂ extremament difĂcil entendre com s’ho van fer. El rècord de velocitat es va assolir amb mĂ©s incerteses que raons tècniques perquè, a la fi, per arribar-hi “on doit essayer,” deien.
El dia de l’assaig definitiu es va assolir una velocitat que cap dels promotors de la prova sospitava. El perill que es va cĂłrrer va ser important. Avui dirĂem que va ser una temeritat, perquè no se sabia com es comportarien els materials a unes velocitats semblants. A ambdues locomotores se’ls van desintegrar els pantògrafs quan anaven a mĂ©s de tres-cents quilòmetres per hora. La premsa de l’època recull la reacciĂł de l’enginyer en el moment en què l’observador li comunica que han perdut la peça: “aixequem-ne l’altre a veure què passa,” respon. Però no nomĂ©s van sortir perjudicats un parell de pantògrafs, perquè les vies i la catenĂ ria van resultar seriosament danyades. La destrucciĂł de la superestructura era, però, un mal menor perquè el que estava en joc era ser els mĂ©s rĂ pids del mĂłn i contribuir, no cal dir-ho, a fer mĂ©s gran la Grandeur de França.
Si encara no sabem com s’ho van fer fa cent cinquanta anys per aconseguir la coberteria d’alumini deu ser perquè no hem trobat la fotografia del que va caldre sacrificar per aconseguir-ho. No hem pogut veure els pantògrafs polvoritzats, les vies deformades, ni les catenĂ ries desmanegades. NapoleĂł III va desaparèixer amb la RevoluciĂł i la Comuna. Els coberts el van sobreviure. El ferrocarril ha claudicat davant l’aviĂł i la carretera, però la CC7104 i la BB9004 sĂłn vives, a Moulhouse. La Grandeur de França Ă©s eterna i va mĂ©s enllĂ de tota ciència. Quan li convĂ© pot aconseguir coberts d’alumini, projectar trens a tres-cents… i encara mĂ©s.