Alt voltatge, perill de mort
14 juny 2010 per Carles Gorini
ADIF ha comunicat que demĂ , dia 15 de juny, posarĂ en tensiĂł la catenĂ ria del TGV entre la Roca del Vallès i Riudarenes. L’empresa explica que, a causa de “l’elevada intensitat elèctrica” de les lĂnies de contacte es fa necessari extremar les precaucions, tant per als treballadors de l’obra com per al “pĂşblic en general”. El sistema d’electrificaciĂł, prossegueixen, Ă©s de 25.000 volts. No cal espantar-se que no hi ha perill quedar enrampat. BĂ©, no es corre perill si no s’és de la tropa dels pispes de coure, que aquests, ai!, quedaran ben rostits si intenten endur-se el fil. Per tant, el comunicat Ă©s un avĂs pels lladres: alt voltatge, perill de mort.Â
En aquest paĂs les coses de l’electricitat ferroviĂ ria sempre han estat una mica precĂ ries. Ara, per culpa dels robatoris i, abans, perquè no hi havia diners per fer-les com calia. Per exemple, a les obres de renovaciĂł que es duen a terme entre Manresa i Calaf es va treure la tensiĂł de la catenĂ ria per facilitar els treballs que es feien a les vies. La conseqüència va ser que els van robar tot el fil de coure, la “lĂnia de contacte”. Fa set mesos que haurien hagut d’enllestir, però els trens encara no circulen, sembla, perquè falta aprovar el pressupost que permeti comprar el nou fil. De treballs fets sense diners n’hi ha un de ben singular. Es va dur a terme als anys quaranta del segle XX, quan es va decidir electrificar la lĂnia de la costa entre Barcelona i MatarĂł, segons els documents oficials “per aixecar la moral de la ciutadania”. Les obres es van fer amb una precarietat tan gran que un cop enllestides nomĂ©s permetien la circulaciĂł de dos trens alhora. Si un tercer intentava la maniobra saltaven els ploms. No podia ser de cap altra manera, perquè la lĂnia es va electrificar sense construir cap instal·laciĂł que li proporcionĂ©s la força que necessitava. Senzillament, es va estendre un fil elèctric des de Montcada (allĂ hi havia una subestaciĂł que havia construĂŻt Norte vint anys abans) fins a l’estaciĂł de Badalona i el van empalmar. Els que van creure que viatjarien en trens elèctrics es van haver d’esperar.
Que li endollin demĂ 25.000 volts al TGV no vol dir res. I encara queda una altra qĂĽestiĂł, que Ă©s saber on l’endollaran. En tot cas, mĂ©s val que no provin de posar en marxa un parell de trens, ni molt menys un tercer, no fos cas que saltessin els ploms i ens deixessin a tots a les fosques… i que desprĂ©s els calguessin, per exemple, tants de dies com els que Endesa van necessitar per reparar les avaries que va causar la nevada. Perquè segur que, aleshores, els pispes aprofitarien el temps i l’apagada per fotre’ls el fil.