Estacions de tren: tot va quedar a mig fer
6 juliol 2010 per Carles Gorini
SĂłn restes del naufragi d’un paĂs, sĂłn les velles estacions de ferrocarril. Els trens han marxat. En alguns casos Ă©s una metĂ fora; en d’altres la crua realitat. La història del ferrocarril a Catalunya Ă©s la de la Febre d’Or, la del somni de fer un Manchester al sol de la MediterrĂ nia contra la realitat de les crisis que provocaven fallides en cadena. Les estacions ens parlen de coses com aquestes, dels anhels i dels fracassos, perquè el ferrocarril havia de ser el tren del progrĂ©s però no es va poder treure mai els pals que duia a les rodes. Vist des de fora, es podria arribar a creure que nomĂ©s en malparlem perquè avui encara arriba tard i ens fa anar malament, però tambĂ© hi ha d’haver alguna cosa atĂ vica, lligada a les il·lusions perdudes i als estalvis dels avantpassats convertits en fum.
És poc probable que cap de nosaltres no hagi estat mai en una estaciĂł de ferrocarril. Per a molts, l’estaciĂł no Ă©s sinĂł un edifici de pas, un terreny adobat per les experiències no viscudes. És per això que, quan hi pensem, abans que cap record personal, el que ens ve al cap Ă©s una fotografia o l’escena d’alguna pel·lĂcula. Però en el moment en què l’estaciĂł se situa en un espai imaginari se n’oblida la dimensiĂł fĂsica s’obre la porta a la seva desapariciĂł real. SĂ, Ă©s cert que gairebĂ© tots hi hem estat, però la major part de nosaltres no sabrĂem respondre a la pregunta de per què sĂłn com sĂłn, ni què volien representar els seus promotors en donar-les una fesomia tan particular.
En sabem molt poc, de les nostres estacions. Aniria bĂ© que algĂş expliquĂ©s què van representar aquests edificis en un paĂs que va fer pujar la meitat de la seva gent al tren per enviar-la a treballar allĂ on vivia l’altra meitat. Hem perdut el fil de les persones que les van habitar, de les ambicions dels que les van construir. És el que dèiem, que les estacions estan bĂ© per sortir a les pel·lĂcules, però quan les tenim al davant no sabem ben bĂ© què fer-ne i, si el que diu que n’és el propietari les enderroca, callem. Mentrestant, el darrer viatge que fan moltes estacions les du a una via morta perquè ADIF, que Ă©s l’empresa pĂşblica que administra la cosa del ferrocarril, ha presentat un pla que, sobre tot, vol acabar amb tot el que faci olor de vell. De les que hi ha a Girona, la primera que sona per anar a terra Ă©s la de Blanes.
Desviem-nos ara per anar a unes altres estacions que fa anys que van deixar de veure passar els trens. Son les dels trens petits de Girona, les del Feliuet, les del tren d’Olot, del PalamĂłs-Flaçà , en què hi ha ben poques dosis d’enginyeria i, en canvi, unes bones racions d’arquitectura. Aquests edificis que van tenir una existència diferent a la de les seves germanes de via ampla, la qual cosa els va acabar salvant la vida. Però el redemptor no ha estat el tren: les ha salvat el paisatge o, mĂ©s aviat, un entorn que les ha fossilitzat per convertir-les en contenidors estètics que esperen tan contents el dia de la seva interpretaciĂł, mentre miren com passen els ciclistes per la via verda. És per això que no s’entĂ©n la maniobra de l’ajuntament de BescanĂł, que ha decidit desfer-se de l’edifici de viatgers que un dia va ser del tren d’Olot. Potser hi ha algĂş que no ha sabut veure els avantatges de relacionar la seva estaciĂł amb les altres que, lĂnia amunt, es van fonent amb la idĂl·lica SuĂŻssa catalana.
Circula una fotografia de ValentĂ Fargnoli, magnĂfica, en la qual un grup d’homes dignĂssims es mostren orgullosos del seu ofici. SĂłn els empleats del ferrocarril a l’estaciĂł de Sant Jordi Desvalls. La categoria que ocupen es dedueix de la factura de les gorres, però Ă©s que, a mĂ©s, duen a les mans els estris de treball. Hi veiem el cap d’estaciĂł, superb, que du el llibre en el qual apuntava, com si fos un quadern de bitĂ cola, el pas de tots els trens. Al seu costat el factor de circulaciĂł sostĂ© la banderola i del coll li penja el xiulet. A la dreta del cap d’estaciĂł un mosso jeu sobre el carretĂł, els fanalers duen els fanals que indicaven la posiciĂł de les agulles i, el guarda agulles, sostĂ© una clau bourĂ©. Al seu darrere l’edifici de viatgers, que de bell nou ja apareix una mica tronat. Encara hi ha un parell de personatges mĂ©s, un noiet que estira la corda de la campana i un home gran, ben vestit, que sembla mirar lluny, cap a un futur incert. Vagin a l’estaciĂł de Sant Jordi Desvalls i trobin, si poden, allò que va veure el fotògraf.
Amb tot, Ă©rem a l’estaciĂł de Blanes que potser desapareixerĂ . L’edifici Ă©s com el de Sils, el de Caldes o el de Fornells. Encara mĂ©s, Ă©s idèntic a molts altres que hi ha a Catalunya. La fesomia exacta ara potser no els ve a la memòria, però segur que els han vist. SĂłn una evidència feta de ferro i de maons, la prova que les estacions de ferrocarril podien afegir la seva imatge a la d’un paĂs que volia ser Ăşnic i diferent. SĂ, Ă©s veritat que potser cal estudiar-ho millor, saber mĂ©s bĂ© com va anar tot, però del que no hi ha cap dubte Ă©s que sĂłn un altre testimoni del moment en què uns homes van voler construir un paĂs que va quedar a mig fer.
Publicat a la Revista de Girona, núm261. Forma part de la sèrie “Patrimonis Frà gils”