El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/carlesgorini
Articles
Comentaris

L’historiador Martin Gilbert Ă©s conegut per haver escrit una monumental biografia de Winston Churchill en vint i cinc mil pĂ gines, que ocupen vint i quatre gruixuts volums. En total, Ă©s autor d’una vuitantena d’obres, entre les quals hi ha diversos atles, que li van valer el tĂ­tol de Sir perquè contribuĂŻen al coneixement de la història de la Gran Bretanya. Tanmateix, l’esforç de Gilbert deu haver quedat en un segon terme per al propietari d’una de les obres, que ha decidit desfer-se’n. El llibre, i encara uns altres, ha acabat al costat d’un contenidor d’escombraries en un carrer del Masnou, al Maresme.

Hi ha gent que recull animals abandonats, uns altres busquen metalls per la sorra de la platja. La meva amiga Marta és de les que no pot deixar abandonats els llibres que altres llencen al carrer. Quan dissabte va trobar First World War Atlas de Martin Gilbert va pensar en mi. Avui me l’ha dut. El llibre està en perfecte estat. Va ser publicat a Londres el 1970 i el seu comprador va pagar 7 lliures i noranta-cinc penics. Ara és en un prestatge, a casa meva.

Em fascinen els mapes. Sempre he cregut que trens i mapes formaven un binomi perfecte. Potser no tinc raó però tan se val, perquè he aconseguit un llibre amb cent seixanta mapes que mostren els diferents escenaris de la primera guerra mundial. Escenaris en què hi ha ferrocarrils. Em té captivat.

Entre tots els mapes n’hi ha un que em crida l’atenció. Du per nom The Berlin Bagdad Railway by 1914. És a la pàgina quatre, la qual cosa vol dir que l’autor el devia considerar important. Hi escriu: German hoped to gain important trade and political influence in Turkey and Persia by the construction of the Berlin Bagdad Railway. With exception of 175 miles in Servia, its 1.875 miles ran through countries sympathetic to Germany. But British traders could make as much use of it as they wished, and French investors has a strong financial interest. The railway was in no sense a cause of war, althoug British public opinion saw it as evidence of German and Austrian expansionist tendencies.

Ara, si tanco el llibre i n’obro un altre, que conté el mapa de l’Espanya dels TGV, presents i futurs, no puc evitar de veure-hi una evidència de les tendències expansionistes de les potències centrals. I no sé per què.