La distĂ ncia que ocupa un peu de gairell
22 desembre 2010 per Carles Gorini
Un peu posat de gairell. És la distĂ ncia que hi ha entre l’ample de via ibèric i l’internacional. Ho dic perquè ho he comprovat. He vingut a la via, als afores de Girona, i l’he posat. És com hi cap. Per un moment he pensat: “i si ara no el pots treure? potser s’acosta un tren a gran velocitat!”. Immòbil com estic, recordo una pel·lĂcula del Far West en què l’heroĂŻna, ben lligada a la via pels malfactors, era salvada en el darrer moment per un vaquer galant. Si miro al meu voltant no hi ha rastre de res semblant, cap romanticisme. Hi ha els carrils, el balast, els senyals, els fils de contacte, tot Ă©s al seu lloc: pura mĂ quina lubrificada per la pluja que cau.
En aquest posat, em sembla mentida que la mida d’un peu hagi representat tant. Que una distĂ ncia tan petita com la que separa el dit gros del talĂł hagi portat tants embolics. Els ha portat a l’economia, a la polĂtica i als mitjans de comunicaciĂł. El embolics sĂłn, en definitiva, el que recordarem de l’aĂŻllament ferroviari que deixem enrere ara que tenim tercer carril i, sobretot, perquè el TGV ha arribat a Figueres i les mercaderies, provinents del port de Barcelona, han travessat el tĂşnel del PertĂşs.
I ara, què? Som a l’arribada o ens acaben de donar el tret de sortida? Ens hem de quedar aturats o hem de fer un pas endavant? Si tan important era la distĂ ncia que separava uns carrils, ara que ha desaparegut, ens hem de limitar a veure com la SNCF i la RENFE marquen el compĂ s, o hem d’aprofitar per fer-les la competència? Per què no se sent dir de cap companyia amb capital del paĂs que vulgui prendre part en el negoci? O Ă©s que no hi ha negoci?
Per als viatgers i les mercaderies la frontera ferrovià ria ha estat dissolta. Però potser, més que mai, caldria una mica de bona voluntat per evitar que els interessos i els anhels d’una via unificada no acabessin definitivament entortolligats entre els carrils, com el meu peu que, ara que vull fer-ho, no el puc treure i, ai!, s’acosta un tren. Hi ha cap vaquer galant per aqu�