PassarĂ el Nadal
13 gener 2011 per Carles Gorini
PassarĂ el Nadal i Catalunya estarĂ unida a Europa per la via directa, directĂssima, d’ample internacional; una via per la qual podran passar tota mena de trens, tots ells, importantĂssims. Les possibilitats que s’albiren sĂłn enormes i els mitjans de comunicaciĂł en parlen. Expliquen detalls dels TGV que vindran, les proves que els fan a la nova lĂnia o les mesures de seguretat que hi ha al tĂşnel del PertĂşs, el rovell de l’ou de tot plegat. Centenars de persones fan de conillets d’Índies perquè tot vagi de primera, des del primer viatge.
N’hi ha, en canvi, que posen l’accent en el pas dels trens de mercaderies. SĂłn gent què se’ls apareix la via com un riu d’or, com una vaca de llet que estan prestos a munyir. Sembla que al port de Barcelona hi faltava una peça indispensable que, finalment, ha estat trobada. L’èxit de la iniciativa es dĂłna per descomptat. CrĂtiques, les mĂnimes perquè, a la fi, els inconvenients de la nostra via diferent, mĂ©s ampla, quedaran esborrats, anul·lats, arraconats com els papers antics que dormen als arxius o a les llibreries de vell. Els 1668 mm., els sis peus castellans, sĂłn, des d’ara mateix, un anacronisme.
La repercussiĂł del fet Ă©s admirable. Segur que els primers bitllets per ParĂs es vendran a velocitat de TGV, que Ă©s molt alta. Prop de la Jonquera, les noves vies oferiran l’espectacle divers i multicolor dels trens que passen. L’estrena havia de ser el dia 12 de desembre. Tanmateix, descriure el futur un mes de novembre, quan els fanalets i els avets no han sortit dels armaris, quan tot just comencen a caure les fulles dels arbres, tĂ© un risc considerable. SerĂ veritat que arribarem tan rĂ pids a ParĂs? Les mercaderies, fluiran?
No fa pas gaire vaig llegir un informe voluminós en què s’acusava l’Administració d’haver construït un gran nombre d’universitats tot i que er sabut que la corba de natalitat minvava i que, per tant, cada cop hi hauria menys estudiants a les aules. Els redactors de l’informe detallaven les inversions i comptaven els diners que consideraven malbaratats. El llibre anunciava que havia arribat el moment en què potser calia tancar-ne alguna.
No sĂ© si els autors d’aquell informe tenien raĂł, però això m’ha fet pensar en la nova lĂnia de ferrocarril i posar en dubte si les dimensions sĂłn les mĂ©s encertades. Per exemple, passejo per l’estaciĂł de Figueres-Vilafant i la trobo ridĂcula, de trĂ mit. Vies, les justes. L’edifici, vulgar. L’aparcament, minĂşscul. El conjunt resulta adequat, nomĂ©s, per a una estaciĂł de pas. Potser l’Estat va calcular alegrement el nombre de les universitats, però si no m’erro, va fer-ho pels mateixos anys en què decidia les caracterĂstiques de la connexiĂł europea d’ample inernacional.
Publicat originalment a la Revista de Girona, nĂşm. 264