De la Devesa estant
19 juliol 2011 per Carles Gorini
De la Devesa estant, el pas del ferrocarril per la ciutat de Girona el veig com un espectacle magnĂfic, per a mi, un dels millors panorames ferroviaris del paĂs. L’escena, quan arriba el tren, tampoc no deixa indiferent la canalla, que es giren per veure’l passar mentre els mĂ©s petits el saluden i el criden. “Teeen!”, xiscla un que tinc a prop, mentre sa mare el lleva com volent-lo acostar una mica mĂ©s a la mĂ quina. “Això, sĂ, que se’l miri bĂ©; ja tindrĂ temps d’avorrir-lo”, he pensat.
Avorrits del tren Ă©s com deuen estar els que ens manen, que han decidit liquidar una estampa que a mi em sembla molt bella, sobretot, quan deixo la Devesa i camino pel carrer de Pedret. AllĂ hi ha el turĂł de MontjuĂŻc, les vies, les cases i el Ter, que conviuen en una solidaritat que es va forjar en un altre temps. M’esgarrifo nomĂ©s de pensar com devien maleir els ossos dels maquinistes els veĂŻns, quan aquells feien anar el xiulet de les locomotores de vapor com si fos el senyal imprescindible que els havia d’obrir les portes de la ciutat; de com, a l’estiu, el fum de la xemeneia devia trepar per les parets del turĂł… si no Ă©s que el fred i la humitat de l’hivern l’esclafaven contra les teulades que s’arrengleren a redĂłs de la via.
En l’altra direcciĂł, però, les coses sĂłn ben diferents. El viaducte de formigĂł que hi ha mĂ©s enllĂ del riu Onyar, cap al sud, Ă©s lleig. Passa gairebĂ© sempre quan les obres les han construĂŻt en temps de dictadura, perĂode en què els enginyers s’hi mouen com peixos a l’aigua i fan i desfan sense contrast, sense dolçor, uns artefactes la principal virtut dels quals Ă©s la de ser prĂ ctics, tant, com el tarannĂ de Thomas Gradgrind, que a Hard Times, de Charles Dickens, tan sols vivia dels fets, sense entendre el valor dels sentiments.
Arribat aquĂ hi m’adono que, entre una i altra riba del riu, el pas del tren ofereix dues sensibilitats que conviuen en contrast permanent. Ara bĂ©, com que no se’m pot privar de somiar, hauria desitjat que els que manen s’haguessin embriagat de la bellesa del pont metĂ l·lic i de la corba que acompanya les vies per Pedret i que, en aquell estat de grĂ cia, haguessin decidit refer el viaducte per afegir-li l’Ă nima que no tĂ©, el detall que l’hauria acostat als viaductes de ParĂs, de BerlĂn o de Nova York. Una Ă nima que la regala el metall i la pedra i que no sĂ© trobar en el formigĂł. Però els que han avorrit el tren l’han condemnat al tĂşnel fosc i deixaran la ciutat sense un dels seus elements singulars. Els nens, i un servidor, trobarem que ells tampoc s’han escoltat els sentiments.