Un ferrocarril impossible d’aturar
14 setembre 2011 per Carles Gorini
Les obres del TGV han assolit unes dimensions tan grans que el seu avanç resulta gairebé imperceptible. Avancen, com si diguéssim, a una velocitat geològica. Es un fenomen que s’assembla al que acompanya el moviment de les muntanyes, que ens és invisible.
SĂ, els mitjans de comunicaciĂł ens informen –per exemple- dels metres diaris que avança la tuneladora a travĂ©s del subsòl de la ciutat de Girona, del moment en què es comença a posar el balast en un punt o altre de la lĂnia o de la data en què es completa el taulell d’un pont. Però us reptaria que em diguĂ©ssiu, amb sinceritat, si cada cop que passeu pel costat de les obres, no teniu la sensaciĂł que sempre presenten la mateixa fesomia, si no les veieu inerts, incommovibles.
El del TGV Ă©s un model de ferrocarril que s’allunya del que havien preferit els nostres avantpassats, els quals, en l’aspecte de les dimensions, s’estimaven mĂ©s deixar-se guiar per la prudència. Va ser aixĂ en les beceroles del ferrocarril. Va ser-ho, sobretot, als Estats Units, on, quan construĂŻen una nova lĂnia de ferrocarril, el que volien era posar-la en servei de seguida. Per aconseguir-ho la feien avançar uns quants quilòmetres cada dia -potser deu o dotze- ; tan bon punt els obrers havien acabat de clavar les escĂ rpies ja venien els primers trens, a banda i banda s’aixecaven ciutats i la resta l’hem vist a les pel·lĂcules. Els americans, pragmĂ tics, construĂŻen de qualsevol manera, sovint de forma molt precĂ ria, perquè el que volien era comprovar si el projecte en què acabaven d’invertir els tornaria els capitals, si podia ser, amb escreix. Si el negoci era favorable, aleshores, hi abocaven diners a cabassos i el que havia estat un establiment de nyigui-nyogui acabava per convertir-se en un ferrocarril amb tots els ets i uts, sòlidament incrustat en el paisatge. En canvi, si el negoci anava de mal borrĂ s es desmantellava tot i la pèrdua resultava la mĂnima per a l’empresa que havia decidit assumir el risc.
Però avui els constructors de lĂnies d’alta velocitat saben que fer cĂłrrer els trens no els donarĂ diners. En conseqüència, s’afanyen a construir lĂnies de dimensions tectòniques, perquè Ă©s precisament amb l’aparat que fan el negoci. I perquè ningĂş no sospiti les fan progressar tan a poc a poc com poden, perquè, malgrat les ingents sumes dels diners pĂşblics que devoren, no sembli que allĂ se’ls gastin com se’ls gasten. L’avanç imperceptible d’una lĂnia de TGV Ă©s com el de les muntanyes, impossible d’aturar.
Publicat, originalment, a la Revista de Girona, nĂşm. 268