Primera impressiĂł del ferrocarril
25 juny 2009 per Carles Gorini
La primera impressiĂł que vaig tenir del ferrocarril em va portar a creure que tot ell el composaven les SuĂŻsses que recorrien la lĂnia de la costa o les Setmilsiscentes que arribaven a l’EstaciĂł de França, amb el dringar caracterĂstic de la seva transmissiĂł. A principis dels anys setanta, pels voltants de Barcelona, era molt difĂcil de veure altres trens i, molt mĂ©s encara, cap locomotora de vapor. D’aquestes, de les de vapor, les Ăşniques que es podien trobar eren les que s’amuntegaven als afores dels tallers de Sant Andreu Comtal. Les vaig veure mĂ©s d’un cop des de la finestra del Dyane 6 del pare, quan passĂ vem per l’Avinguda Meridiana. TambĂ©, s’intuĂŻen xemeneies i doms al darrere d’unes portes tancades al dipòsit del Poble Nou. Res mĂ©s.
Les SuĂŻsses, per sĂ soles, satisfeien els desitjos d’un nen amb ganes de fer el xafarder. En un tren com aquell es podia anar al davant de tot, al costat del maquinista, amb les vies a tocar del nas. Viatjar-hi cada dia, tot un any, va ser una experiència que no s’oblida amb facilitat. A còpia de veure’m allĂ palplantat, es devia establir alguna mena de complicitat entre l’adult i el nen que va fer que l’home que conduĂŻa el tren em comencĂ©s a explicar, mica en mica, com el feia anar. Vaig aprendre que el volant, en moure’l en una o altra direcciĂł, accelerava o frenava els motors, tambĂ© vaig saber que el tren tenia mĂ©s d’un fre per si de cas i que, amb prĂ©mer un botĂł, s’obrien o es tancaven les portes…
Saber aquelles coses amb sis anys no aportava cap avantatge especial, perquè a la resta de tabalots de l’escola els importava un rave com caram es movia aquella andròmina. Amb tot, et permetia somiar que amb cada detall que aprenies t’acostaves una mica més al dia que tindries aquell volant entre les mans.
Â