Un mite indissoluble del seu tren
12 juliol 2009 per Carles Gorini
Queden pocs paratges als quals nomĂ©s es pugui accedir amb tren. NĂşria Ă©s un d’ells. Deu ser perquè per alguna estranya raĂł hem acceptat que per arribar al Santuari, o bĂ© hi pugem amb tren o bĂ© ho fem a peu. Ens hi hem posat d’acord i ningĂş no es queixa. BĂ©. Però no sempre ha estat aixĂ, perquè als anys setanta sĂ que es projectava una carretera com alternativa al tren. La pista que arriba a Fontalba Ă©s un record de les obres que es van començar però no es van acabar. Es podria dir que la Verge va protegir el tren, tot i que, el 1976, a mĂ©s d’un li devia semblar que era a punt de perdre el seu favor. En un col·leccionable que duia per nom “Carrilets de Catalunya,” al capĂtol dedicat al cremallera es podia llegir una defensa aferrissada del trenet. “Aumentando su parque mĂłvil no se justifica la carretera a construir,” argumentava el redactor. Explicava, a mĂ©s, que des del 1931, l’any en què es va inaugurar, fins el 1974, el tren havia transportat quatre milions de viatgers sense cap incident remarcable. I tot s’havia aconseguit amb els mateixos trens del dia que el van inaugurar, tenint-ne cura d’ells perquè, en els anys del franquisme, aconseguir-ne de nous no hauria estat una grĂ cia divina, sinĂł un miracle.
NĂşria i el seu tren van ser la peça mĂ©s important del procĂ©s pel qual s’havia de transformar la muntanya catalana en una mena de petita SuĂŻssa. La idea la van tenir els noucentistes i l’historiador Joaquim Maria Puigvert l’ha descrita de manera excel·lent, quan ha rescatat de l’oblit l’obra d’un dels activistes mĂ©s destacats del moviment, Josep DanĂ©s, precisament, l’arquitecte de NĂşria. En un cert sentit, la continuĂŻtat de NĂşria i del tren representa el fil que ens uneix amb un passat, el dels noucentistes, del qual havĂem quedat desconnectats. Aquest extrem el va deixar clar Joaquim Nadal quan va presentar el llibre de Puigvert, la passada primavera, a l’Institut d’Estudis Catalans. En el procĂ©s d’alpinitzaciĂł, en aquell somni que havia de fer de Catalunya un paĂs diferent, el ferrocarril havia de jugar un paper transcendent que encara no ha estat prou estudiat. Possiblement, quan el 1925 es van iniciar les obres de construcciĂł del cremallera de NĂşria, la Sociedad Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes, la mateixa que era propietĂ ria del tren de Montserrat, devia creure que amb la seva empresa es disposava a materialitzar l’esperança del mite alpĂ.
Aquests darrers anys, la polĂtica envers NĂşria i el seu tren desplegada pel Departament  del conseller Nadal, referma la sensaciĂł que existeix una voluntat de reprendre aquest fil perdut de la història. Les inversions dutes a terme al Santuari i en el ferrocarril han estat de primer ordre. Les últimes obres han estat inaugurades el nou de juliol. Divendres passat. A mĂ©s, amb l’ediciĂł de llibres com el de Puigvert, es posen les bases historiogrĂ fiques que justifiquen i sustenten un passat que comença a ser un mite. Un mite, NĂşria, indissoluble del seu tren.