Adéu al Talgo III
27 juliol 2009 per Carles Gorini
Els Talgo III, els “Cocacolos,” han estat retirats de la circulaciĂł aquest cap de setmana. La notĂcia ha aparegut a diversos mitjans de comunicaciĂł, que han fet èmfasi que amb la desapariciĂł dels trens plata i vermell es posava fi a “tota una època.” El que no comparteixo Ă©s la mena d’època que diuen que s’acaba. N’hi ha que han vist en aquest tren l’entrada del ferrocarril espanyol en la modernitat, una mena d’avançada del tren de gran velocitat, però jo no la sĂ© veure.
MĂ©s aviat, el que veig, Ă©s el muntatge superlatiu que es va dur a terme per construir una nova empresa ferroviĂ ria d’esquenes a les que, tradicionalment, havien fabricat els trens en aquest paĂs. Talgo, a travĂ©s de contractes especĂfics i avantatjosos, va començar a guanyar diners munyint una RENFE que els perdia a cabassos. De fet, el creixement de Talgo devia tenir alguna relaciĂł amb el fet que, a partir del 1962, el Banc Mundial concedĂs un crèdit milionari al ferrocarril espanyol per tal d’assegurar la seva viabilitat. NomĂ©s dos anys desprĂ©s que comencessin a arribar els diners, el 1964, el nou tren es posava en servei. Els vehicles d’alumini de que es composava els produĂŻen a la factoria aeronĂ utica CASA, a Madrid, que tambĂ© mantenia els avions americans de les bases militars “de utilizaciĂłn conjunta.”. A la fi, el disseny tampoc era tan espanyol com s’ha fet veure, perquè era fruit del desenvolupament que havia dut a terme ACF (American Car and Foundry). Si bĂ© aquest detall de l’aventura americana de Talgo es va vendre com un interès per part dels americans per comprar el tren, bĂ© es podria haver degut a la pròpia incapacitat espanyola per desenvolupar i posar a punt la tecnologia necessĂ ria.
Però en el fons si no m’agrada el Talgo Ă©s, segurament, perquè al tren li demano el confort que no pot oferir-me cap altre medi de locomociĂł. I el Talgo no Ă©s un tren confortable. És un tren diferent. Diferent com el paĂs que el va engendrar en els temps del Spain is diferent. Però ser diferent no el converteix en un bon tren. I tampoc Ă©s original perquè a Alemanya va cĂłrrer als anys cinquanta un de molt similar, el Senator, dissenyat per Franz Kruckemberg. El tren el van enviar a la ferralla ben aviat perquè no va haver-hi manera que els alemanys el trobessin còmode.
A la fi, la notĂcia que ja no circula el Talgo III tampoc no Ă©s del tot certa. En queden uns quants: els Talgo III RD. SĂłn els que passen la frontera i van a Montpeller. No se sap quant duraran. Per si de cas, he anat a fotografiar-ne un i no per melancolia, sinĂł per oferir-los a travĂ©s de la imatge la prova de la ronya en què s’ha convertit el tren amb què el franquisme ens va voler equiparar a Europa.