Obres que aturen els trens
19 agost 2009 per Carles Gorini
A través del programa Impulsa, Adif i Renfe han comunicat que amb motiu d’unes obres de millora entre Faiò i Riba-Roja d’Ebre, la lÃnia quedarà tancada a la circulació dels trens. Resulta difÃcil imaginar que la tècnica ferrovià ria sigui incapaç de proporcionar solucions millors que el tancament de les lÃnies quan cal escometre alguna intervenció important. Tallen aquÃ, a la lÃnia de Casp, i ho han fet també a la de Puigcerdà i a la de Manresa. En aquest cas es una qüestió de dies, en els altres la interrupció s’allarga setmanes o mesos. Si és que no hi ha més remei que clausurar les circulacions per fer les obres deu ser un sÃmptoma que la tecnologia autòctona del ferrocarril no deu anar gaire a l’hora, més encara, que porta un gran retard.
Suposo que tampoc cal creure tot el que es diu des d’altres ferrocarrils estrangers i menys si surt a la televisió, en què tot són flors i violes. Per exemple, s’hauria de dubtar de la veracitat del que ensenya la Bahn TV, la televisió del ferrocarril alemany, quan passen el reportatge d’una intervenció a les vies mentre es manté el pas dels trens. Fins i tot, es pot dubtar de la pròpia experiència quan es comprova que a l’autopista AP7 s’hi fan unes obres de gran envergadura per ampliar la seva capacitat la qual cosa no ha impedit el pas continuat de vehicles. Estic segur que als responsables d’ACESA no se’ls va passar mai pel cap interrompre la circulació dels cotxes per tal de fer les obres. De fet, malgrat que causen un bon nombre de molèsties als conductors les obres van avançant mentre la circulació es manté a tocar de mà quines i operaris.
A la fi un no sap si és una qüestió de tecnologia o de comoditat. Vull dir que potser a la companyia del ferrocarril -que siguem sincers, és una empresa pública en què ningú no s’hi juga les garrofes- li resulta més còmode enviar els passatgers dels trens als autobusos i aquà pau i després glòria. I si en el transcurs de l’operació el viatger descobreix que amb autobús s’hi va prou bé i que el conductor resulta ser un paio amable que, a més, té el detall de fer una marrada per deixar-lo a la porta de casa, abandona el tren. Aleshores pot passar que alguns trens vagin buits i que es faci necessari suprimir-los.