Bento! bento-o-o!
24 agost 2009 per Carles Gorini
El jove detectiu Conan ha resolt un misteriĂłs assassinat comĂ©s en un tren. El lluitador espiritual Yusuke Urameshi, entre combat i combat al mĂłn infernal, agafa el tren per anar a visitar els amics. SĂłn dos exemples de la presència del ferrocarril en la cultura popular japonesa, que arriba a la nostra televisiĂł de la mĂ dels dibuixos animats. Al paisatge dels còmics nipons acostumen a aparèixer els trens, la qual cosa no Ă©s sinĂł un reflex de la realitat perquè el JapĂł Ă©s el paĂs en què mĂ©s es fa servir aquest sistema de locomociĂł. Les mercaderies, en canvi, viatgen gairebĂ© totes per mar, fent cabotatge.
El ferrocarril japonès es peculiar. En coneixem dues coses: els trens metropolitans farcits de gent i els Shinkasen, els Trens Bala. Dels primers ens sobta aquella imatge d’uns empleats, amb uniforme blau i guants blancs, empenyent la gent per fer-la entrar al tren. Del segon dir que, la seva lĂnia d’alta velocitat, va ser pionera al mĂłn quan es va posar en funcionament el 1964. MĂ©s enllĂ de les aglomeracions i la modernitat, la resta de la xarxa Ă©s en la seva major part de via mètrica. En el seu conjunt, el ferrocarril japonès el gestiona l’empresa pĂşblica Ferrocarrils Japonesos (JR) tot i que existeixen un bon nombre de lĂnies locals en mans de les Prefectures, sovint lĂnies que perden diners i que eviten el tancament amb propostes imaginatives que a nosaltres, fins i tot, ens poden semblar estrafolĂ ries. És el cas del Tren de les Galetes d’Arròs, a la penĂnsula de Inubo-Saki, a la prefectura de Chiba. El deficitari trajecte de 6,4 quilòmetres havia estat proposat pel seu tancament en diverses ocasions però ha estat salvat per l’èxit d’unes galetes toves i humides, tĂpiques del petit paĂs que travessa, que els proporciona uns beneficis que equilibren les pèrdues provocades per l’explotaciĂł ferroviĂ ria, que ha quedat garantida, com a mĂnim,mentre duri el gust per aquestes galetes d’arròs.
No nomĂ©s hi ha iniciatives per salvar els ferrocarrils locals, tambĂ© els de llarg recorregut s’han transformat per ocupar un altre espai en el mercat, perquè el que els era propi els ha estat pres pels trens d’alta velocitat. És el cas del Cassiopeia, un tren nocturn que travessa el paĂs des de Tokio fins a Sapporo invertint disset hores en el trajecte. AquĂ no hi ha presses. Els viatgers trien el tren expressament perquè va a poc a poc, perquè tenen temps de gaudir del paisatge, perquè hi tenen un compartiment reservat per a ells i els tracten com si fossin en un hotel de luxe. No Ă©s pas un tren antic ni melancòlic, ans al contrari els seus vagons sĂłn molt moderns. A la fi, Ă©s l’esperit del creuer de vacances per mar trasplantat al ferrocarril.
El JapĂł Ă©s a l’avantguarda de la tecnologia ferroviĂ ria -pel 2025 hi ha la intenciĂł d’unir Tokio i Nagoya amb un tren de levitaciĂł magnètica- però aposta per trobar solucions que permetin mantenir el ferrocarril que ha posat les bases dels trens del futur. PaĂs de tradicions, encara Ă©s habitual trobar els venedors ambulants a les estacions que ofereixen els seus productes a la veu de “Bento! Bento-o-o!”
Imatge procedent de web-japan.org